پرواز مستقیم والیبالیست‌ها به فینال

دو هفته پیش از پایان مرحله رده بندی، صعود ایران حتمی شد

تیم ملی والیبال ایران پیش از پایان مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ صعود خود به مرحله فینال را تضمین کرد.

این دوره بازی‌ها که هر هفته به میزبانی یک کشور برگزار می‌شود، از دهم خرداد ۹۸ آغاز شد و تا ۲۳ تیر ماه ادامه خواهد داشت و طی آن، ۱۶ تیم آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، پرتغال، روسیه، صربستان و آمریکا به مصاف هم می‌روند. مسابقات نیمه نهایی و نهایی این بازی‌ها پس از ۵ هفته رویارویی، در شیکاگو آمریکا برگزار خواهد شد.

تیم ایران که میزبان هفته سوم این بازی‌ها در شهر ارومیه بود، با ۸ برد و یک باخت و با ۲۴ امتیاز صدرنشین جدول شد و به مرحله فینال صعود کرد. تیم ملی برزیل هم با کسب پیروزی ۳ بر صفر مقابل پرتغال، با ۸ برد، یک باخت و ۲۲ امتیاز جایگاه دوم جدول را از روسیه گرفت. روسیه با ۷ برد، ۲ باخت و ۲۱ امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد.

اگرچه هنوز دو هفته دیگر از باز‌ی‌ها باقی است ولی ملی پوشان ایران با نتیجه قاطع موفق به کسب جواز ورود به مرحله فینال مسابقات شدند. هفته چهارم بازی‌ها نیز در ایران و در شهر اردبیل برگزار خواهد شد.

گفتنی است برخورد نامناسب نیروهای امنیتی آمریکا با تیم ملی والیبال ایران در مسابقات سال گذشته، داد ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران را درآورد. او به خبرگزاری تسنیم گفت: «تیم ایران در هنگام ورود به آمریکا مورد بازجویی FBI قرار گرفت! برخی از بازیکنان من مجبور شدند یکی یکی به سؤالات احمقانه مأموران جواب بدهند و مثلاً بگویند که از بین عکس تعدادی از اشخاص (تروریست‌ها)، کدام را می‌شناسند. پلیس آمریکا، تیم ما را در اتاق کوچکی در فرودگاه برای مدت سه ساعت نگه داشت در حالی که بازیکنان تیم ملی لهستان در همان لحظه با لبخند و بدون هیچ تشریفاتی فرودگاه را ترک کردند.» به همین جهت، اینبار چشم‌ها به بازی‌های شیکاگو دوخته شده است.

تیم ملی والیبال ایران عنوان مشترک رده پنجمی مسابقات المپیک ۲۰۱۶ را دارد و تعدادی از ملی پوشان، لژیونر لیگ‌های جهانی هستند. سعید معروف که از برترین پاسورهای دنیاست، بهترین پاسور هفته سوم شناخته شد و محمد موسوی، عنوان بهترین مدافع را کسب کرد. امیر غفور نیز با ۱۵۱ امتیاز در جایگاه سوم امتیاز آورترین بازیکن و در جایگاه دوم بهترین مهاجم قرار گرفت.

بازی‌ها در ایران در سالن‌هایی مملو از جمعیت برگزار شد و در پی پیروزی ملی‌پوشان والیبال ایران بر تیم‌ ملی کانادا در اولین بازی هفته سوم در ارومیه، مردم این شهر به خیابان‌ها ریختند و به رقص و پایکوبی پرداختند.

همچنین زنان ایرانی موفق به تهیه بلیت ورود به استادیوم شدند و بازی‌ها را از نزدیک تماشا کردند. زنان در ایران حق ورود به استادیوم‌ها را ندارند. در مقطعی از جمهوری اسلامی این اجازه برای بازی‌های والیبال و بسکتبال صادر شد که بعدتر برچیده شد. البته در اقدامی عجیب، در بازی پایانی، کف دست زنانی که بلیتِ ورود تهیه کرده بودند، مهری زده می شد که در فضای رسانه‌های اجتماعی مورد سوال قرار گرفت. گفتنی است یکی از پیش‌نیازهای فدراسیون جهانی والیبال برای اعطای میزبانی به ایران حضور زنان در ورزشگاه بوده است.

 

بیشتر از ورزش