چرا جوانان غزه دست به خودکشی می‌زنند؟

حدود ۳۰۰ هزار نفر از جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیکار هستند

محاصره ۱۴ ساله نوار غزه منجر به افزایش شدید مشکلات اقتصادی شده است. عكس از:  AFP

تداوم محاصره نوار غزه و تشدید بحران اقتصادی، شهروندان فلسطینی ساکن غزه را به شدت دچار چالش کرده است و میزان دشواری‌های اقتصادی همه روزه در حال افزایش است، همین امر باعث می‌شود تا شمار زیادی از جوانان فلسطینی که موفق به یافتن فرصت شغلی نمی‌شوند، دست به خودکشی بزنند. البته تداوم وضعیت دشوار اقتصادی اغلب ساکنان نوار غزه را در عمق یأس و ناامیدی فرو برده و آن‌ها را وادار می‌کند تا برای رهایی از سختی روزگار دست به هر اقدامی بزنند.

طبق آمار اعلام شده، در مدت ۴۸ ساعت، ۶ تن از ساکنان غزه دست به خودکشی زدند و از این میان ۳ نفر آن‌ها جان خود را از دست دادند اما ۳ تن دیگر نجات یافتند، ناظران عقیده دارند که میزان خودکشی میان جوانان فلسطینی ساکن غزه به گونه‌ای بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است و این روند جامعه فلسطین را به شدت نگران کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار خبر خودکشی سلیمان العجوری، جوان فلسطینی که به تازگی به دلیل فقر و تنگدستی به زندگی خود پایان داد، باعث خشم شدید شهروندان ساکن غزه شد و بسیاری از فلسطینی‌ها مقامات دولتی را مسئول این ناهنجاری‌های می‌دانند. هرچند مقامات امنیتی تحقیقات خود را برای یافتن علل این حادثه آغاز کردند اما نتایج این حادثه دردناک تا به حال افشا نشده است.

در همین حال، حسین، یکی افرادی که قبلا سعی کرده بود خودکشی کند، گفت: دیگر چه کاری می‌توانستم انجام دهم، پس از فراغت از دانشکده مهندسی، هرچه سعی کردم موفق به یافتن شغلی نشدم و در نهایت ناگزیر شدم شروع به فروش سیگار در خیابان‌ها کنم، درآمدی که از فروش سیگار به دست می‌آورم هزینه زندگی را پوشش نمی‌دهد. برای تأمین هزینه زندگی مجبورم در این سن و سال پیوسته از پدرم پول بگیرم، من هرگز قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نخواهم بود، بنابراین، به نظر من خودکشی، بهترین گزینه برای نجات از چنین وضعیت ناهنجاری به شمار می‌رود. وی در ادامه گفت: علت خودکشی جوانان را بایستی مسئولان دولتی توضیح دهند، زیرا آن‌ها نسل جوان را در چنان وضعیت دشواری قرار داده اند که بسیاری از جوانان ساکن غزه هر روز آرزوی مرگ می‌کنند. دولت هیچ تلاش و برنامه‌ای برای تأمین معیشت مردم ندارد و مسئولان دولتی جز به خانواده‌های خود به سایر شهروندان توجهی ندارند.

در همین حال، سازمان بهداشت جهانی گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد بیش از ۲۱۰ هزار نفر در نوار غزه مبتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی هستند، بدین معنی که ۱۰ درصد از جمعیت نوارغزه نیاز به روان‌درمانی دارند و همین امر باعث می‌شود تا میزان خودکشی در میان جوانان افزایش یابد.

بر اساس آمار منتشر شده، میزان خودکشی در نوار غزه که جمعیت آن حدود ۲ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، به صورت روزافزون در حال افزایش است، طوری‌که در سال ۲۰۱۵، تعداد ۱۰ مورد خودکشی به ثبت رسیده است در حالی‌که ۵۵۳ نفر دیگر سعی کردند خودکشی کنند اما موفق به انجام این کار نشدند. اما در سال ۲۰۱۶، شمار افرادی که دست به خودکشی زدند افزایش یافت، طوری که ۱۶ نفر خودکشی کردند و ۶۲۶ نفر دیگر تلاش‌های نافرجامی برای خودکشی داشتند. سپس این رقم در سال ۲۰۱۷، بار دیگر افزایش یافت و شمار افرادی که خودکشی کردند به ۲۳ نفر رسید در حالی‌که  ۵۶۶ تن دیگر در تلاش برای خودکشی بودند، اما نجات یافتند، در سال ۲۰۱۸، ۲۰ مورد خودکشی به ثبت رسید و ۵۰۴ فرد دیگر پیش از آن‌که جان خود را از دست بدهند نجات یافتند، اما شمار جان باختگان ناشی از خودکشی در سال ۲۰۱۹ به ۳۲ نفر افزایش یافت.  

قابل ذکر است که اغلب ساکنان غزه به آماری که از سوی دولت منتشر می‌شود، اعتماد ندارند و بدین باورند که میزان خودکشی میان جوانان به علت فقر و درماندگی به مراتب بیشتر از چیزی است که دولت اعلام می‌کند. در همین حال، ایمن البطنیجی، سخنگوی پلیس نوار غزه می‌گوید: برخلاف آن‌چه شایعه شده است، میزان خودکشی در غزه رو به کاهش است و این مسئله نباید باعث افزایش نگرانی مردم شود.

در پیوند به این موضوع، میسا سلامه، کارشناس "مرکز تحقیقات سیاسی و مطالعات استراتژیک مسار"، می‌گوید: افزون بر دشوارهای اقتصادی، برخورد مقامات فلسطینی با شهروندان و اعمال محدودیت‌های روزافزون باعث می‌شود تا ساکنان غزه به ویژه نسل جوانان احساس نا امیدی و افسردگی کنند. به عنوان مثال، کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین می‌توانند حدود ۳۰ – ۵۰ درصد حقوق خود را دریافت کنند، در حالی‌که کارمندان دولتی در غزه در هر ۵۰ روز تنها موفق به دریافت ۴۰ درصد از حقوق خود می‌شوند و در نتیجه، دشواری‌های اقتصادی به صورت روزافزون، آن‌ها را زیر فشار قرار می‌دهد.

طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت فلسطین، نرخ بیکاری در نوارغزه از ۷۰ درصد فراتر رفته است و حدود ۳۰۰ هزار از جوانانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیکار هستند و میزان فقر به ۵۳ درصد افزایش یافته است و زندگی حدود ۸۰ درصد از ساکنان نوار غزه عمدتا به کمک‌های غذایی ارائه شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی وابسته است. با توجه به کاهش میزان کمک‌های بین‌المللی، فلسطینی‌ها دچار چالش‌های اقتصادی بیشتری می‌شوند و درآمد سرانه در نوار غزه حدود ۲ دلار در روز تخمین زده می‌شود.

میسا سلامه افزود: محاصره ۱۴ ساله غزه منجر به تعطیلی بسیاری از نهادها و موسسات خصوصی شده و شمار بسیاری از ساکنان نوار غزه وظایف خود را از دست دادند، البته فقر اقتصادی در اغلب باعث بروز مشکلات اجتماعی و خانوادگی می‌شود و این مسئله نیز می‌تواند در بالابردن میزان افسردگی جامعه تأثیرگذار باشد و در فرجام جوانان افسرده و نا امید را به کام مرگ و خودکشی بکشاند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia