برکناری بلندپایه‌ترین مقام امنیتی فرانسه

این تصمیم به دنبال انتقاد از نحوه برخورد با جنبش ضد نژادپرستی گرفته شده است

کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه - GONZALO FUENTES / POOL / AFP

در حالی که دو سال بیش‌تر به پایان دوره ریاست جمهوری امانوئل مکرون باقی نمانده، آقای مکرون، در ترمیمی قابل توجه بلندپایه‌ترین مقام امنیتی کشور را از کابینه خود برکنار کرد.

رهبر میانه‌رو فرانسه – که هنوز اعلام نکرده برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ شرکت خواهد کرد یا نه – روز جمعه گفت ژان کاستکس، کارمند دولت را بدون هیچ‌گونه تجربه وزارت بابت طرح خروج کشور از قرنطینه به مقام نخست وزیری منصوب کرده است.

او جایگزین آقای ادوارد فیلیپ می‌شود که در میان مردم فرانسه به شدت محبوب بود.

حال کاخ الیزه اعلام کرده که آقای مکرون در ادامه ترمیم گسترده کابینه، کریستف کاستانر، وزیر کشور را که در هفته‌های اخیر به دلیل واکنشش به اعتراض‌های فرانسه در قبال «جان سیاهان مهم است» مورد حمله بود، برکنار کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کاستانر، ابتدا روش چوُک هولد (توضیح: روشی که پلیس با گذاشتن پا روی گردن مظنون اقدام به بازداشت او می‌کند) را ممنوع کرد، اما در مقابل اعتراض گروه دیگری از تظاهرکنندگان و نیز فشار از طرف نیروی پلیس از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

قرار است ژرار دارمَنَن، وزیر بودجه سابق و کاندیدای محافظه کار که در سال ۲۰۱۷ در مقابل حزب آقای مکرون شکست خورد، جایگزین او شود.

اقدام آقای مکرون به ترمیم کابینه به عنوان حرکتی برای انحراف تمرکز دولت در احیای اقتصاد دوران پسا کرونا در دو سال باقی‌مانده ریاست جمهوری مکرون تلقی شده است. در این راستا، قرار است اختیارات وزرات‌خانه‌های دارایی، خدمات اجتماعی و محیط زیست افزایش یابد.

آقای مکرون با وعده این که دولت جدید دولت «هدف و اتحاد» است در توییتر نوشت که سکویی که بر آن انتخاب شد «تطبیق با تحولات بین‌المللی و بحران‌هایی  است که تجربه شده است و باید راه تازه‌ای ایجاد شود.»

آقای مکرون از اریک دوپون-مورِتی، وکیل و حقوق‌دان جنجالی به عنوان وزیر جدید دادگستری نام برد. آقای دوپون مورتی پیش‌تر از جولین آسانژ و مطنونین به تروریسم دفاع و نیز از نظام قضایی فرانسه انتقاد کرده بود.    

در حالی که آن چه مکرون با تلاش بسیار در زمینه قوانین بی‌کاری به دست آورده بود، از دست می‌رود خانم الیزابت بورن با اختیارات بیش‌تر در صدر وزارت‌خانه کار و خدمات اجتماعی قرار خواهد گرفت. مکرون امیدوار است بتواند پس از موج اعتراض‌ها روابط خود را با اتحادیه‌ها و رای‌دهندگان احیاء کند. خانم بورن پیش از این وزیر محیط زیست بود.

در این میان، باربارا پُمپیلی، سیاست‌مدار پیشین حزب سبزها به وزارت‌خانه قدرت‌مند محیط زیست پیوسته که در میان الویت‌های ریاست جمهوری آقای مکرون قرار داشت. او پیش‌تر دردولت فرانسوا اولاند وزیر تنوع محیط زیست بود. 

آقای مکرون وزرای دارایی و بهداشت را که برای عبور فرانسه از بحران ویروس و رکود اقتصادی مرکزیت دارند، و نیز وزیر دفاع را در سمت‌هایشان إبقاء کرده است.

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent