عقب‌نشینی فرانسه از طرح ممنوعیت فشردن گردن توسط نیروهای پلیس

ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه طی دو هفته گذشته علیه ظلم پلیس تظاهرات کرده‌اند

تظاهرات سراسری فرانسه در روز تجمعات برای بهبود وضعیت کاری کاردر درمانی این کشور، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰ - ALAIN JOCARD / AFP

دولت فرانسه در پی فشارها از سوی پلیس این کشور، از تصمیم خود برای ممنوع کردن فشردن گردن هنگام بازداشت افراد عقب‌نشینی کرد. 

وزیر کشور فرانسه هفته گذشته اعلام کرده بود، در واکنش به اعتراضات روزافزون در فرانسه علیه ظلم و بی‌عدالتی نژادی از سوی پلیس، در پی مرگ جورج فلوید در ایالات متحده، تکنیک بی‌حرکتی قدغن خواهد شد.  

اما پلیس فرانسه با برگزاری تظاهراتی پنج روزه علیه این تصمیم، استدلال کرده بود که چنین ممنوعیتی نیروهای پلیس را از شیوه‌ای کلیدی برای مغلوب کردن مظنونین سرکش محروم می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها هم‌چنین به دلیل مقایسه شدن با پلیس آمریکا و هم‌ارز قرار دادن‌شان با سفیدپوستان خودبرترپندار رنجیده شده‌اند. 

هم‌زمان، رییس پلیس ملی کشور روز دوشنبه در نامه‌ای به کارکنان این نهاد گفت تکنیک فشردن گردن از این پس در مدرسه‌های پلیس فرانسه تعلیم داده نمی‌شود، اما آن‌ها می توانند هم‌چنان درصورت عدم وجود گزینه‌ای دیگر، «با دقت» از آن استفاده کنند. 

این اقدام با استقبال و شادمانی اتحادیه‌های پلیس روبه‌رو شده است. 

فعالان و بعضی سیاست‌مداران فرانسوی برای ممنوعیت تکنیک‌های خشونت‌آمیز پلیس این کشور، سال‌ها تلاش و رایزنی کرده‌اند. شیوه‌هایی چون فشردن گردن و یا فشار بر قفسه سینه مظنونین، که منجر به زخمی شدن و یا مرگ آن‌ها می‌شوند. 

دولت فرانسه هم‌چنین وعده داده تا تعداد بیش‌تری از نیروهای پلیس را به دوربین‌های بدنی مجهز کند تا به این ترتیب از اعمال خشونت بیش از حد و یا تبعیض علیه گروه‌های اقلیت هنگام تشخیص هویت افراد جلوگیری شود. 

محققان پیش‌داوری‌های نژادی از سوی پلیس را مستندسازی کرده‌اند و به تازگی نیز تحقیقاتی درباره اظهارنظرهای نژادپرستانه در صفحات خصوصی فیس‌بوک و یا گروه‌های واتس‌آپ افسران پلیس آغاز شده است. 

ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه طی دو هفته گذشته علیه ظلم و تبعیض پلیس در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات و راهپیمایی کرده‌اند. 

© The Independent