اسرائیل: ایران قصد حمله به سفارتخانه‌هایمان را داشت

ادعای موساد مبنی بر خنثی کردن حمله ایران به سفارتخانه‌های اسرائیل در اروپا

تنش میان ایران و اسرائیل در نتیجه حادثه نطنز می‌تواند از کنترل خارج شود-JACK GUEZ / AFP

آژانس جاسوسی اسرائیل، موساد، اعلام کرد که به‌تازگی برنامه‌ها یا تلاش‌های ایران برای حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک اسرائیل در اروپا و مناطق دیگر را خنثی کرده‌است.

بر اساس خبری که روزنامه تایمز اسرائیل از گزارش روز دوشنبه موساد منتشر کرده، نام کشورهایی که حمله در آن‌ها پیشگیری شده افشا نشده اما بر این موضوع تأکید شده که همکاری با آن‌ها به خنثی کردن حملات کمک کرده است.

این گزارش با تأکید بر اینکه ناامیدی در ایران در حال افزایش است می‌افزاید: «در سال ۲۰۱۲ به‌نظرمی‌رسید که ایران و نیروهای نیابتی لبنانی ایران، یعنی گروه تروریستی حزب‌الله، تلاش داشتند حملاتی علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک اسرائیل در هند، گرجستان، تایلند و نقاط دیگر ترتیب دهند.»

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم در این باره اعلام کرده که برآورد نهادهای جاسوسی غربی نشان می‌دهد حمله به تأسیسات نظنز، که به اسرائیل نسبت داده شده، برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را به مدت دو سال به‌تاخیر انداخته ‌است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز یکشنبه از یک مقام رسمی اطلاعاتی در خاورمیانه نقل کرد که انفجار در ساختمان تولید سانتریفیوژ نظنز از سوی اسرائیل انجام‌شده است.

مقام‌های رسمی دولت اسرائیل و ایران این موضوع را تائید و یا تکذیب نکرده‌اند.

این مقام رسمی اطلاعاتی در خاورمیانه همچنین گفته است که اسرائیل با آتش‌سوزی‌های مشکوکی که در هفته گذشته در ایران رخ داده، ارتباطی ندارد.

به نوشته تایمز اسرائیل، یک مقام دیگر که نخواست نامش فاش شود گفته است که مجموعه هسته‌ای ایران روز پنجشنبه با یک بمب قوی منفجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتفاق‌های پشت‌سرهم که به‌تازگی در تأسیسات حساس ایران رخ داده، این فرضیه را تقویت کرده که خرابکاری در کار است.

ایران بارها اعلام کرده که به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست اما نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد.

نگرانی کشورهای غربی درباره برنامه اتمی ایران به اعمال تحریم و درنهایت، امضای برجام انجامید. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد. این اقدام آمریکا منجر به تشدید اختلافات میان ایران و آمریکا شد و تهران تعهد خود مبنی بر محدودیت تولید اورانیوم بر اساس برجام را کنار گذاشت.

بیشتر از