آتش دست از سر کوه‌ها و جنگل‌های ایران برنمی‌دارد

منطقه حفاظت شده «تنگ تکاب» در استان خوزستان بار دیگر دچار آتش سوزی شد

آتش‌سوزی گسترده در منطقه تنگ تکاب استان خوزستان- عکس از خبرگزاری نسیم

امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه بار دیگر خبری مبنی بر آتش سوزی در مناطقی از ایران گزارش شد. بر اساس گزارش‌ها منطقه حفاظت شده «تنگ تکاب» در «خائیز» بار دیگر دچار آتش‌سوزی شد.

ماه گذشته نیز آتش سوزی در خائیز توجه افکار عمومی را به وضعیت جنگل ها و مراتع زاگرس جلب کرد. «تنگ تکاب» جزو نواحی طبیعی ایران است که در آن تنوع گیاهی و جانوری بسیار زیاد است.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا آتش سوزی در منطقه تنگ تکاب خائیز در محدوده استان خوزستان و شهرستان بهبهان شروع شده است و عملیات مهار آتش در این منطقه به «کندی» پیش رفته است. 

آتش‌سوزی گسترده ماه گذشته در منطقه «خائیز» خسارات جبران‌ناپذیر فراوانی به بافت گیاهی و جانوری این منطقه وارد آورد. 

فرماندار شهرستان کهگیلویه درباره وقوع این آتش‌سوزی گفته است که «نیروها و امکانات همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان به محل آتش سوزی جنگل‌های خائیز اعزام شده‌اند، با این‌حال دمای بالای هوا، صعب العبور و صخره‌ای بودن منطقه و واقع شدن بخشی از آتش سوزی در محدوده «سد مارون» موجب شده روند مهار آتش را کُند شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا گزارش کرده است که «جنگل‌های منطقه کوهستانی و صعب العبور بلوط بلند شهرستان اردل (مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و دهدز شهرستان ایذه استان خوزستان - منطقه کارون چهار) دچار آتش سوزی شده است».

به نوشته این خبرگزاری «با وجود تلاش نیرو‌های امدادی، منابع طبیعی و مردمی آتش هنوز مهار نشده است».

در ماه‌های گذشته شمار آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های ایران، بسیار بالا رفت. عدم رسیدگی به موقع نیروهای مجهز به امکانات ضدحریق در جنگل‌ها باعث شد که نیروهای مردمی در صف اول مهار آتش در جنگل‌ها بیاستند که در این میان برخی از این نیروهای داوطلب جان خود را در راه نجات جنگل‌ها از دست دادند.

هفته پیش بود که مختار خندانی، بلال امینی و یاسین کریمی، سه فعال محیط زیست هنگام تلاش برای اطفای حریق در منطقه سخت‌گذر «بوزین» و «مرخیل» در استان کردستان به علت وزش باد در محاصره آتش قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

پس از آن بود که مردم شهر پاوه با تجمع در خیابان‌های شهر مراسم بدرقه با پیکر این سه فعال محیط زیست را برگزار کردند.

از سوی دیگر بیشتر شدن آتش‌سوزی‌ها در ایران فقط مختص جنگل‌ها و مراتع نیست و در روزهای گذشته اخباری زیادی مبنی بر آتش سوزی در برخی باغ‌های شهر شیراز و اصفهان نیز منتشر شده بود. 

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیوهایی از آتش سوزی در باغ پرندگان اصفهان خبر داده بودند. 

بیشتر از