جنگل‌های «گچساران» هم‌چنان می‌سوزد

اعزام دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه پس از سه روز آتش‌سوزی

از روز جمعه جنگل‌ها و مراتع منطقه «خنگ بنار»، «کوه گوهر» و اطراف کوه‌های «گناوه لری» از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است و تلاش‌های نیروهای مردمی برای مهار این آتش ادامه دارد. 

امروز دوشنبه و پس از سه روز از شروع آتش‌سوزی رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران از اعزام فوری دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه به منطقه خبر داد. به گفته سخنگوی سپاه  «با توجه به حجم آتش سوزی و نیاز نیروهای امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش و یا شعله ور شدن مجدد آتش، به دستور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه به منطقه اعزام گردید».

امروز هم‌چنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: «امیدواریم تا پایان وقت امروز آتش سوزی در جنگل‌های گچساران مهار و خاموش شود.»

عزیز فیلی گفته است که «آتش سوزی در جبهه شرقی منطقه ۱۰۰ درصد مهار شد اما در جبهه غربی و منطقه گناوه لری در چند نقطه آتش سوزی داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام مسئول طبق برآورد‌های اولیه تاکنون بیش از «۱۵۰ هکتار از جنگلها و مراتع شهرستان گچساران در این آتش سوزی که از عصر جمعه دوم خرداد ماه آغاز شده بود، در آتش سوختند».

عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره علل آتش سوزی در این استان گفته است که احتمال «عمدی بودن» این حادثه وجود دارد و یک «کمیته حقیقت یاب» متشکل از نمایندگان فرمانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، اطلاعات، دادستانی و محیط زیست برای شناسایی متخلفان احتمالی آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران تشکیل شده است.

یک پایگاه محلی خبری در استان کهگیلویه و بویراحمد در گزارشی انتقادی پس از گسترده شدن آتش در جنگل‌های استان عدم مهار آتش سوزی جنگل‌های گچساران را نمادی از «ناتوانی و ناکارآمدی» مدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران توصیف کرده است. به نوشته این گزارش انتقادی عملکرد مسئولین مربوطه در این حادثه باعث «خیانت و جنایتی بزرگ در حق محیط زیست و شهروندان این شهرستان شده است».

در این گزارش که به قلم اسلام ذوالقدرپور نوشته شده، آمده است: «آتش‌سوزی کنونی در کوه‌های گچساران را می‌توان نمونه بارز مدیریت کاریکاتوری و نمایشی استان و شهرستان دانست که به قیمت نابودی صد‌ها هکتار از جنگل‌ها و مراتع ارزشمند گچساران، مرگ هزاران موجود زنده بی‌گناه و آلودگی هوای این شهر نیز منجر شده و نارضایتی و اعتراض شهروندان را نیز افزایش داده است.»

به نوشته این گزارش در حالی که گویا آتش‌سوزی از مراتع پائین دست آغاز شده و به علت ضعف نیرو و عدم هماهنگی و همکاری سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه، آتش به کوه و مناطق سخت گذر کشیده شده و گسترش یافته بود، تنها ۲۰ نفر از کارمندان منابع طبیعی و نیرو‌های مردمی در شب اول در منطقه حضور داشته و از اقدامات سریع و لازم برای کنترل بحران خبری نبوده است!

در پایان این گزارش انتقادی با اشاره به ناکارآمدی مسئولین در این استان آمده است: «به صراحت می‌توان گفت که برخی مدیران و مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد از جایگاه مدیریتی خود تنها برای رنگین نمودن رزومه کاری و حضور در رسانه و فضای مجازی سوء استفاده نموده، بزرگ‌ترین آسیب‌ها و خیانت‌ها را به ایران و شهروندان آن وارد نموده‌اند.»

بیشتر از