نگرانی از جان‌باختن نیروهای امدادی در آتش جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

انتقاد مدیرعامل شرکت هلیکوپتری ایران از بی‌توجهی در خاموش کردن آتش‌سوزی

یک روز پس از شروع آتش‌سوزی در جنگل‌های «خائیز» استان کهگیلویه و بویراحمد، «وضعیت فوق‌العاده» در منطقه حاکم شده است و معاون فرماندار کهگیلویه و بویراحمد از ناتوانی مدیریت شهرستان می‌گوید و ورود مسئولین  مدیریت «بحران کشور» را برای مهار آتش نیاز عاجل می‌خواند. 

محمد علی آروس، معاون فرماندار کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه برخی نیروها در «محاصره آتش» قرار گرفته اند، گفته است: «با توجه به زبانه کشیدن آتش و نداشتن آب برای نیروها، امکان تلف شدن نیروها وجود دارد».

این مقام مسئول در استان تاکید کرده است که  در حال‌حاضر «امنیت نیروها» مهمترین مساله موجود است و خواستار رساندن آب برای این نیروهای گرفتار در آتش شده است. 

به گفته معاون فرماندار کهگیلویه و بویراحمد تاکنون «بیش از ۲۰۰ هکتار» از این منطقه در آتش سوخته است و با شرایط موجود امکان مهار آتش تا« ۴۸ ساعت» آینده وجود ندارد.

به گفته وی با شروع وزش بادهای کوهستانی «دیگر امکان مهار آتش آن وجود نخواهد داشت».

معاون فرماندار کهگیلویه تاکید کرده که «مهار این آتش سوزی آنقدر وسیع است که از مدیریت شهرستانی خارج شده و مدیریت بحران کشور باید وارد عمل شود».

گزارش‌های نیز مبنی بر اعزام بالگردهای ارتش به این منطقه مخابره شده است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از اعزام یک فروند بالگرد آب‌پاش برای مهار آتش در جنگل‌های مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داده است. 

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش هم از اعزام یک گردان زرهی برای مهار آتش سوزی جنگل‌های خسرج خوزستان خبر داد.

پیش‌تر مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم گفته بود که «اولین هلیکوپتر آبپاش هوافضای سپاه به منظور خاموش کردن آتش و جلوگیری از آتش‌سوزی مجدد جنگل‌ها، وارد گچساران شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ست که سهیل قیاسی، مدیرعامل شرکت هلکوپتری ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهر یاسوج با انتقاد از مدیریت بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته است: «می‌دانم از هلی‌کوپتر هوانیروز کمک گرفتند، آنچه شرکت هلی‌کوپتر ایران دارد هم همین هلی‌کوپترها است اما هلی‌کوپتری‌های این شرکت کارشان آنش‌نشانی و حرفه‌ای است اما با این همه ظرفیت چرا نمی‌خواهند از ما کمک بگیرند را نمی‌دانم!»

مدیرعامل شرکت هلکوپتری ایران  با گلایه از نحوه مدیریت آتش گفته است که در«اورژانس هوایی یاسوج و گچساران» هلی‌کوپترهای این شرکت مستقر شده اما تاکنون «راجع به خاموش کردن و مهار آتش چیزی به ما نگفته‌اند».

سهیل قیاسی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی منجر به نابودی جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد شده، گفت است: «سال گذشته پیرو دستور وزیر کشور و بازدید وی از یکی از پایگاه‌های استان فارس به ما دستور داده شد با توجه به آتش‌سوزی‌هایی که همه ساله در فصل گرما در استان‌های مختلف رخ می‌دهد در بحث آتش‌نشان هوایی ورود کنیم».

بیشتر از