آمار ابتلا به کرونا، هند را در جایگاه سوم جهان قرار دارد

ایالات متحده و برزیل موارد بیشتری از مبتلایان نسبت به هند دارند

با شیوع ویروس کرونا هند یکی از شدیدترین و زودهنگام‌ترین مقررات منع آمدوشد را اعمال کرد-Dibyangshu SARKAR / AFP

آمار موارد ابتلا به کرونا در هند به ۶۹۷ هزار نفر رسید و این کشور با پشت سرگذاشتن روسیه، اکنون به مقام سوم دنیا از لحاظ موارد رسیده است.

وزارت بهداشت هند روز دوشنبه بیش از ۲۳ هزار مورد ابتلای جدید اعلام کرد. این رقم اندکی کم‌تر از رکورد روزانه این کشور، یعنی ۲۵ هزار نفر است اما از روز پنج‌شنبه آمار ابتلا در این کشور از ۲۰ هزار مورد پایین‌تر نیامده‌است.

سامانه بهداشت‌ و درمان هند نشانه‌هایی از افزایش این همه‌گیری نشان می‌دهد چون در موارد بسیاری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پس از این که از سوی بیمارستان‌ها مورد پذیرش قرار نگرفتند جان خود را از دست داده‌اند.

هند یکی از شدیدترین و زودهنگام‌ترین مقررات منع آمدوشد را اعمال کرد. ابتدا سفرهای هوایی بین‌المللی را به حال تعلیق درآورد و سپس از اواخر ماه مارس سراسر کشور را تعطیل کرد. اما موارد ابتلا افزایش یافت. بخشی از این افزایش به دلیل افزایش آزمایش‌ها بوده‌است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، مجبور شد محدودیت‌ها را به مناطق آلوده به ویروس کاهش دهد تا اقتصاد دوباره راه بیفتد.

اکنون تنها برزیل با ۱.۶ میلیون مورد ابتلا و آمریکا با ۲.۹ میلیون مورد، شرایط وخیم‌تری از هند دارند. براساس آماری که دانشگاه جان هاپکینز منتشر کرده، موارد ابتلا در روسیه به حدود ۶۸۶ هزار نفر رسیده‌است.

با وجود این، تعداد مرگ‌ومیر در هند نسبت به موارد ابتلا پایین است. در این کشور ۱۹ هزار و ۶۹۳ نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که این آمار پایین‌تر از کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا است و در رده هشتم جهان قرار دارد.

کارشناسان این تفاوت را به دلیل جمعیت نسبتا جوان هند می‌دانند و هم‌چنین مشکلی که از مدت‌ها قبل در خصوص ثبت مرگ‌ومیرها در هند وجود دارد. دولت هند سال گذشته پذیرفت که تنها ۲۲ درصد از مرگ‌ها در هند گواهی پزشکی گرفته‌اند.

صبح روز دوشنبه وزارت بهداشت هند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۲۳۵ هزار مورد بیمار با ویروس فعال کووید-۱۹ وجود دارد و بیش از ۴۲۴ هزار و ۴۰۰ مورد هم درمان شده‌اند. «بنابراین، ۶۰.۸۵ درصد از بیماران تاکنون درمان شده‌اند.»

آمارهای تفکیک شده ایالتی نشان می‌دهد که ایالت ماهاراشترا، واقع در غرب هند هم‌چنان بیش‌ترین موارد ابتلای روزانه را دارد. شهر مرکزی این ایالت بمبئی، پایتخت اقتصادی هند است. بمبئی، پس از دهلی، پایتخت سیاسی هند، وخیم‌ترین اوضاع را در میان شهرهای هند دارد. شهر بمبئی روز شنبه بیش از هفت هزار مورد ابتلا و روز یک‌شنبه شش هزار و ۵۵۵ نفر دیگر را ثبت کرد. 

با وجود این، نرخ رشد ویروس کرونا در ایالت ماهاراشترا از سایر ایالت‌ها پایین‌تر بوده و روبه‌کاهش گذاشته‌است. رسانه‌های داخلی این‌گونه تحلیل می‌کنند که افزایش موارد ابتلای کشوری از روز پنج‌شنبه می‌تواند به همه‌گیری سریع این ویروس در ایالت‌های جنوبی مرتبط باشد. ایالت‌های جنوبی هند پیش از این تعداد نسبتا کمی بیمار مبتلا به کووید-۱۹ داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هر پنج فردی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، یک نفر در دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا در ایالت کارناتاکا مبتلا شده‌است. این ایالت بالاترین نرخ رشد ابتلا به ویروس را در میان ایالت‌های جنوبی دارد. روز یک‌شنبه خط تلفنی برای شکایت از بیمارستان‌هایی که گفته می‌شود بیماران را پذیرش نمی‌کنند راه‌اندازی شد.

حساسیت نسبت به پذیرش بیمارستان‌ها ماه گذشتهافزایش یافت؛ پس از آن که مردی به‌نام بهاوالال سوجانی، به ۱۸ بیمارستان در بنگلور مراجعه کرد و پذیرش نشد. به گفته خانواده این مرد، او ماه گذشته جانش را از دست داد.

سونجانی ۵۲ ساله و برادرش با یک موتورسیکلت به همه بیمارستان‌های شهر سرزدند تا بتوانند از بیمارستانی پذیرش بگیرند. پیش از آن که بیمار تسلیم شود، آن‌ها مسافتی حدود ۱۲۰ کیلومتر را پیموده‌بودند. در نهایت، سونجانی در مقابل یکی از بیمارستان‌ها جان داد.

اکنون دولت هند اخطار رسمی برای بیمارستان‌هایی صادر کرده که سونجانی را پذیرش نکردند. در این اخطار آمده‌است چرا بیمارستان‌هایی که خدمات اورژانسی اولیه را به بیماران نمی‌دهند نباید تحت پی‌گرد قانونی قرار گیرند؟

کی. سودهاکار، وزیر بهداشت ایالت کارناتاکا (ایالتی که بنگلور شهر مرکزی آن است)، در کنفرانس مطبوعاتی که درباره خط تلفن مستقیم بیماران برگزار شد، به بیمارستان‌های خصوصی هشدار داد که اگر از پذیرش بیماران مبتلا به کرونا خودداری کنند، یا تست کرونا انجام ندهند، با آن‌ها به‌سختی برخورد می‌شود.

درعین حال، جامعه علمی هند نسبت به گزارش‌های رسیده مبنی بر این که دولت هند قصد دارد خیلی زود از یک واکسن کرونا در روز استقلال این کشور (۱۵ آگوست) رونمایی کند هشدار داد.

بالرام بهارگاوا، رییس شورای تحقیقات پزشکی هند در نامه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، به موسساتی که در حال آزمایش واکسن هستند نوشت که پیش‌بینی می‌کند یک برنامه سریع برای تایید واکسن «کوواکسین» در حال اجراست، درحالی که این واکسن هفته گذشته مجوز آزمایش بر روی انسان را گرفته‌است.

او در نامه‌ای به بیمارستان‌های آزمایش‌کننده و کمپانی بهارات بیوتک، سازنده کوواکسین نوشت که آغاز بهره‌برداری از این واکسن اورژانسی است و درصورت عمل نکردن به تعهدات با آن‌ها به شدت برخورد می‌شود.

رییس شورای تحقیقات پزشکی هند درحالی‌که از این نامه حمایت می‌کند، می‌گوید که ۱۵ آگوست یک مهلت نیست. این هراس وجود دارد که دولت می‌خواهد به دل‌خواه خود و فقط برای این‌که در چشم مردم کارآمد جلوه کند، از این واکسن رونمایی کند.

پروفسور پارتا پ. مجومدر، رییس آکادمی علوم هند، درحالی که از توسعه این واکسن استقبال کرد، گفت: «به عنوان عضوی از بدنه علمی – از جمله افرادی که در توسعه واکسن مشارکت دارند- آکادمی علوم هند به طور جدی بر این باور است که مهلت تعیین شده اجرایی نیست.

این زمان‌بندی امید و انتظارات غیرواقعی در اذهان شهروندان ما به‌وجود آورده‌است.»

روز یک‌شنبه، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز استقلال این کشور را با اعلام این که واکسن خیلی زودتر از پایان سال آماده می‌شود برگزار کرد. روز بعد، دکتر استفان هان، رییس تنظیم دارو، اعلام کرد که از این برنامه زمانی حمایت نمی‌کند: «من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که واکسن چه زمانی دردسترس قرارمی‌گیرد.»

هنگامی که در ژانویه سال جاری ویروس کرونا همه‌گیر شد، بیش‌تر کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند واکسن تا سال ۲۰۲۱ آماده نمی‌شود. ماه گذشته دکتر تدروس آدانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت، گفت که برآوردهایش نشان می‌دهد ظرف یک سال واکسن آماده شود. او با استناد به گفته‌های دانشمندان اضافه کرد که در صورت تسریع روند ساخت، ممکن است واکسن دو ماه زودتر آماده شود.

© The Independent

بیشتر از جهان