اتحادیه اروپا در پی خرید باقی‌مانده داروی ضد کرونای «رمدسیویر»

آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که کل ذخایر این دارو را خریداری کرده است

- Ulrich Perrey / POOL / AFP

مقامات بروکس مذاکرات با شرکت گایلید ساینسز (Gilead Sciences) را آغاز کرده‌اند تا مقداری از داروی رمدسیویر (remdesivir) برای کووید-۱۹ را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین کنند.

این مذاکرات بعد از آن انجام می‌گیرد که اداره خدمات بهداشتی و بشری ایالات متحده حدود ۵۰۰ هزار واحد این دارو را خرید که برابر با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید این شرکت برای ژوئیه و ۹۰ درصد ظرفیت تولید آن برای ماه‌های اوت و سپتامبر است.

متخصصان و کنشگران این اقدام را محکوم کرده‌اند و می‌گویند جلو تلاش سایر کشورهای جهان برای خریداری مقداری از این داروی ضد بیماری‌های مسری را می‌گیرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که روند تحولات در ایالات متحده را تحت نظر دارد و مشغول مذاکرات با شرکت گایلید ساینسز بر اساس میزان ظرفیت تولید آنها است.

سخنگوی این کمیسویون روز چهارشنبه گفت: «کمیسر استلا کایریاکیدز مذاکراتی متعدد با شرکت تولیدکننده، گایلید، داشته است و درباره ظرفیت تولیدی آنها بحث کرده است. کمیسیون ما هم در حال حاضر مشغول مذاکرات با گایلید است تا میزانی از این دارو را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا کنار گذارد.»

وقتی ایالات متحده در روز چهارشنبه تقریبا تمام ذخایر جهانی رمدسیویر را که انحصاری توسط گایلید تولید می‌شود خریداری کرد، باعث بروز خشم و انتقادات جهانی شد.

دکتر اندرو هیل، محقق ارشد مهمان در دانشگاه لیورپول، گفت: «آنها اکثر ذخایر داروی رمدسیویر را خریداری کرده‌اند و بنابراین چیزی برای اروپا باقی نخواهد ماند.»

رمدسیویر یکی از دو داروی تایید شده در بریتانیا برای درمان ویروس کرونای جدید است و داروی دیگر، یک استروئید ارزان به نام دگزامتازون (dexamethasone) است که ظاهرا تا یک سوم باعث کاهش مرگ وخیم‌ترین موارد ابتلا و بیمارانی می‌شود که به بیشترین مشکل تنفسی دچار می‌شوند.

رمدسیویر دارویی تجربی علیه بیماری‌های مسری است که اولین بار توسط شرکت داروسازی گایلید ساینسز (Gilead Sciences) در سال ۲۰۰۹ ساخته شد.

این دارو در اصل برای درمان هپاتیت سی ساخته شد، ولی در عمل چندان موثر نبود. این دارو همچنین در درمان ابولا نیز مورد استفاده قرار گرفت که در آن مورد هم تاثیر چشمگیری نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم آن موارد اما، رمدسیویر نشان داده است که در مقابله با بیماری‌های سارس و مرس (بیماری‌هایی که از ویروس‌های کرونا پدید می‌آیند) موفق است و در بررسی‌هایی بر روی حیوانات، مشخص شد که این دارو می‌تواند دوران بهبود یافتن وخیم‌ترین بیماران مبتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد.

به گفته دولت ایالات متحده، هزینه استفاده از رمدسیویر برای ۶ واحد درمانی حدود ۳۲۰۰ دلار (حدود ۲۵۰۰ پوند) است.

بعد از تایید استفاده از آن در بریتانیا در اواخر ماه مه، مقامات بهداشتی اعلام کردند که رمدسیویر برای «بعضی از بیماران گزینشی» (selected NHS patients) در دسترس خواهد بود.

© The Independent