مصوبه تحریم چین به میز دونالد ترامپ رسید

چین تهدید کرده که در صورت تبدیل مصوبه سنا به قانون،‌ واکنش جدی نشان می‌دهد

این مصوبه به رئیس‌جمهور اختیار می‌دهد دارایی‌های افراد را ضبط و آن‌ها را از آمریکا اخراج کند-AFP

به دنبال تصویب لایحه امنیت ملی توسط دولت چین که به گفته کارشناسان خودمختاری هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند، سنای آمریکا به اتفاق آراء لایحه تحریم‌های گسترده علیه این کشور را  تصویب کرد.

لایحه تحریم علیه چین روز چهارشنبه به اتفاق آراء از تصویب کنگره گذشت و اکنون باید به امضای دونالد ترامپ برسد. این امر احتمالا شی جین پینگ، رهبر چین را که آقای ترامپ «دوست» خود توصیف کرده و امیدوار بود در صورت انتخاب مجدد دومین پیمان بازرگانی را با او منعقد کند، آشفته خواهد کرد.

مصوبه مذکور به ویژه مقامات چین و واحد‌‌های پلیس هنگ کنگ را که  با معترضان درگیر شدند با تحریم بانک هایی که با آن ها معامله می کنند، هدف تحریم قرار می دهد.

این مصوبه همچنین از وزارت خارجه آمریکا می خواهد گزارشی سالیانه از مقامات چینی که ساختار توافق شده میان چین و هنگ کنگ را در مورد «یک کشور، دو نظام» خدشه دار کرده اند تحویل کنگره دهد.

این مصوبه به رئیس جمهور اختیار می دهد دارایی های این افراد را ضبط کرده و آن ها را از آمریکا اخراج کند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حضوری بی‌سابقه در نشست این هفته کمیته نیروهای مسلح کنگره از اعضای کمیته خواست به نفع لایحه مذکور رای داده و اقدامات دولت چین در ارتباط با هنگ‌کنگ را نکوهش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن خانم پلوسی در یک بیانیه گفت که تحریم‌ها «یک واکنش اضطراری در مقابل تصویب لایحه به اصطلاح «امنیت ملی» توسط دولت بزدل چین است که اصل «یک کشور ، دو نظام» را که ۲۳ سال پیش توافق شده بود، مورد تهدید قرار داده است.» 

او گفت: «همه آزادی‌خواهان باید این قانون وحشتناک را که هدف آن لغو آزادی های هنک کنگ است مورد انتقاد قرار دهند.»

روز پنجشنبه، مایک پنس، معاون آقای ترامپ در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی ضمن تکرار نظر خانم پلوسی گفت قانون جدید در مورد هنگ کنگ « خیانت به توافق بین المللی است» که در سال ۱۹۸۴ با بریتانیا به امضاء رسیده و به هنگ‌کنگ خودمختاری بسیاری نسبت به سایر مناطق چین می‌دهد. 

اما اخیرا کاخ سفید پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  نسبت به هرچه روابط میان آمریکا و چین را به تیرگی بیشتری بکشد، بی میل بوده و نگران آن است که چین از توافق های مهم تجارتی با آمریکا که به اقتصاد ایالات متحده و به ویژه کشاورزان کمک کرده، خارج شود. این گروه بخشی از ائتلاف رای دهندگانی هستند که در ایالات کلیدی و کشاورزی مثل پنسیلوانیا، اوهایو و ویسکانسین آقای ترامپ را به پیروزی رساند. 

آقای ترامپ به این که آیا مصوبه کنگره را امضاء خواهد کرد یا نه اشاره ای نکرده است هرچند با توجه به این که این لایحه در هفته جاری به اتفاق آراء از تصویب هردو مجلس کنگره گذشته، به‌نظر می‌رسد وتوی ریاست جمهوری در این مورد بی‌اثر باشد. (هردو مجلس کنگره می‌توانند هر نوع وتوی احتمالی رئیس جمهور را رد کنند).

وزارت خارجه چین در این میان  گفته اگر این لایحه از تصویب هردو مجلس کنگره گذشته و قانونی شود، «اقدامات شدید واکنشی» علیه ایالات متحده مد نظر قرار خواهد گرفت.

ایالات‌متحده تنها کشوری نیست که اقداماتی تنبیهی علیه چین درنظر گرفته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه گفت که قانون جدید چین «تخطی آشکار و  جدی» از توافقی است که پس از ۱۵۰ سال حکومت استعماری بریتانیا بر هنگ‌کنگ هنگام بازپس دادن این شهر به چین در سال ۱۹۹۷به انجام رسیده است.

او گفت بریتانیا در واکنش، محدودیت های روادید برای شهروندان هنگ‌کنگ که پیش از سال ۱۹۹۷ متولد شده‌اند را لغو خواهد کرد. این اقدام راهی برای اعطای تابعیت بریتانیا به ۲.۹ میلیون شهروند هنگ‌کنگ است.

© The Independent