مرگ مرموز صدها فیل در بوتسوانا

دانشمندان هنوز علت این واقعه را نمی‌دانند

دست‌کم ۳۵۰ فیل از آغاز ماه مه در دلتا اوکاوانگو مرده‌اند- MONIRUL BHUIYAN / AFP

صدها فیل به شکل مرموزی طی چند هفته در بوتسوانا جان دادند و فعالان حفظ محیط زیست دولت را به تحقیق درباره این وضعیت فاجعه‌بار ترغیب کرده‌اند. 

دست‌کم ۳۵۰ فیل از آغاز ماه مه در دلتا اوکاوانگو مرده‌اند. برآورد هوایی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد این فیل‌ها در نزدیکی حفره‌های آب جان داده‌اند. 

 دلیل مرگ هنوز مشخص نشده اما دولت بوتسوانا اعلام کرد که احتمال مرگ آن‌ها بر اثر شکار غیرقانونی، مسموم کردن توسط انسان و مرض سیاه‌زخم، مردود است. 

تصاویر هوایی نشان می‌دهد که دندان‌های فیل‌ها دست نخورده و سالم است و این نشان می‌دهد که شکار عاج دلیل مرگ آن‌ها نیست. باسیل سیا‌ه‌زخم سمی است که به شکل طبیعی در خاک بخش‌هایی از بوتسوانا وجود دارد و هر از گاهی تاثیر خود را بر حیات وحش نشان می‌دهد اما مسؤولان می‌گویند که این باسیل عامل وضعیت فعلی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 یک مسؤول دولتی به روزنامه گاردین گفت که نتایج آزمایشگاه درباره نمونه‌های گرفته شده از اجساد فیل‌ها تا چند هفته دیگر اعلام می‌شود. 

دکتر نسال مک‌کان از خیریه نجات پارک‌های ملی مستقر در لندن گفت که شمار بالای موارد مرگ فیل‌ها غیرعادی ‌است. او گفت محافظان محلی محیط زیست اوایل ماه مه و پس از شمارش ۱۶۹ جسد فیل در یک پرواز سه ساعته بر فراز دلتا، مسؤولان را مطلع کردند. 

او به بی بی سی گفت:  «یک ماه بعد، تحقیقات بیش‌تر منجر به شناسایی اجساد بیش‌تر شد و شمار کلی فیل‌های جان‌باخته به بیش از ۳۵۰ رسید. 

این وضع از نظر شمار مرگ فیل‌ها در جریان یک رویداد بی‌ربط به خشک‌سالی، کاملا ب‌یسابقه است…فقط فیل‌ها هستند که می‌میرند و نه حیوانات دیگر. اگر دلیلش استفاده از سم سیانید توسط شکارچیان باشد، شاهد مرگ حیوانات دیگر هم بودیم.

بوتسوانا خانه یک سوم فیل‌های آفریقاست. مردم محلی می‌گویند شاهد بوده‌اند که فیل‌ها قبل از مرگ، در مسیرهای دایره‌ای قدم می‌زدند، و بسیاری از آن‌ها رو به صورت فروافتاده‌اند، این امر نشان می‌دهد که شاید چیزی به سیستم اعصاب آنان حمله کرده باشد.» 

دکتر مک‌کان گفت احتمال بیماری را نمی‌توان رد کرد و اگر ثابت شود، احتمال بالقوه سرایت آن به جمعیت انسانی مشابه کووید-۱۹ که یک بیماری انتقال یافته از حیوان به انسان است، وجود دارد. 

او گفت:‌ «بله، این فاجعه‌بار است، اما در عین حال می‌تواند تهدیدی بالقوه برای تبدیل شدن به یک بحران بهداشت عمومی باشد.»

سازمان حیات وحش بوتسوانا در ماه مه، اطلاعیه‌ای مطبوعاتی درباره مرگ مرموز فیل‌ها منتشر کرد و گفت:‌ «تاکنون مسؤولان دام‌پزشکی احتمال دست داشتن شکارچیان غیرقانونی را رد کرده‌اند چرا که تمام اجساد فیل‌ها دست‌نخورده پیدا شده‌اند. از همین رو، مردم باید درباره هرگونه مصرف گوشت این حیوانات مرده هشیار باشند چرا که ممکن است برایشان خطر مرگ داشته باشد.» 

مسؤولان هم‌چنین عموم مردم را ترغیب کردند که در صورت مشاهده جسد فیل، آن را به مسؤولان گزارش دهند.

© The Independent

بیشتر از زندگی