آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز؛ پای اسرائیل در میان است؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید علت حادثه در دست بررسی است

صبح امروز یکی از ساختمان‌های تأسیسات هسته‌ای نطنز دچار انفجار و آتش‌سوزی شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تائید خبر «آتش‌سوزی» گفته که «یکی از سوله‌های در دست ساخت در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.»

او گفته علت این حادثه در دست بررسی است.

تأسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان، یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که از ابتدای ساخت و شروع فعالیت، حساسیت فراوانی ایجاد کرده است.

بهروز کمالوندی در توضیح مختصری که درباره حادثه صبح امروز ارائه کرده است، محل آتش‌سوزی را از لحاظ عملیات هسته‌ای «غیرفعال» اعلام کرده و گفته که هیچ‌کس در این حادثه جانش را از دست نداده است.

همچنین اعلام شده که این رویداد سبب توقف فعالیت در بخش‌های فعال این تأسیسات هسته‌ای نشده و آلودگی محیطی نیز ایجاد نشده است.

نام تأسیسات هسته‌ای نطنز با یکی از پیچیده‌ترین عملیات جاسوسی و خرابکاری دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نیز گره خورده است.

در سال ۲۰۰۷ این تأسیسات که تازه کار خود را آغاز کرده بود به ویروس «استاکس‌نت» آلوده شد. در اثر سه سال فعالیت بدافزار استاکس‌نت سلسله انفجار‌هایی در سانتریفیوژهای فعال در این سایت رخ داد که سبب تعویق برنامه غنی‌سازی ایران شد.

نیویورک‌تایمز در گزارشی که از این حمله منتشر کرده گفته که ویروس استاکس نت به صورت مشترک توسط آمریکا و اسرائیل ساخته و برای انتقال آن به تأسیسات هسته‌ای نطنز از هلند هم کمک گرفته شده است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۱۰ یعنی سه سال پس از آلوده شدن رایانه‌های این تأسیسات و دیگر ماشین‌های صنعتی در کشورهای دیگر متوجه وجود این بدافزار شدند.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ نیز سپاه پاسداران از سرنگونی پهپاد جاسوسی اسرائیل در حوالی تاسیاست هسته‌ای نطنز خبر داد. ساعتی بعد از انتشار این خبر تصاویر این پهپاد نیز در رسانه‌های وابسته به سپاه منتشر شد.  

هنوز مشخص نیست که حادثه صبح امروز در تأسیسات نطنز نیز مشابه انفجارهای ناشی از تأثیر بدافزار استاکس‌نت است یا تنها یک حادثه معمولی رخ داده است.

در هفته گذشته و پس از انفجار در بخش تولید موشک در پایگاه نظامی خجیر و همچنین انفجار و آتش‌سوزی در یکی از خطوط تأمین برق شهر شیراز، امکان حمله سایبری به تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های شهری مطرح شده است.

یکی از خبرنگاران مسائل امنیتی و نظامی در رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ساعتی پس از انفجار در خجیر خبر داده بود که «اگر درتحقیقات به این نتیجه برسیم که کار اسرائیل بوده، همانطور که رئیس اداره ملی سایبری اسراییل گفته، زمستان سایبری را برایشان رقم می‌زنیم.»

ایران و اسرائیل در ماه‌های گذشته و پس از آنکه ایران در ماه ژانویه و اواخر آوریل دو حمله سایبری به تأسیسات تأمین آب شیرین در اشکلون انجام داد، در جنگ سرد به‌سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که حمله سایبری اردیبهشت ماه به تأسیسات بندری شهید رجایی بندرعباس، یکی از پاسخ‌های احتمالی اسرائیل به این خرابکاری ناکام ایران در تاسیسات آب‌رسانی اشکلون بوده است.

ایگال اونا، رئیس واحد دفاع سایبری اسرائیل در هفته‌های گذشته گفته بود که «زمستان سایبری زودتر از آنچه انتظار داشتم در راه است». او این سخنان را در جریان یک کنفرانس خبری و بدون اشاره به حملات سایبری احتمالی ایران به تاسیسات آب اسرائیل مطرح کرد.

او همچنین گفته بود که «این تازه آغاز ماجرا است و بعدها این حملات را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ مدرن سایبری به خاطر خواهیم آورد.»

یک مقام امنیتی اسرائیل در روزهای گذشته به روزنامه فایننشال تایمز گفته که حمله به تأسیسات بندر شهید رجائی بسیار کوچک و صرفاً برای هشدار و یادآوری آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها به ایران طراحی شده بود.

اسرائیل و ایران به صورت رسمی مسئولیت حملات سایبری علیه یکدیگر را نمی‌پذیرند.

بیشتر از