احمدی‌نژاد با جنتی دیدار نکرده است

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید «برخی انتخابات ریاست‌جمهوری را خیلی زود شروع کرده‌اند»

احمد جنتی در مثام دبیر شورای نگهبان، تنها گزینه‌های مدنظر رهبر جمهوری اسلامی را تایید صلاحیت خواهد کرد- تسنیم

یک روز پس از آنکه «عربی پست» در مصاحبه با مرتضی طلایی و گروهی از نمایندگان مجلس نزدیک به احمدی‌نژاد از دیدار او با برخی اعضای شورای نگهبان خبر دادند، سخنگوی این شورا، انجام این دیدارها را تکذیب کرد.

در مطلب عربی پست، ادعا شده بود که احمدی‌نژاد با پشتوانه بیش از ۶۰ نماینده‌ای که در مجلس یازدهم دارد و با هدف کسب موافقت اعضای شورای نگهبان با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری با این افراد دیدار کرده است.

عباسعلی کدخدایی نیز در واکنش به انتشار این خبر در حساب توییتری خود این اخبار را «خودساخته» خواند و نوشت که «شورای نگهبان تاکنون هیچ ملاقات رسمی و غیررسمی با داوطلبان احتمالی نداشته و به این زودی‌ها نیز نخواهد داشت.»

با توجه به بن‌بست موجود در عرصه سیاسی و اقتصادی ایران و ناامیدی عمومی از جریان اصلاح‌طلب و دولت حسن روحانی، ناظران سیاسی بخت محمود احمدی‌نژاد را برای بسیج بخشی از مردم در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری، بسیار بالا می‌دانند.

شورای نگهبان یک بار در سال ۱۳۹۶ و پس از انتشار عمومی نارضایتی خامنه‌ای از کاندیداتوری احمدی‌نژاد، صلاحیت او را برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی رد کرد و احمد جنتی تلویحا احمدی‌نژاد را «فتنه جدید» لقب داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی  در مهرماه ۱۳۹۵، در ابتدای درس خارج فقه خود در اقدامی کم‌نظیر گفت که به احمدی‌نژاد اعلام کرده که شرکت او در رقابت‌های انتخاباتی «به ضرر خود او به ضرر کشور» است.

او همچنین گفت که حضور احمدی‌نژاد را سبب ایجاد دوقطبی در کشور می‌داند و او صلاح نمی‌داند که محمود احمدی‌نژاد در انتخابات شرکت کند: « یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید...با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود. دوقطبی در کشور مضر است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید.»

به‌رغم این دستور خامنه‌ای، احمدی‌نژاد در انتخابات ثبت‌نام کرد و گفت با وجود ابراهیم رئیسی و حسن روحانی هم‌اکنون دوقطبی در کشور ایجاد شده و توصیه خامنه‌ای دیگر مصداق ندارد.

در پاسخ به این اقدام، شورای نگهبان نیز صلاحیت احمدی‌نژاد را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری رد کرد.

در هفته‌های گذشته و با پررنگ‌شدن احتمال حضور احمدی‌نژاد در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده، گروهی از نیروهای عمدتاً نزدیک به علی خامنه‌ای نسبت به این رخداد احتمالی موضعی تند اتخاذ کرده‌اند.

هفته گذشته، قاسم روان‌بخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری وابسته به مصباح یزدی به رسانه‌ها گفته بود که «احمدی‌نژاد با وجود تلاش‌هایی که انجام می‌دهد این امکان را ندارد که از سد شورای نگهبان عبور کند. زیرا پرونده ایشان حتی از آنچه در سال ۹۶ بود، سنگین‌تر نیز شده است.»

علی خامنه‌ای پس از آنکه موفق شد آرایش مجلس یازدهم را مطابق خواست خود با عناصر بسیار نزدیک و گوش‌به‌فرمان شکل دهد، اعلام کرده که مشکلات کشور با روی کار آمدن «دولت جوان انقلابی» مرتفع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او البته در روزهای گذشته اعلام کرده که منظورش از دولت جوان انقلابی آن نیست که یک نفر جوان رئیس‌جمهور شود بلکه باید روحیه دولت، جوان و انقلابی باشد.

این اظهارنظرهای صریح و اعلام تمایل به تشکیل چنین دولتی، عملاً امکان «رقابت محدود» را نیز در انتخابات آینده کمرنگ کرده است.

اگر بنا نیست انتخابات آینده «نمایشی از یک رقابت» باشد و همه چیز بنا به تمایل مشخص علی خامنه‌ای انجام شود، باید دید گزینه رهبر جمهوری اسلامی برای روی کار آوردن دولت مطلوبش چه کسی است.

بیشتر از