نظر جان لجند درباره استانداردهای دوگانه برای پدر‌ان و مادر‌ان

«اگر می‌خواهید کسی را سرزنش کنید، هر دوی ما را سرزنش کنید، نه فقط مادر را»

جان لجند، ضمن انتقاد از استانداردهای دوگانه‌ای که برای والدین وجود دارد، از انتقاد‌هایی گفت که پس از به دنیا آمدن نخستین فرزندشان از همسرش، کریسی تیگن شد.

آوریل ۲۰۱۶ لونا، نخستین فرزند جان لجند و کریسی تیگن، به دنیا آمد. یک هفته پس از تولد بچه، این زوج مشهور برای نخستین ملاقات شبانه پس از تولد فرزندشان، دو نفری بیرون رفتند.

لجند در این خصوص گفته است: «مردم کریسی را به خاطر اینکه بچه را در خانه گذاشته بود شماتت می‌کردند، ولی هیچ چیز بدی به من نمی‌گفتند. ببینید، ما هر دو پدر و مادر هستیم و هر دو رفتیم بیرون. اگر فکر می‌کنید که این کار درستی نیست (و پیش از هر چیز، نباید فکر کنید که کار درستی نیست) و می‌خواهید کسی را سرزنش کنید، هر دوی ما را سرزنش کنید، نه فقط مادر را».

لجند می‌گوید همسرش در این سال‌ها بارها به خاطر نحوه تربیت فرزندشان مورد شماتت قرار گرفته است. از جمله زمانی که کریسی تیگن به طور عمومی راجع به لقاح مصنوعی سخن گفته بود از او به شدت انتقاد شد. همچنین زمانی که عکسی از پسر آن ها با کلاه فرم دهنده سر منتشر شد، خانم تیگن در فضای مجازی مورد حمله شدید قرار گرفت. 

این خواننده معروف گفته است: «من فکر می‌کنم که بسیاری از این سنت‌های فرهنگی خیلی محدود هستند و در طول سالیان دراز، تکامل نیافته‌اند». او اضافه کرده است که امیدوار است هنجارهای اجتماعی شروع به تغییر کنند.

لجند توضیح داده است که چگونه رفتار افرادی که مادران را به دلیل روش‌های تربیتی نقد می‌کنند و در همان حال پدران را برای انجام کم‌ترین کارهای حداقلی تشویق می‌کنند، باعث «پایین آمدن سطح انتظارات» شده است.

این ستاره آواز در فیلم «لالا لند» می‌گوید:«زمانی که یک پدر از فرزندش نگهداری می‌کند طوری می‌گوییم دارد بچه‌داری می‌کند، انگار کاری بیش از حد وظایفش انجام داده است، اما اینطور نیست. او فقط دارد وظیفه پدر و مادری‌اش را انجام می‌دهد.»

جان لجند ۴۰ ساله توضیح می‌دهد که این «هنجارهای جنسیتی»، که از مادر توقع دارد در زمانی که پدر سر کار است به تنهایی از فرزندان مراقبت کند، «منجر به مطرح شدن چنین بحث‌هایی می‌شود. من فقط امیدوارم که مردم بیشتر در این باره فکر کنند و معنای آن را دریابند».

منظر دیگری که لجند به آن توجه کرده است، این تصور است که پدران نباید پوشک نوزادان خود را عوض ‌کنند.

بر اساس آخرین پژوهشی که توسط کمپانی پَمپِرز انجام گرفته است، از هر ۱۰ پدر، ۹ نفرشان گذرشان به توالت‌های عمومی مردانه‌ای افتاده که میز تعویض پوشک نوزاد ندارند.

لجند می‌گوید: «تصور این است که پدران نباید پوشک عوض کنند، بنابراین ساختمان‌ها هم طوری ساخته می‌شوند که این طرز تفکر را رشد می‌دهند و سپس این امر جنبه دایمی به خود می‌گیرد که پدرها نباید پوشک را عوض کنند، چون مکانی برای انجام آن ندارند».

لجند در همراهی با کمپانی پمپرز و پدری از فلوریدا به نام دانته پالمر، کارزاری را با هدف مقابله با کمبود محل‌های مخصوص تعویض پوشک بچه در توالت‌های عمومی مردانه به راه انداخته که قرار است تا سال ۲۰۲۱، پنج هزار میز مخصوص تعویض پوشک نوزاد را در توالت‌های عمومی در سراسر آمریکای شمالی تعبیه کنند.

سال ۲۰۱۸، تصویری از پالمر منتشر شد که نشان می‌داد او در یک توالت عمومی مردانه چنباتمه زده بود و دارد پوشک پسرش را عوض می‌کرد. انتشار گسترده این تصویر، نیاز به اضافه کردن میز مخصوص تعویض پوشک نوزادان در توالت‌های عمومی مردانه را بیشتر نمایان کرد.

لجند بر اهمیت اطلاع‌رسانی نسبت به «نقش فعالی که پدران در زندگی نوزادان خود بازی می‌کنند» تاکید دارد و اظهار می‌کند که باور دارد این کارزار، راه را برای «انجام وظایف پدر و مادری در سطحی فراگیرتر» هموار خواهد کرد.   

© The Independent

بیشتر از زندگی