دعوای مجلس یازدهم و دولت حسن روحانی علنی شد 

سخنگوی دولت لحن نامه ۱۲ نماینده مجلس به رئیس جمهور را نامناسب خواند

۱۲ نماینده مجلس گفته‌اند اگر مسیر سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر نکند، آنها «انقلابی وارد عمل» خواهند شد- AFP

جدل کلامی میان دولتی‌ها و مجلسی‌های تازه بر کرسی نشسته بالا گرفته است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران،  در پاسخ به نامه روسای کمیسیون‌های مجلس، با بیان اینکه «الان وقت دعوای مجلس و دولت نیست» گفته است که سه قوه در جمهوری اسلامی ایران باید یاری‌رسان یکدیگر باشند.

روسای دوازده کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی روز جمعه نامه‌ای به حسن روحانی نوشتند که در آن با لحنی هشدارآمیز آمده بود: «اگر مسیر سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر نکند»، آنها تاب نخواهند آورد و «انقلابی وارد عمل» خواهند شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، با اشاره به نامه دوازده نفر از روسای کمیسیون‌های مجلس یازدهم که روز جمعه خطاب به رئیس جمهوری منتشر شد، در یادداشتی بلند با انتقاد از لحن نامه نمایندگان خطاب به رئیس جمهوری کشور نوشته است: «نسل‌های جدید ما از دهه شصت به این سو حالشان خوب نیست. این نامه می‌تواند آغاز مبارکی برای پاسخ به این سؤالات باشد که کدامین مسیرها به غلط رفته شده است و این وضعیت حاصل کدامین سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست؟»

علی ربیعی در ابتدای یادداشت خود با انتقاد از موضع مجلسی‌ها نسبت به شرایط بد کشور و توضیح «مهم‌ترین وجه پنهان» این نامه، می‌نویسد: «مهم‌ترین وجه پنهان این نامه، مقصرانگاری یک‌سویه، عدم تبیین علمی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری نویسندگان آن است. نامه چنان لحنی دارد که گویی مجلس شورای اسلامی در همه چهل سال گذشته و بالاخص در دو دوره گذشته، متناظر با دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم که اصولگرایان اکثریت قاطع مجلس را در دست داشته‌اند، هیچ مسئولیتی در وضعیت جاری کشور ندارد.» 

علی ربیعی در ادامه می‌نویسد: «این نامه چنان نگاشته شده که گویی هیچ یک از امضاکنندگان سابقه عضویت در مجالس و دولت‌های گذشته را نداشته‌اند.»

ربیعی در بخشی از یادداشت خود با تاکید بر این که وضعیت کنونی کشور حاصل مدیریت در تمام بخش‌های آن است، می‌افزاید: «آنچه شما امروز نمی‌پسندید، محصول کردار همه قوا، نهادها و شوراهایی است که سهمی در حکومت داشته و دارند. هیچ کس از نپذیرفتن بار این مسئولیت طرفی نمی‌بندد و گرهی نمی‌گشاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی ربیعی همچنین در یازده بند پیشنهادهایی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده است تا برای بهبود شرایط کشور به آنها توجه کنند و از خیالِ یافتن «معجزه‌ای شفابخش» برای حال و روزگار کشور، بیرون بیایند. 

ربیعی نوشته است که «ما فقط تصور می‌کنیم مسایل‌مان را می‌شناسیم و از همین‌رو سطح مناقشه و رقابت سیاسی به بیان راه‌حل‌هایی که مختصات آنها و شیوه تأثیرگذاری‌شان بر آن مسایل مشخص نیست، منحصر شده است. من نگرانم که مجلس یازدهم نیز بر همین روند حرکت کرده و بیش از حل مسئله، به تعارض‌های سیاسی – اجتماعی دامن زند». 

سخنگوی دولت در پایان یادداشت خود، به اصرار مجلسی‌ها برای «فیلتر کردن اینستاگرام» هم اشاره کرده است و با ذکر این که «روحیه انقلابی، روحیه جهادی و روحیه پرانگیزه وقتی به‌کار می‌آیند که از مسیر علم، کارشناسی، گفت‌وگو و طی کردن فرآیندهای شناخت مسئله و بدون اهداف سیاسی کوتاه مدت به دست آمده باشد»، می‌افزاید: «اگر چنین نشود، با طرح موضوعاتی چون سختگیری و محدودیت فضای مجازی و اینستاگرام روبه‌رو می‌شویم که جز نگرانی برای مردم، عایدی نخواهد داشت.»

به گفته علی ربیعی، «امروز جمعیت میلیونی در اینستاگرام حضور دارند و بخشی از زندگی روزمره و تفریح آنها، به‌خصوص در ایام کرونا و فقدان نهادهای شادی‌ساز، در فضای مجازی صورت می‌گیرد و میلیون‌ها نفر در آن به کسب و کار مشغولند».

در همین مدت زمان کوتاهی که از شروع مجلس یازدهم می‌گذرد، صداهای زیادی در مخالفت با دولتی‌ها از سوی نمایندگان مجلس به گوش رسیده است. در هفته‌های گذشته بیشترین فشار بر دولت حسن روحانی از سوی نمایندگان مجلس، متوجه وزیر جوان کابینه حسن روحانی، یعنی آذری جهرمی بود که به صحن مجلس آمد تا آماج حملات نمایندگانی قرار گیرد که می‌گفتند «بی‌بندوباری» در فضای مجازی موج می‌زند و «باید برای این حوزه تمهیدات گسترده چید». 

امروز همچنین تارنمای خبری «عصر ایران» از طرح تعدادی از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر کشور خبر داد. یک «منبع آگاه» به عصر ایران گفته است که یکی از محورهای استیضاح وزیر کشور، «بی‌تدبیری در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ۱۳۹۸ که سبب تحمیل هزینه‌های بی‌جهت به ‌نظام و مردم شد»، اعلام شده است.

بنا به ادعای این تارنمای خبری، دیگر موارد استیضاح وزیر کشور عبارتند از «بی‌ضابطگی در انتخاب استانداران و فرمانداران و استفاده از افراد ناکارآمد و ضعیف در مدیریت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، بی‌کفایتی در مدیریت بحران، به‌عنوان نمونه زلزله کرمانشاه، سیل‌های گلستان، خوزستان و لرستان.» عصر ایران نوشته است که به گفته طراحان این استیضاح‌، افزایش قیمت بنزین در تمام دولت‌ها رخ‌ داده بود، اما تنها دولتی که به گفته آنان «بی‌تدبیری‌‌اش در افزایش قیمت بنزین منجر به بروز خسارت‌های جدی به کشور شد»، دولت آقای حسن روحانی است.

هفته گذشته، رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی، در صحن علنی مجلس درباره دلایل وقایع خون‌بار آبان۹۸ گفته بود: «اینجا جای حرف زدن درباره حوادث آبان‌ماه ۹۸ نیست.»

بیشتر از