آنگلا مرکل: بریتانیا باید با عواقب گسستن رشته‌ها با اتحادیه اروپا بسازد

از دوشنبه روابط بازرگانی و امنیتی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا از سر گرفته می‌شود

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان - Odd ANDERSEN / AFP / POOL

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می‌گوید بریتانیا باید با «عواقب» تصمیم بوریس جانسون در ارتباط با لغو طرح‌های ترزا می (نخست وزیر سابق) برای همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا پس از برگزیت، «بسازد.»

بریتانیا درخواست اتحادیه اروپا را داير بر رعایت حقوق کارگران و حفظ محیط زیست بر طبق قوانین اروپا، رد کرده است. به همین دلیل و با توجه به احتمال یک برگزیت بدون توافق، خانم مرکل گفته است که موضع نخست وزیر بریتانیا حاکی از «اقتصادهایی با رشته‌های مشترک کمتر» پس از پایان دوره انتقالی خروج در ماه دسامبر است.

به نظر می‌رسد که او امید لندن را برای آن که آلمان با استفاده از از ریاست دوره‌ای‌اش بر اتحادیه اروپا که از هفته آینده شروع خواهد شد، در آخرین لحظات توافقی را سازماندهی کند، ناامید کرده است، زیرا خانم مرکل گفت که اولویت او طرح نجات اقتصادی اروپا از همه‌گیری کروناست.

خانم مرکل این اظهارات را تنها چند روز پس از چهارمین سالگرد رفراندوم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و تقریبا پنج ماه مانده به خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه در ۳۱  ژانویه، بیان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گرماگرم اظهارات صدراعظم آلمان، پروژه «نظرخواهی اجتماعی اروپا» در سیتی یونیورسیتی لندن نتیجه‌گیری کرده است که در یک رای‌گیری مجدد در این مرحله ۵۶.۸ درصد شهروندان بریتانیا به ادامه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و ۳۴.۹ درصد به برگزیت رای خواهند داد. اگر کسانی که رای نمی‌دهند از این محاسبه کسر شوند، نسبت موافق ادامه عضویت و مخالفان آن ۶۲ به ۳۸ خواهد بود. همین نظرخواهی، این نسبت را در جریان رفراندوم سال ۲۰۱۶، حدود ۵۰ به ۴۴ برآورد کرده بود. 

نظرخواهی دیگری توسط نهاد «ایپسوس موری» می‌گوید که اکثریت (۶۲ درصد) کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، معتقدند که در تاریخ ۳۱ دسامبر بریتانیا بدون هیچ توافقی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. در مقابل، ۳۰ درصد فکر می‌کنند که آقای جانسون در آخرین لحظات به یک توافق دست خواهد یافت و ۲۵ درصد نیز معتقدند که او خواهد توانست معامله سودمندی برای بریتانیا به دست آورد.

تقریبا نیمی از مردم (۴۹ درصد) از نحوه پرداختن آقای جانسون به برگزیت ناخشنود و ۳۸ درصد خوشنود هستند.

در گذشته، خانم مرکل بارها تاکید کرده بود که آماده است با بریتانیا به گونه‌ای به توافق برسد که روند صادرات و واردات کالا میان این کشور و اتحادیه اروپا حفظ شود.

اما اظهارات امروز او حاکی از آن است که اکنون پذیرفته است که اگر آقای جانسون طرح‌هایش را ترمیم نکند، رشته‌های بازرگانی میان طرفین چندان عمیق نخواهد بود.

صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با تعدادی از نشریات اروپایی، از جمله نشریه گاردین چاپ بریتانیا، گفت: «ما باید این نظریه را فراموش کنیم که این بر عهده اروپاست که بگوید بریتانیا چه باید بخواهد. این تصمیم بر عهده بریتانیاست و ما – اعضای ۲۷گانه اتحادیه اروپا - در مقابل آن واکنش مناسب نشان خواهیم داد.» 

«با ریاست بوریس جانسون، دولت بریتانیا می‌خواهد خودش نوع رابطه‌ای را که می‌خواهد کشور پس از خروج با اتحادیه اروپا داشته باشد، تعیین کند.»

«البته پس از آن، باید با عواقب آن، یعنی رشته‌های پیوند اقتصادی کمتر، کنار بیاید.»

«اگر بریتانیا برای محیط زیست و بازار کار یا استانداردهای اجتماعی‌اش مقررات اتحادیه اروپا را رعایت نکند، روابط ما دورتر خواهد شد. این بدان معناست که بریتانیا نمی‌خواهد به موازات (اروپا) توسعه یابد.»

قرار است از روز دوشنبه آینده روابط بازرگانی و امنیتی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا که در مورد آن تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است، از سر گرفته شود.

آقای جانسون رسما به بروکسل ابلاغ کرده است که مایل نیست از یک تمدید دوساله برای مذاکرات که ضرب‌العجل آن روز سه شنبه است، استفاده کند. به این ترتیب، او تنها شش ماه فرصت دارد که یا با اتحادیه اروپا به توافق برسد، یا طبق مقررات سازمان تجارت جهانی بدون توافق از اتحادیه خارج شود و با مقررات تعرفه کالا و دیگر موانع بازرگانی رو‌به‌رو شود.

تازه ترین برآوردهای وزارت بازرگانی بریتانیا حاکی از آن است که در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی، برگزیت بدون توافق در طول چند سال آینده ۹ درصد از حجم اقتصاد بریتانیا خواهد کاست.

مذاکرات میان طرفین هنگامی به بن‌بست رسید که اتحادیه اروپا همزمان با تقاضا برای ادامه دسترسی به ماهیگیری در آب‌های بریتانیا، اصرار ورزید که این کشور باید قوانین اتحادیه را در مورد خدمات اجتماعی، محیط زیست و نظام درمان عمومی رعایت کند.

در هفته‌ای که گذشت، دیوید فراست، صدر هیئت مذاکراتی بریتانیا در مورد برگزیت، گفت که اتحادیه اروپا با مصالحه‌ای که در آن بریتانیا بتواند در مقابل حق اعمال تعرفه بر کالاهایش از قوانین و مقررات اتحادیه رها شود، مخالفت کرده است. 

آقای فراست در روز پنجشنبه گفت: «می‌خواهم این نکته را روشن کنم که دولت بریتانیا با نظراتی که  به اتحادیه اروپا این حق را می‌دهد که در مقابل تصمیم ما برای وضع قوانین مناسب برای خودمان، روی کالاهای ما تعرفه وضع کند، موافقت نخواهد کرد.»

«ما نمی‌توانیم خود را در معرض چنین خطر اقتصادی پیش بینی نشده‌ای قرار دهیم.»

کِی ران پِدلی، مدیر اداره سیاسی نهاد «اپسوس موری»، می‌گوید: «مردم به طور کلی نسبت به چشم‌انداز یک توافق خوب برای بریتانیا پیش از پایان دوره انتقالی بدبینند. انتظار می‌رود که بریتانیا در پایان دوره انتقالی بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.»

«اگر در جامعه بریتانیا در مورد این مسئله احساس اضطرار نمی‌شود، به خاطر آن است که بسیاری از مردم از تاریخ ضرب‌العجل برای توافق با اتحادیه اروپا بی‌خبرند و ویروس کرونا نیز در صدر خبرها قرار دارد.» 

«البته بسیاری از هواداران برگزیت در مورد توافق با اتحادیه اروپا بی‌تفاوتند.»

«اپسوس مورد» در فاصله میان ۱۹ و ۲۲ ژوئن از ۱۱۲۷ بزرگسال بریتانیایی نظرخواهی کرده است.

© The Independent