انفجار نیمه‌شب تهران؛ از نشت مخازن گاز تا تشعشعات رادیواکتیو

واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به انفجار در تهران

نیمه‌شب جمعه نور نارنجی‌رنگی در آسمان شرق تهران دیده شد که همراه با صدای انفجار نیز بود.

طبق گزارش شاهدان عینی ساعت وقوع این انفجار ۲۵ دقیقه بامداد بوده و نور نارنجی حدود ۴ ثانیه از دوردست‌ها نیز قابل‌مشاهده بوده است.

طبق تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی این نور به‌اندازه‌ای زیاد بوده که برای لحظاتی آسمان شرق تهران را روشن کرده است.

دقایقی پس‌ازاین انتشار و در غیاب خبررسانی رسمی، موجی از شایعات و حدس و گمان‌ها در فضای مجازی شکل گرفت.

از ترس ناشی از انفجار آلوده به تشعشات رادیواکتیو گرفته تا نگرانی از گسترش آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای که هفته‌هاست در گوشه و کنار ایران شعله‌ور شده است.

نور نیوز به مدیر مسئولی مریم سلیمی نمین اولین پایگاه خبری بود که به این حادثه پرداخت.

منطقه‌ای که انفجار در آن رخ داد  ، پارچین در جنوب شرقی شهر تهران و در شمال شرقی شهرستان پاکدشت قرار دارد.  بزرگراه پارچین که از شمال شرقی تهران آغاز می‌شود، از منطقه پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار می‌گذرد.

معروف شدن پارچین در سطح جهانی پس‌ازآن بود که مشخص شد بخشی از تأسیسات هسته‌ای ایران در این شهرک قرار دارد. کارخانه‌های صنایع دفاع نیز در پارچین مستقر هستند. اجازه بازدید از تأسیسات هسته‌ای پارچین یکی از مناقشات مهم در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب بوده است.

تمرکز صنایع مهم دفاعی کشور در این منطقه به همراه نگهداری ذخایر موشکی و دیگر مهمات نظامی، این نگرانی را در میان ساکنان شهر تهران به وجود آورد که شاید این انفجار آغاز یک حمله نظامی، یا موشکی باشد.

در اولین واکنش رسمی به این انفجار سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد که حادثه رخ‌داده در منطقه‌ای عمومی پارچین و به خاطر نشت مخازن گازی بوده و هیچ تلفات جانی نداشته است.

امیر سرتیپ دوم داود عبدی گفت: "در ساعات پایانی شب گذشته (پنج‌شنبه‌شب) در جنوب شرقی تهران به دلیل نشت مخازن گازی در منطقه عمومی پارچین حادثه روی داد و عامل انفجار شد و این انفجار موجب شعله‌ور شدن آتش شد."

گزارش تصویری که در پی این انفجار منتشر شد، نه‌تنها باعث آرامش افکار عمومی نشد بلکه سؤالات بیشتری به وجود آورد. درحالی‌که اعلام‌شده بود این انفجار ارتباطی به صنایع دفاعی ندارد حضور یک مقام نظامی برای توضیح ماجرا به جای مقامات آتش‌نشانی، باعث شد شایعه بروز حادثه در صنایع نظامی قوت بگیرد.

میزان خسارت محفظه‌های نشان داده‌شده در گزارش و محوطه باز اطراف برای کسانی که شدن و نور انفجار را دیده بودند قانع‌کننده نبود و این گمان را به وجود آورد که تصاویر مربوط به مکان حادثه شب گذشته نیست.

تأخیر در اطلاع‌رسانی و گمراه کردن رسانه‌ها و خبرنگاران در ماجرای شلیک به هواپیمای مسافری اوکراینی، باعث شد که اعتماد به گزارش‌ها رسمی مقامات نظامی خدشه‌دار شود و اعلام نظر آن‌ها به شایعات و  نگرانی‌ها پایان ندهد.

بیشتر از