اقلیت‌ها بیشتر در معرض ابتلا و مرگ از کووید ۱۹ هستند

دکتر فاوچی از ارتباط نژادپرستی و مرگ سیاه‌پوستان بر اثر کرونا سخن گفت

آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد آمریکا در بیماری های واگیردار در کنفرانس خبری کاخ سفید - MANDEL NGAN / AFP

روز سه شنبه، آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد آمریکا در بیماری های واگیردار، در مقابل کمیته کنگره ایالات متحده گفت به اعتقاد او نژادپرستی در موارد قابل ملاحظه ابتلای سیاهپوستان به ویروس کرونا دخیل بوده است.   

آقای فاوچی در پاسخ به پرسش بابی راش، نماینده دموکرات کنگره از ایلینوی در کمیته سوخت و بازرگانی گفت: «منظورم این است که واضح است جامعه سیاهپوستان آمریکایی برای مدت های بسیار مدید از پیامد نژادپرستی رنج برده است.» 

«نمی توانم تصور کنم این امر در شرایط اقتصادی و دیگر شرایط زندگی آن ها دخیل نبوده باشد. بنابراین، پاسخ (به پرسش شما) مثبت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (سی دی سی) ماه هاست خاطرنشان می کند که اقلیت ها بیشتر در معرض ابتلا و مرگ از کووید ۱۹ هستند.

تارنمای «سی دی سی» با اشاره به لینک یک گزارش تحقیقاتی که در ماه آوریل منتشر شد می گوید: «داده های جاری حاکی از آن است که موارد ابتلا به بیماری و مرگ در میان اقلیت های قومی و نژادی به گونه ای قابل توجه بیشتر است.»

در اوایل ماه جاری آزمایشگاه پژوهشی «اِی پی اِم» در گزارشی خاطرنشان کرد که درصد تلفات کووید ۱۹ در میان سیاهپوستان آمریکایی ۲۴.۳ درصد بیشتر از سفیدپوستان بوده است. این به رغم آن است که نسبت شهروندان سیاهپوست در آمریکا تنها  ۱۲.۴ درصد جمعیت  کشور است. 

سفیدپوستان آمریکایی اما در مجموع از شرایط بهتری بهره مند بوده اند. هرچند ۶۲.۲ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، سهم آن ها از تلفات ناشی از کووید ۱۹ تنها ۵۱.۷ درصد بوده است.

رهبران حقوق مدنی و قانونگذاران می گویند سیاهپوستان آمریکایی به گونه ای نامتناسب آماج ویروس کرونا هستند زیرا معمولا به نظام درمانی دسترسی نداشته، به علت دهها سال اختناق اقتصادی در واحدهای مسکونی پرجمعیت اسکان داشته و نیز در معرض برخی دیگر عوامل بوده اند.

آقای راش که سال ها فعال مدنی بوده و یکی از بنیانگذاران فصل «پلنگ سیاه» ایلینوی است، بخش اعظم کارش را در کنگره بر مشکلات جامعه سیاهپوست متمرکز کرده است.

او در اوایل ماه جاری با انتشار ویدئویی، در ناحیه نمایندگی خود در صدر خبر ها قرار گرفت. این ویدئو افراد پلیس را نشان می داد که در حالی که گروه هایی از مردم فروشگاه ها را غارت می کردند، آن ها در دفتر منطقه ای او مشغول استراحت بودند.

هرچند روشن نبود که آیا روسای پلیس به افسران مذکور دستور داده بوده اند که در مقابل غارتگران ایستادگی نکنند، اما آقای راش از دیدن صحنه افسران پلیس که از دفتر او به عنوان محل زندگی استفاده می کردند سخت شوکه شد.   

او در یک کنفرانس خبری در اوایل ماه جاری گفت: «آن ها حتی جرئت آن را پیدا کرده بودند که در حالی که غارتگران در مقابل چشم و در دسترسی کامل آن ها مشغول تخریب واحدهای بازرگانی بودند، برای خود قهوه درست کنند و ذرت های بو داده مرا بخورند.»

© The Independent