موج دوم کرونا وضعیت بورس آمریکا را بحرانی کرد

سقوط ۷۰۰ واحدی وال استریت در سایه جهش دوباره تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا

برآورد می‌شود رشد اقتصادی آمریکا تا ماه مارس ۸ درصد نزول کند و همچنین از پیش‌بینی‌های اولیه افت ۵.۹ درصدی پایین‌تر رود-Johannes EISELE / AFP

شاخص میانگین صنعتی داوجونز، در پی جهش تعداد مبتلایان جدید کووید-۱۹ در آمریکا و سایر نقاط جهان و نیز پیش‌بینی چشم‌انداز تیره و تار اقتصاد جهان از سوی صندوق بین‌المللی پول ‌، روز چهارشنبه ۷۰۰ واحد سقوط کرد. 

افت ۲.۷ درصدی شاخص داو، به ترتیب با ۲.۶ درصد افت در S&P ۵۰۰  و ۲.۲ درصد در شاخص نزدک، بازتاب داشت.

طبق تازه‌ترین آمار اداره بهداشت کالیفرنیا، روز چهارشنبه در این ایالت ۷،۱۴۹ مورد ابتلای جدید گزارش شده است. چیزی که رکورد قبلی بیش از ۵،۰۰۰ نفر بیمار جدید در روز را شکسته. 

این در حالیست که فلوریدا نیز با ۵،۵۰۸ مورد جدید، بیشترین آمار افزایش موارد ابتلا در یک روز را ثبت کرد. رکورد قبلی در این ایالت ۴،۰۴۹ بیمار جدید بود. 

کل آمار مبتلایان در این ایالت اکنون ۱۰۹ هزار اعلام شده و ران دیسانتیس، فرماندار آن به کسب‌و‌کارهایی چون میخانه‌ها و رستوران‌ها هشدار داده تا تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. 

همزمان مقام‌های محلی تگزاس نیز روز سه‌شنبه آمار مشابهی گزارش داده‌اند و گرگ ابوت، فرماندار این ایالت از مردم خواسته تا در خانه بمانند. 

ایالت‌های آریزونا، می‌سی‌سی‌پی و نوادا نیز همگی از افزایش روزانه تعداد مبتلایان خبر داده‌اند. 

جهش آمار مبتلایان در آمریکا و این واقعیت که کشور هنوز احتمالا کمر این ویروس را نشکسته و از بدترین مرحله آن عبور نکرده است، بازارهای سهام را به شدت تکان داده. بازارهایی که همزمان با بازگشایی ایالت‌های این کشور بی‌ثبات بوده‌اند. 

فرمانداران سه ایالت نیویورک، نیوجرسی و کنتیکت اعلام کرده‌اند مسافرانی که از کانون‌های کووید-‌۱۹ در سایر مناطق کشور، به این ایالت‌ها سفر می‌کنند، باید دو‌هفته قرنطینه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، پیش‌بینی‌های کارشنان اقتصادی صندوق بین‌المللی پول (IMF)‌ در مورد افت ۴.۹ درصدی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ نیز موجب سقوط بیشتر بازارهای سهام شد. طبق برآوردهای ماه آوریل، افتی ۳ درصدی پیش‌بینی شده بود. 

رقم جدید پایین‌ترین تخمین در تاریخ آی‌ام‌اف محسوب می‌شود. 

برآورد می‌شود رشد اقتصادی آمریکا تا ماه مارس ۸ درصد نزول کند و همچنین از پیش‌بینی‌های اولیه افت ۵.۹ درصدی پایین‌تر رود. 

صندوق جهانی پول معتقد است اقتصاد آمریکا ممکن است تا سال ۲۰۲۱ میلادی، دوباره تا ۵.۴ درصد و اقتصاد جهانی تا ۵.۴ درصد رشد منفی داشته باشند. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد