رئیس‌جمهور کوزوو به جنایت جنگی متهم شد

هاشم تاچی و سایر متهمین «مسئول قتل نزدیک به ۱۰۰ نفر» از مخالفان سیاسی هستند

اتهامات دیگری از جمله آدم‌ربایی، آزار و شکنجه نیز به هاشم تاچی و دیگر متهمان وارد شده است-ARMEND NIMANI / AFP

رئیس جمهور کوزوو همراه با ۹ سرباز جدایی‌طلب دیگر، با مجموعه‌ای از اتهامات جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی مواجه شده‌اند.

بیانیه‌ای که دادستان ویژه کوزوو منتشر کرده حاکی است هاشم تاچی و سایر متهمین «مسئول قتل نزدیک به ۱۰۰ نفر» از مخالفان سیاسی هستند.

اتهامات دیگری از جمله آدم‌ربایی، آزار و شکنجه نیز به این افراد وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاچی در طول جنگ‌های جدایی‌طلبانه این کشور با صربستان در سال‌هال ۹۸ و ۹۹ میلادی، فرماندهی ارتش آزادی‌خواه کوزوو را به عهده داشت.

تاچی قبل از صدور کیفرخواست، قرار بود روز شنبه با رهبران صربستان در خصوص تضمین قرارداد صلح بین صربستان و کوزوو در کاخ سفید دیدار کند.

رئیس جمهور کوزوو که پیش از صدور کیفرخواست کشور را ترک کرده بود بلافاصله سفرش به واشینگتن را لغو کرد.

تاچی ۵۲ ساله اوایل سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری برگزیده شد و دوره وی سال آینده پایان می‌پذیرد. او پیش از این به عنوان نخست وزیر، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه انجام وظیفه کرده است.

از جمله افراد دیگری که در این کیفرخواست نام برده شده‌اند کاردی وسلی، سخنگوی سابق مجلس و رهبر حزب دموکرات کوزوو است که پس از تاچی رهبری حزب را به عهده گرفت.

این کیفرخواست که روز چهارشنبه صادر شد اولین کیفرخواستی است که از سوی دادگاه ویژه مستقر در لاهه صادر می‌شود.

این دادگاه از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرده و صدها شاهد را برای تحقیق فرا خوانده است. نخست وزیر کوزوو سال گذشته، پیش از آن که مورد بازجویی قرار بگیرد استعفاء داد. آقای وسلی نیز بازجویی شده اما تاچی هنوز نه.

طبق بیانیه منتشر شده، کیفرخواست در حال حاضر در دست یک قاضی اولیه است که پس از بررسی، اتهامات را تأيید یا رد می‌کند.

در این بیانیه آمده دادستان پس از تحقیق و تفحص طولانی تصمیم به صدور کیفرخواست گرفته که نشان از «عزم وی در اثبات اتهامات و رفع شبهات» دارد.

محافل سیاسی کوزوو با رد اتهامات و رنجیدن از موشکافی دادگاه جنایت جنگی یادآوری کرده‌اند که سربازان صرب با وجود قتل عام و بی‌رحمی‌های دیگر در طول جنگ هیچ‌گاه تنبیه نشدند.

جنگ یک ساله صربستان و کوزوو بیش از ۱۰ هزار کشته و هزار و ۶۰۰ مفقود بر جای گذاشت و پس از حملات هوایی ۷۸ روزه ناتو به پایان رسید.

© The Independent

بیشتر از جهان