اعتراض هزار نماینده اروپا به اسرائیل بابت الحاق بخش‌هایی از ساحل غربی رود اردن

«این اقدام دیگر کشورها را ترغیب می‌کند که اصول اساسی قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرند»

معترضان معتقدند الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین برای گفت‌گو‌های صلح مرگبار خواهد بود/JACK GUEZ / AFP

بیش از هزار نماینده مجلس از سراسر اروپا در نامه مشترکی به طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از ساحل غربی رود اردن اعتراض کرده‌اند.

این بخشی از اعتراض‌های فزاینده بین‌المللی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است که وعده داده از روز اول ماه جولای بخش‌هایی از ساحل غربی به‌ویژه شهرک‌های یهودی‌نشین را به اسرائیل ضمیمه خواهد کرد.

در این نامه که به کلیه وزرای خارجه کشورهای اروپایی ارسال‌شده آمده که چنین اقدامی برای امیدواری‌هایی که برای دستیابی به یک‌راه حل صلح‌آمیز در برخوردهای میان اسرائیل و فلسطینیان وجود دارد «مرگبار» خواهد بود.

این نامه که امضای ۱۰۸۰ نماینده مجلس از ۲۵ کشور اروپایی را بر خود دارد از دولت‌های اروپایی می‌خواهد که اگر اسرائیل طرح مذکور را به مورد اجرا گذاشت «عواقبی درخور (این حرکت)» علیه این کشور مترتب کنند.  

بیش از ۲۴۰ تن از امضاء کنندگان این نامه سیاستمداران بریتانیایی از جمله لُرد هاوارد، رهبر حزب محافظه‌کار، لرد کیناک، رهبر اسبق حزب کارگر و لیزا نَندی، سخنگوی حزب اقلیت کارگر در امور خارجی هستند.

امضاکنندگان این نامه مشترک خواهان اقدام قاطع برای «جلوگیری از انضمام (اراضی ساحل غربی)، حفظ افق راه‌حلی برای ایجاد دو کشور مستقل و راه‌حلی عادلانه بر برخوردهای جاری هستند.»

در این نامه آمده: «قصور در نشان دادن واکنش کافی، دیگر کشورها را ترغیب خواهد کرد که ادعاهای ارضی خودشان را دنبال کرده و اصول اساسی قوانین بین‌المللی را نادیده بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل سواحل غربی رود اردن را در جنگ سال  ۱۹۶۷ تصرف کرد و در دهه‌ها پس‌ازآن ده‌ها شهرک یهودی‌نشین که اکنون حدود ۴۰۰ هزار یهودی را در خود جای‌داده در این منطقه ایجاد کرد.

بخش اعظم جامعه بین‌المللی شهرک‌های یهودی‌نشین منطقه را غیرقانونی تلقی می‌کند و فلسطینیان باز پس گرفتن این منطقه را به‌عنوان بخشی از آینده کشور مستقل فلسطینیان می‌دانند.

دولت آقای نتانیاهو هنوز جزئیات طرح انضمام بخش‌های ساحل غربی را ارائه نداده است اما نخست‌وزیر اسرائیل خواهان الحاق حدود ۳۰ درصد این اراضی ازجمله دره اردن به‌عنوان خاک اسرائیل است.

طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ که از طرف  فلسطینیان رد شده بر انضمام ۳۰ درصد از اراضی اشغالی رود اردن به اسرائیل صحه می‌گذارد.

در نامه قانون‌گذاران اروپایی آمده که دستگاه رهبری ترامپ در عمل از «کنترل دائمی اسرائیل بر اراضی تکه‌تکه شده فلسطینیان  دفاع کرده، حق حاکمیتشان را سلب می‌کند و به اسرائیل اجازه می‌دهد به‌طور یک‌جانبه بخش‌های مهمی از ساحل غربی را به خاک خود ضمیمه کند.» 

آنتونیو گودرش، دبیر کل سازمان ملل، روز سه‌شنبه از اسرائیل خواست به تقاضاهای بین‌المللی توجه کرده و طرح انضمام اراضی ساحل غربی را به مورداجرا نگذارد. او گفت این طرح‌ها «عامل عمده بی‌ثبات کردن منطقه خواهد بود.»

هفته گذشته  بوریس جانسون گفت قویاً با الحاق بخش‌هایی از ساحل غربی به اسرائیل مخالف است که به گفته او «برابر با نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.»

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که به علت حساسیت مسئله نخواست نامش فاش شود روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت در صورت اعمال طرح اسرائیل، این اتحادیه تقریباً بی‌تردید از دستیابی به اتفاق‌نظر در مورد اقدامی مشترک شکست خواهد خورد. 

او گفت: «جهنم است اگر بخواهید در اتحادیه اروپا بر سر این مسئله موضعی مشترک اتخاذ کنید.»

© The Independent