وحید خزایی؛ همکاری با نیروهای امنیتی یا فرار از دست مافیای قمار

وبسایت‌های شرط‌بندی نمی‌توانند بدون حمایت مقام‌هایی در داخل ایران به فعالیتشان ادامه دهند

وحید خزایی یکی از کسانی که به آن‌ها لقب «شاخ اینستاگرامی» داده می‌شود در ساعات اولیه بامداد ایران در فرودگاه امام خمینی دستگیر شده است.

خبرگزاری فارس خبر داده که او از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه و در بدو ورود به کشور بازداشت شده است.

وحید خزایی یکی از افرادی بود که به‌واسطه انتشار عکس با دخترهای مختلف در شبکه اینستاگرام و دستگیری چندروزه پلیس فتا (فضای مجازی) شهرت پیدا کرد. او سپس به ترکیه رفت و به خیل «شاخ»هایی پیوست که در شبکه پرابهام و پیچیده شرط‌بندی مجازی فعال هستند.

ارتباط سایت‌های شرط‌بندی که اغلب در ترکیه و ارمنستان فعالیت می‌کنند با این شاخ‌های اینستاگرامی ارتباطی دوسویه است. یعنی این سایت‌ها منتظر نمی‌شوند تا فرد به حدی مشهور بشود که بتوان از تبلیغ او برای این سایت‌ها سود برد بلکه آن‌ها با شناسایی کسانی که «ظرفیت چهره‌شدن» دارند، آن‌ها را به صورت گسترده تبلیغ می‌کنند تا مخاطبان آن‌ها جهش قابل توجهی پیدا کند.

این شبکه خدمات گسترده‌ای به اینفلوئنسرها ارائه می‌کنند. از امکانات مانند «پروموت کردن» یا همان مشهورتر کردن و پرمخاطب نگاه داشتن.

تنها حدود ۱۰ درصد از کلیپ‌هایی که از این افراد در فضای مجازی وجود دارد به صورت مستقیم درباره شرط‌بندی و معرفی این وب‌سایت‌ها است. بسیاری از کلیپ‌هایی که از این افراد در فضای مجازی پخش می‌شود یا ایده‌هایی برای برپایی جنجال، هیجان و حتی دعواهای صوری از سوی تیم توسعه این وبسایت‌های شرط‌بندی طراحی و به شاخ‌های اینستاگرامی سفارش داده می‌شود.

بسیاری از لایوهای جنجالی این افراد نیز با سناریوهایی از پیش تعیین‌شده برگزار می‌شود و بلافاصله بریده‌های گوناگونی از بخش‌های جذاب آن در شبکه‌های اجتماعی بازپخش می‌شود.

مابه‌ازای این خدمات، دعوت از مخاطبان عمدتاً کم‌سن‌وسال یا افرادی که به دنبال پول آسان و فراوان در زمان کوتاه هستند، برای ورود به عرصه شرط‌بندی است.

گفته می‌شود هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ وبسایت شرط‌بندی و قمار آنلاین با پشت‌پرده‌هایی نامشخص فعال است که این سایت‌ها دست‌کم یک‌میلیون نفر کاربر «فعال» دارند. کاربر فعال به کسانی اطلاق می‌شود که به‌صورت پیوسته در این سایت‌ها شرط‌بندی می‌کنند.

نکته جالب‌توجه اینکه این وب‌سایت‌ها طوری طراحی شده‌اند که مخاطبان آن‌ها صرفاً افرادی باشند که در داخل ایران حضور دارند. برای ایجاد حساب کاربری از افراد کد ملی، شماره کارت بانکی در ایران و آدرس پستی مطالبه می‌‌شود.

نام قید‌شده بر روی کارت بانکی با مشخصات ثبت‌نام‌کننده باید انطباق کامل داشته باشد و برای نمونه کسی که در کانادا زندگی می‌کند نمی‌تواند با استفاده از کارت بانکی برادرش که در ایران ساکن است در این وب‌سایت‌ها فعالیت کند.

فرآیند احراز هویت در چند دقیقه انجام می‌شود و پس از آن شما وارد دنیای شرط‌بندی و قماری می‌شوید که برگزارکننده، ناظر و قاضی آن یک گروه است.

وبسایت‌های شرط‌بندی در دیگر کشورها این‌چنین آسان نمی‌توانند فعال باشند. آن‌ها موظف‌اند از قوانین مربوط به قمار و شرط‌بندی در آن کشور تبعیت کنند. همواره مرجع مستقل برای بررسی شکایت کاربران وجود دارد، محدودیت سنی الزامی است و امکان ممنوع‌کردن فعالیت برای افراد پرریسک وجود دارد.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، قمار و شرط‌بندی ممنوع است و مرتکب  و حتی فراهم‌کننده وسایل آن مجازات خواهد شد ولی به نظر می‌رسد افرادی که پشت پرده این سایت‌های شرط‌بندی و قمار حضور دارند رابطه نزدیکی با مقام‌ها بانکی و قضایی ایران دارند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در آذرماه سال گذشته وعده داده بود که پشت‌پرده این سایت‌های شرط‌بندی را افشا خواهد کرد ولی هنوز به این وعده خود عمل نکرده است.

یک حلقه مهم در فرآیند جذب مخاطب برای این وب‌سایت‌ها استفاده از خدمات غیرمستقیم پلیس ایران است. بسیاری از چهره‌هایی که با این وب‌سایت‌ها همکاری می‌کنند به‌واسطه دستگیری از سوی پلیس فتا یا انتشار خبر در مورد ثبت درخواست بازداشت در پلیس اینترپل شهرت می‌یابند.

این سایت‌های شرط‌بندی از امکانات آنلاین شبکه بانکی ایران استفاده می‌کنند. آن‌ها از شیوه «حساب اجاره‌ای» برای این نقل و انتقال بهره می‌برند. پلیس فتا ظرف چند روز این حساب‌های اجاره‌ای را مسدود می‌کند ولی هیچ اقدامی برای ردیابی و انسداد حساب‌‌های اصلی که پول از حساب اجاره‌ای به آنجا منتقل می‌شود، صورت نمی‌گیرد. این موضوع سبب شده تا مقام‌های پلیس ایران نیز در مظان همکاری با این شبکه پیچیده قمار و شرط‌بندی باشند.

گفته می‌شود که بازگشت وحید خزایی به ایران و دستگیری او به‌دلیل افشای پشت‌پرده یکی از این وب‌سایت‌ها صورت گرفته است و او در ماه‌های گذشته با مأموران امنیتی همکاری می‌کرده و اکنون با امان‌نامه به ایران بازگشته است. همچنین این شایعه وجود دارد که او یکی از افرادی که وبسایت‌های قمار را اداره می‌کند او را تهدید به قتل کرده است این‌ها نه خبر تایید ‌شده که از جنس زمزمه‌های فضای مجازی است و مانند پشت‌پرده‌ این وبسایت‌های شرط‌بندی مبهم و پیچیده است و ممکن است شیوه جدید بازاریابی برای همین وبسایت‌های بی‌دروپیکر قمار و پولشویی باشد. 

بیشتر از