استفاده از ظروف چندبارمصرف در دوران کرونا «خطری ندارد»

این موضوع را همه‌گیرشناسان، ویروس‌شناسان، شیمی‌دانان، زیست‌شناسان و پزشکان تایید کرده‌اند

ظروف چندبارمصرف را با توجه به اصول بهداشت عمومی و در صورتی که خوب شسته شوند می‌توان استفاده کرد- Photo by Ella Olsson from Pexels

کارشناسان می‌گویند اگر ظرف‌های چندبارمصرف را خوب بشوییم استفاده از آن‌ها در دوران همه‌گیری کرونا هیچ خطری ندارد.

در دوران شیوع کووید ۱۹ بیش‌تر شدن نیاز به تجهیزات حفاظت شخصی و استفاده از لوازم پخت‌وپز یک‌بارمصرف در رستوران‌ها باعث افزایش تولید پس‌ماندهای پلاستیکی شده است.

برخی ممکن است دوست داشته باشند در زندگی روزمره از پلاستیک‌های پایدارتر استفاده کنند و متوجه نباشند که استفاده از ظروف چندبارمصرف برای غذا و نوشیدنی در دوران همه‌گیری کرونا از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد.

بیش از ۱۰۰ کارشناس با امضای بیانیه‌ای به مردم اطمینان دادند که استفاده از محصولات چندبارمصرف از قبیل لیوان، بطری و پارچ برای صرف غذا، نوشیدنی و سایر خواروبار از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد به شرط آن که این ظرف‌ها را خوب بشویند.

این بیانیه که امروز منتشر شده به امضای دانشمندانی شامل همه‌گیرشناسان، ویروس‌شناسان، شیمی‌دانان، زیست‌شناسان و پزشکان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده ظروف چندبارمصرف را با توجه به اصول بهداشت عمومی و در صورتی که خوب شسته شوند می‌توان استفاده کرد.

شارلوت ویلیامز استاد شیمی دانشگاه آکسفورد اظهار امیدواری کرد که همه‌گیری باعث شود آحاد جامعه به تلاش بیش‌تر برای حل معضل آلایندگی پلاستیک‌ها ترغیب شوند.

خانم ویلیامز گفت: «امیدوارم بتوانیم از بحران کووید ۱۹ خلاص شویم و مصمم‌تر از همیشه مشکلات آزارنده مواد پلاستیکی در طبیعت را حل کنیم.

از منظر واکنش عمومی به بحران کووید برای جلوگیری از مصرف بیش از حد پلاستیک یک‌بارمصرف به خصوص در حوزه بسته‌بندی ‌نباید از هیچ کوششی فروگذار کنیم.»

نینا شرانک کنش‌گر سازمان صلح سبز بریتانیا گفت: «همه‌گیری کرونا بسیاری از روال‌های زندگی ما را تغییر داد اما هم‌چنان اهمیت دارد که در زندگی روزمره تا حد امکان پایداری محیط‌زیستی را رعایت کنیم.»

خانم شرانک گفت: «شمار فزاینده‌ای از مردم از لیوان و بطری شخصی چندبارمصرف برای کاهش دورریز پلاستیک و حفاظت از حیات وحش، دریاها و رودخانه‌ها استفاده می‌کنند. کووید ۱۹ بسیاری از روال‌های زندگی ما را تغییر داده‌ است، پس خیلی عالی است که بیش از ۱۰۰ کارشناس به ما اطمینان داده‌اند استفاده از ظرف‌های چندبارمصرف از قبیل لیوان، بطری و پارچ برای صرف غذا، نوشیدنی و سایر خواروبار از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد به شرط آن که این ظرف‌ها را خوب بشویند.»

دکتر جنیفر کول از دانشگاه سلطنتی هالووی نیز گفت: «به هیچ وجه نباید بگذاریم به بهانه اثرات منفی کووید ۱۹ بر سلامت انسان به سلامت سیاره ما آسیب بیش‌تری وارد شود.»

دکتر کول گفت: «زندگی که به حالت عادی برمی‌گردد باید برای حفاظت از محیط زیست و تقویت سلامت محیط زیست وقت و نیرو بگذاریم تا آینده‌ای بهداشتی‌تر برای همگان محقق شود.

در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰ شرکت مهم قول داده‌ بودند که در چارچوب پیمان پلاستیک بریتانیا دیگر از پلاستیک یک بار مصرف در بسته‌بندی‌ها استفاده نکنند که نخستین ابتکار از این نوع است.»

طبق نتایج نظرسنجی از ۲ هزار بزرگ‌سال که در سپتامبر ۲۰۱۹ انتشار یافت ۷۰ درصد مردم معتقدند که باید استفاده از اقلام پلاستیکی یک بار مصرف مانند بطری آب و نی را به کلی ممنوع کرد.

هم‌چنین در اکتبر ۲۰۱۹ در خبرها آمد فروش آب در بطری پلاستیکی به بیش‌ترین میزان خود در بریتانیا رسیده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی