پنج گام کلیدی برای کاهش مصرف پلاستیک

تا حد امکان این راهکارها را انجام داده و به یاد داشته باشید هیچ تلاشی بی‌بهره نیست

اقدامات ما در راستای مبارزه با مصرف پلاستیک نباید تنها به اموری ختم شود که می‌توانیم دور و بر خود بیابیم-Pexels

آیا می‌توانید به یک هدف برای سال نو فکر کنید که آن را انجام داده‌اید؟

من نتوانستم به هدف خواندن ۳۰ کتاب در ۲۰۱۹ دست یابم و حتی نتوانستم هفته‌ای یک‌بار بدوم. ولی به نظر می‌رسد در دستیابی به هدف بعدی موفق بوده‌ام.

من توانستم به گونه‌ای غیرمنتظره این کار را انجام داده و حتی از «روز ترک» که اکثر افراد، اهداف خود را کنار می‌گذارند هم بگذرم. به همین خاطر این موفقیت را به عنوان گام مهمی می‌بینم.

به عنوان کسی که معمولا در لحظه آخر هم خریدی از فروشگاه کرده و لحظه‌ای در برداشتن کیسه پلاستیک دیگری شک نمی‌کرد، خودم هم شگفت‌زده‌ام که به چه مجاهد ضد پلاستیکی تبدیل شده‌ام.

اکنون به آدمی تبدیل شده‌ام که وقتی می‌بینم افراد همان کارهایی را انجام می‌دهند که خود من در ۲۰۱۹ انجام می‌دادم، نمی‌توانم جلوی خودخوری و بدبینی خویش را بگیرم. برای مثال، وقتی دوستم بی‌خیال کیسه‌ای از چند گوجه‌فرنگی انتخاب کرد به جای آنکه از گوجه‌های دانه‌ای بردارد خیلی با خودم مقابله کردم که چیزی نگویم، و وقتی همان دوست اعتراف کرد که لیوان خاص خودش را ندارد، قطعا او را قضاوت کردم.

در طرف دیگر شاید بد نبود اگر این مورد را هم به فهرست اهداف خود برای سال نو اضافه می‌کردم که «دوستانت را هم در هدف مبارزه با مصرف پلاستیک با خود همراه کن» بالاخره کار تیمی به انسان کمک می‌کند اهداف خود را بهتر پی بگیرد ولی من ترسیدم این هدف به اندازه کافی به طور انفرادی سخت است و اضافه کردن جلب رضایت دوستان آن را سخت‌تر هم خواهد کرد.

اگر شما که دارید این مطلب را می‌خوانید در حال خوردن چهارمین غذای آماده هفته خویش بوده یا از بطری آب پلاستیکی آب می‌نوشید، من شما را سرزنش نمی‌کنم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما با توجه به این واقعیت که هر روز مدرک جدیدی به فهرست اثرات وحشتناک پلاستیک اضافه می‌شود، شاید این مطلب هم برای شما تلنگری باشد تا فردا غذای پخت خانه با خود به سر کار برده و بطری قابل شستشوی آب بخرید که این اقدامات نه تنها به حفظ سیاره ما کمک خواهد کرد بلکه کلی هم پول برای‌تان صرفه‌جویی خواهد کرد.

درست مانند من شما هم نیاز نیست یکباره تخت گاز بروید، بلکه سعی کنید هر بار یک تغییر جدید را اعمال کنید. برای مثال کیف لوازم آرایشی من هنوز هم محصولاتی از سال گذشته دارد و راستش بیرون ریختن آنها اسراف و اسفناک است.

با این وجود، آگاهم که روز آن فرا خواهد رسید که من باید روند پر زحمت جایگزین کردن کرم پودرشش پوندی خود را به جان خریده و جایگزینی غیرپلاستیکی به قیمتی مناسب -که احتمالا هنوز وجود ندارد- را پیدا کنم.

همچنین به خوبی از مزایای خویش باخبر هستم. من زندگی مرفهی دارم و در منطقه‌ای زندگی می‌کنم که پر از فروشگاه‌های کوچک محلی است و من می‌توانم همه جا بطری نوشیدنی خود را به راحتی با آب و صابون بشویم.

اگر تنها یک چیز از این تجربه یاد گرفته باشم این است که اقدامات ما در راستای مبارزه با مصرف پلاستیک نباید تنها به اموری ختم شود که می‌توانیم دور و بر خود بیابیم. من دیگر دستمال توالت خود را از فروشگاه‌ها نمی‌خرم بلکه هر بار برایم از هو گیوز ا کرپ (Who Gives a Crap) ارسال می‌شود که سرویس اشتراکی خرید و ارسال دستمال توالت ساخته شده بدون پلاستیک است. همچنین دیگر شیر در بطری پلاستیکی نمی‌خرم و آن را با گرفتن هفتگی آن از طریق سرویس شیرفروشی در بطری شیشه‌ای جایگزین کرده‌ام. خوشبختانه شرکت اتیک (Ethique) هم شامپو و نرم‌کننده مو در شکل صابون برای حمام درست کرده است. تمام این موارد را می‌توانید در دنیای مجازی و در راحتی محض از خانه خود پیدا کنید.

راه‌های دیگر هم هست که همین هفته می‌توانید آنها را به کار بسته که هم قیمتی مناسب داشته و هم در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد شد:

۱. از لیوان‌های یکبار مصرف استفاده نکنید، یک لیوان قابل شستشو بخرید و هر بار که قهوه می‌گیرد هم از تخفیف داشتن لیوان خود برخوردار شوید.

۲. میوه و سبزیجات پیچیده در کیسه سلفون نخرید و به جای آن تا جایی که ممکن است به دنبال خرید دانه‌ای و بدون پلاستیک آنها باشید.

۳. کیسه‌های پلاستیکی نگیرید، یک کیسه پارچه‌ای چندبار قابل مصرف خریداری کرده و همیشه آن را با خود همراه داشته باشید.

۴. چای کیسه‌ای که حاوی پولیپروپپیلین (polypropylene) است نخرید و به جای آن به دنبال چای غیرکیسه‌ای باشید، همچنین همیشه به دنبال علامت سیاره پلاستیک (plastic planet) حاکی از عدم وجود پلاستیک، بر روی محصولات باشید.

۵. گوشت، ماهی و لبنیات خود را پیچیده در پلاستیک نگیرید، از خانه با خود ظروف در بسته  به فروشگاه ببرید.

اگر می‌خواهید این راهکارها را این هفته امتحان کنید نمی‌خواهد از اول همه را یکجا به کار بندید، آنگاه شما هم در انجام آن ناکام خواهید ماند. سعی نکنید از اول عالی و بدون نقص باشید. تا حد امکان انجام داده و به یاد داشته باشید هیچ تلاشی بی‌بهره نیست.

اگر شما قول دهید تغییراتی انجام خواهید داد، من هم قول می‌دهم که مجاهد درونم را تحت کنترل نگاه دارم. موفق باشید!

© The Independent

بیشتر از جهان