بولتون: انتخابات آخرین خاکریز برای پاسداری از آمریکا مقابل ترامپ است

«بولتون در انتخابات نام یک جمهوری‌خواه محافظه‌کار را در برگه رای می‌نویسد»

آقای بولتون قصد ندارد به رئیس سابق خودش رای بدهد و می‌گوید از نامزد محتمل دموکرات‌ها نیز پشتیبانی نخواهد کرد- Brendan Smialowski / AFP

به گفته جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده، انتخابات ۲۰۲۰ "آخرین خاکریز" برای پاسداری از این کشور و جلوگیری از ادامه دولت دونالد ترامپ است.

آقای بولتون در مصاحبه‌ای افشاگرانه با ای‌بی‌سی‌نیوز که روز یک‌شنبه پخش شد و برای تبلیغ کتاب جدیدش به نام "اتاقی که اتفاق آنجا افتاد" بود، همچنین توضیح داد چرا با آن که اعتقاد داشت رئیس جمهور رفتار درستی ندارد، تمایل نداشت پارسال در جلسه تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان برای استیضاح وی شرکت کند.

آقای بولتون گفت: در مجلس سنا تبرئه شد. (از استیضاح) درس عبرت نگرفت و توانست از آن عبور کند. بنابراین به آخرین خاکریز رسیده‌ایم... یعنی انتخابات نوامبر امسال. معتقدم نمایندگان دموکرات مجلس، خودشان از پرتگاهی که درست کرده بودند فرو افتادند. در میانه سقوط هم از آن پایین به من نگاه می‌کردند و می‌گفتند آهای چرا با ما پایین نپریدی؟»

آقای بولتون نوامبر امسال پای صندوق انتخابات قصد ندارد به رئیس سابق خودش رای بدهد و می‌گوید از نامزد محتمل دموکرات‌ها نیز پشتیبانی نخواهد کرد.

سخنگوی وی با صدور بیانیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد که او در ورقه رای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ نام یک "جمهوری‌خواه محافظه‌کار" را خواهد نوشت.

مشاور سابق امنیت ملی ترامپ گفت رئیس جمهور انگار هیچ نگرش سیاسی مشخصی ندارد و فقط دست به اقداماتی می‌زند که معتقد است باعث انتخاب دوباره وی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بولتون گفت: «به نظر من او برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست. شایستگی این سمت را ندارد و جمهوریخواه محافظه‌کاری نیست. در ماه نوامبر به او رای نخواهم داد. قطعاً به جو بایدن هم رای نخواهم داد.»

 آقای بولتون گفت: «ترامپ فقط از اصل "چه چیز برای انتخاب مجدد خوب است" پیروی می‌کند. من که واقعاً نتوانستم اصل دیگری پیدا کنم.»

او افزود: «بسیاری که رئیس جمهور را از نزدیک ندیده‌اند گله دارند که کم‌توجه است و تمرکز ندارد. اما باید بگویم وقتی پای انتخاب مجدد در میان باشد نهایت توجه را دارد و تمرکز بسیار نیرومندی دارد. صد حیف که وقتی پای امنیت ملی به میان می‌آید توجه چندانی ندارد.»

آقای بولتون در آوریل ۲۰۱۸ سومین مشاور امنیت ملی آقای ترامپ شد و قبل از آن هم در دولتهای سه رئیس جمهور جمهوری‌خواه دیگر دارای سمت‌های مختلف امنیت ملی و دیپلماتیک بود. او در سپتامبر ۲۰۱۹ در پی چندین مورد ناسازگاری با رئیس جمهور از سمت خود استعفا داد.

کتاب او روز سه‌شنبه در کتابفروشی‌ها عرضه خواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده نیز در روزهای اخیر با نزدیک شدن موعد انتشار این کتاب افشاگرانه، پاسخ‌های خشمگینانه‌ای به آقای بولتون داده است.

آقای ترامپ هفته پیش در مصاحبه با خبرگزاری فاکس‌نیوز گفته بود آقای بولتون "آدم تمام‌شده‌ای" است.

آقای رئیس جمهور در توییتر هم معاون سابق امنیت ملی خودش را "احمق بدعنق ملال‌آوری" خواند که "فقط در پی جنگ‌افروزی بود".

نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا نیز آقای بولتون را متهم کرده‌اند که به خاطر چاپ یک کتاب جیبی از میهن‌دوستی عدول کرده است، زیرا می‌خواسته اطلاعات خودش را در کتابی چاپ کند و بفروشد و به همین دلیل علی‌رغم درخواست‌های مکتوب آن‌ها حاضر نشد در تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت بدهد.

آدام شیف نماینده دموکرات مجلس و سردمدار طرح استیضاح ترامپ نیز روز یکشنبه و همزمان با پخش مصاحبه آقای بولتون با ای‌بی‌سی‌نیوز در توییتر نوشت: امشب بولتون را در منگنه قرار دادند که بگوید چرا برای شهادت دادن پا پیش نگذاشت و ترجیح داد اطلاعاتش را برای چاپ در کتاب نگه دارد.

آقای شیف در توییتر نوشت: بولتون اصرار داشت که موضوع پول در میان نبود. اما به قول دیل بامپرز در استیضاح دیگری "وقتی کسی به ما می‌گوید موضوع پول در میان نیست باید بدانیم که موضوع پول در میان است".

© The Independent