رازهای زندگی سیاسی ترامپ از زبان مشاور امنیت ملی سابق

جان بولتون گفته ترامپ از رهبر چین برای پیروزی در انتخابات کمک خواسته

این کتاب روایت‌های جان بولتون  از اوضاع داخلی کاخ‌سفید بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ است- SAUL LOEB / AFP

روزنامه نیویورک‌تایمز، بخش‌هایی از کتاب خاطرات جان‌بولتون، مشاور امنیت‌ملی پیشین آمریکا، را که  قرار است هفته آینده منتشر می‌شود، منتشر کرده است.

بخشی از کتاب مشاور سابق دونالد ترامپ به دست روزنامه نیویورک‌تایمز رسیده است که در آن رازهای مگوی بسیاری از زندگی سیاسی رئیس جمهور آمریکا وجود دارد و هم‌چنین بخشی خاطرات این مشاور سابق را بازگو کرده است. 

در بخشی از این کتاب آمده است که «شی‌جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، سال گذشته در دیداری با دونالد ترامپ گله کرده که «برخی مخالفان چین در آمریکا دنبال جنگ سرد دیگری‌ هستند». ترامپ هم در مقابل گفته است که «این دشمنی با چین، کار دمکرات‌ها است».

بولتون در کتاب خود نوشته است که در این دیدار رئیس جمهور آمریکا حرف را به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کشانده است  و از رهبر چین خواسته که با «خرید محصولات کشاورزی آمریکا»، به او در انتخابات کمک کند. 

این درحالی‌ست که رییس‌جمهوری چین در همان نشست از فرستادن مسلمانان اویغور چین به اردوگاه‌های اجباری دفاع کرده است و ترامپ هم این مساله را تأیید می‌کند و می‌گوید «اردوگاه کار درستی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی‌ست که همین امروز خبری منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، مصوبه کنگره آمریکا برای تحریم چین را امضا کرد. طرح تحریم چین به دلیل سرکوب گسترده مسلمانان اویغور در ایالت «سین کیانگ» در خردادماه امسال با ۴۱۳ رای موافق در برابر تنها یک رای مخالف به تصویب رسیده بود.

جان بولتون درباره ماجرای جنجال‌برانگیز «اوکراین» هم ضمن تایید این رسوایی، گفته است که ترامپ برای یک «بده بستان» علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش به اوکراین فشار می‌آورده است.

بولتون می‌گوید ترامپ به او گفته بود که «دوست ندارد هیچ‌پولی برای اوکراینی‌ها فرستاده‌شود تا زمانی‌که همه تحقیق‌ها درباره بایدن را تحویل بدهند».

به‌نوشته بولتون، رئیس جمهور آمریکا مدام نگرانِ توطئه‌ها است و یک‌بار به او گفته بود «خبرنگاران یا باید منبع گزارش‌های‌شان را فاش کنند یا بروند زندان... آن‌ها باید اعدام شوند؛ از بس‌که آشغال‌اند!»

«اتاق حوادث» نام کتاب خاطرات جان بولتون است که هنوز منتشر نشده جنجال‌های زیادی را در فضای سیاسی آمریکا موجب شده است.

این کتاب روایت‌های جان بولتون  از اوضاع داخلی کاخ‌سفید بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ است؛ همان زمانی که بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا بود. 

رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود گفته بود که  «این کتاب از مشتی دروغ و داستان های جعلی ساخته شده است».

دونالد ترامپ پیشتر هشدار داده بود که آقای بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.

وزارت‌دادگستری آمریکا هم از دادگاه خواسته فورا جلوی رسیدن این کتاب را به بازار بگیرد.