ترامپ: تهران منتظر انتخابات آمریکا بماند، توافق برایش پر هزینه‌تر می‌شود

رئیس جمهور آمریکا قاسم سلیمانی را «بزرگ‌ترین تروریست» دنیا توصیف کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا - NICHOLAS KAMM / AFP

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در کارزار انتخاباتی خود در شهر تولسای اوکلاهما پیشنهاد خود برای مقامات جمهوری اسلامی را تکرار کرد: منتظر نتیجه انتخابات آمریکا نمانید.

دونالد ترامپ در همین کارزار قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سابق سپاه قدس، را «بزرگ‌ترین تروریست» دنیا توصیف کرد. ‌

ترامپ روز شنبه در بخشی از سخنرانی خود به مسئله ایران اشاره کرد و به مقامات در ایران هشدار داد که مذاکره برای آنها پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «هزینه بیشتری خواهد داشت».

دو هفته پیش نیز که مایکل وایت از حبس در ایران خلاص شد و به آمریکا بازگشت،‌ ترامپ همین پیشنهاد را مطرح کرده بود.

ترامپ روز ۱۶ خرداد در توییتی ضمن تشکر بابت آزادی مایکل وایت خطاب به مقام‌های حکومت ایران گفت که «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید».

عده‌ای از تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که حاکمان جمهوری اسلامی مذاکره با دموکرات‌ها را بهترین شانس برای خود می‌دانند و به همین علت در انتظار نتیجه انتخابات آبان‌ماه در آمریکا هستند تا شاید برنده‌ای دموکرات داشته باشد.

اشاره دونالد ترامپ نیز به همین نکته بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در تولسا این گفته را تکرار کرد، اما به مقامات ایران تذکر داد که در صورت انتظار برای معامله هزینه بیشتری خواهند پرداخت.

ترامپ بدون ارائه شاهد و مدرک ادعا کرد که مقام‌هایی از دولت اوباما به تهران وعده داده‌اند که منتظر نتیجه انتخابات بمانند و ترامپ که در انتخابات شکست بخورد «آمریکا را صاحب می‌شوند».

او در ادامه گفت: «برای من مهم نیست. گفتم می‌توانیم منتظر بمانیم، اما وقتی پیروز شدم، هزینه بسیار بیشتری خواهید پرداخت.»

انتخابات ریاست ‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر، آبان‌ماه آینده، برگزار می‌شود.

رقیب ترامپ در این انتخابات قرار است جو بایدن، از حزب دموکرات، معاون باراک اوباما، باشد.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای ریاست جمهوری نامزد شد توافق اتمی با ایران یعنی برجام را «بدترین توافق» نامید و دو سال پیش رسما کشور خود را از این توافق بیرون کشید، حرکتی که سیاست فشار حداکثری را به دنبال داشت و در نهایت در هفته گذشته به انتشار قطعنامه‌ای علیه ایران پس از هشت سال انجامید.

او روز شنبه همچنین مدعی شد که باراک اوباما پس از امضای برجام «۱۵۰ میلیارد دلار» به ایران داده است.

در همان زمان وزارت خزانه‌داری دولت اوباما اعلام کرد که پس از برجام تهران به حدود «۵۰ میلیارد دلار» از دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش در خارج از ایران دست خواهد یافت.

بیشتر از