سازمان بهداشت جهانی: جلوگیری از موج دوم کرونا نیازمند ردیابی دقیق است

«با فرا رسیدن پاییز احتمال شیوع موج دوم بیماری وجود دارد»

پرستاران در بیمارستانی در مامودزو، پایتخت جزیره مایوت، ۲۱ مه- Ali AL-DAHER / AFP

متخصصان سازمان بهداشت جهانی تاکید کردند برای جلوگیری از احتمال شیوع موج دوم ابتلا به کووید-۱۹ در پاییز، به طرح‌های موفقیت‌آمیز آزمایش‌گیری، ردیابی و قرنطینه موارد مبتلا نیاز است.

دکتر هانس کلوگ، مدیر سازمان بهداشت جهانی اروپا، گفت که ردیابی تماس و قرنطینه افرادی که ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده باشند راه اساسی در جلوگیری از شیوع موج دوم این بیماری است.

این اظهارات بعد از آن بیان شد که به نمایندگان مجلس بریتانیا در روز چهارشنبه گفته شد نرم‌افزار ردیابی تماس با افراد مبتلا، ساخته سرویس سلامت همگانی که مدت‌هاست انتظارش را می‌کشند ممکن است تا زمستان آماده نشود و در حال حاضر برای دولت «در اولویت نیست». این نرم‌افراز در حال حاضر در جزیره وایت مورد آزمایش قرار گرفته است.

دکتر کلوگ در مصاحبه مطبوعاتی سازمان بهداشت جهانی، روز پنج‌شنبه گفت با فرا رسیدن پاییز احتمال شیوع موج دوم بیماری وجود دارد؛ همان‌طور که موارد ابتلا به آنفولانزا در این موقع از سال به اوج می‌رسد.

او گفت: «کاملا احتمال دارد با فرارسیدن پاییز و شروع فصل آنفولانزا، این تاثیرات فصلی بر ویروس کرونا هم اثر بگذارد، و باعث شیوع موج دوم این بیماری شود که البته هنوز از آن مطمئن نیستیم. در نتیجه درسی که باید بگیریم این است که تمهیداتی موثر را در مرکز راه‌کارهای خود قرار دهیم و به سرعت هرچه بیش‌تر، افراد مشکوک به ابتلا به کووید را آزمایش و قرنطینه کرده و اگر نیاز بود آنان را بدون هرگونه انگ و تبعیض مداوا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «در همین حین دولت باید به ردیابی افراد در تماس با موارد مبتلا بپردازد و آنان را قرنطینه کند. ردیابی تماس افراد یکی از عناصر اساسی این راه‌کار است. اما هیچ راه حل واحدی برای این مساله وجود ندارد.»

وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه گفت ۵۹۴۹ نفر از افرادی را که در فاصله ۴ تا ۱۰ ژوئن با آزمایش مثبت ابتلا به کووید مواجه شده‌اند، به طرح ردیابی ارجاع داده است و در میان آن‌ها، با ۴۳۶۶ نفر تماس گرفته شده و جزییات رفت‌ و آمدهای خود را ثبت کرده‌اند که احتمالا شامل بخش کوچکی از افرادی است که واقعا به ویروس مبتلا شده‌اند.

دکتر کلوگ پیش‌تر در هفته جاری هشدار داده بود که بریتانیا هنوز «در مرحله بیش فعالی از این بیماری عالم‌گیر» قرار دارد و از دولت خواست در لغو محدودیت‌ها محتاط باشد.

او روز دوشنبه به نشریه گاردین گفت: «ردیابی تماس با افراد مبتلا امری کلیدی است به ویژه که بریتانیا شروع به کنار گذاشتن تمهیدات فاصله‌گیری در اجتماع کرده است. به همین خاطر باید نظام کارآمدی برای ردیابی افراد مبتلا به کار گرفته شود.»

نرم‌افزار NHSX که قرار است افراد در تماس با موارد مبتلا را ردیابی کند به عنوان ستون اصلی تمهیدات بریتانیا در واکنش به این بیماری عالم‌گیر در نظر گرفته شده است. اما لرد بتل، وزیر بهداشت که مسؤول راه‌اندازی این نرم‌افزار است به کمیته دانش و فناوری مجلس گفت بخشی از تاخیر در معرفی این برنامه و راه اندازی آن به خاطر اجتناب از «بروز وحشت» میان مردم بوده است، همین‌طور هنوز مشکلات فنی در اجرای این برنامه وجود دارد.

به دولت در روز پنج‌شنبه توصیه شد به جای نرم‌افزاری که در کشور ساخته شده به نرم‌افزار مورد استفاده اروپا روی آورد که توسط گوگل و اپل طراحی شده است.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان