تنش در مرز هند و چین؛ وزیر هند خواستار تحریم رستوران‌های چینی شد

ارتش‌های دو کشور در مرز کوهستانی مورد مناقشه دو طرف درگیر شده بودند

تظاهرات یکی از اعضای «اتحادیه ملی دانشجویان هند» علیه چین در احمدآباد هند، ۱۸ ژوئن- REUTERS/Amit Dave

یک وزیر هند از مردم خواست تا رستوران‌های چینی را تحریم کنند. پیشتر ارتش‌های دو کشور در مرز کوهستانی مورد مناقشه دو طرف، درگیر شده بودند. 

رامداس آتاوالی، وزیر عدالت اجتماعی هند، همچنین خواستار ممنوعیت رستوران‌هایی شد که ترکیبی از خوراک‌های مختلف عرضه می‌کنند و از جمله غذاهای چینی نیز در فهرست غذایشان وجود دارد. 

او در توییتی نوشت:‌ «چین کشوری است که خیانت می کند. هند باید تمامی محصولات ساخت چین را تحریم کند. کلیه رستوران‌ها و هتل‌های هند که خوراک چینی عرضه می‌‌کنند باید بسته شوند.» 

اظهارات او به دنبال کشته شدن ۲۰ سرباز هندی در جریان نزاع با سربازان چینی در دره گالوان، ایراد شد. دره گالوان در منطقه لاداخ و در غرب کوهستان هیمالیا قرار دارد. 

در درگیری شامگاه دوشنبه، صدها سرباز با نیزه و باتوم‌های میخ‌دار ساعت‌ها مشغول نزاع بودند. این مرگبارترین درگیری میان دو طرف در ۴۵ سال گذشته است. 

هند گفته است که چین نیز کشته داده است اما چین جزئیاتی درباره موارد احتمالی مرگ یا مجروحان در میان نیروهای خود ارائه نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گروه‌های ملی‌گرا در هند خواستار تحریم کالاهای چینی و لغو قرارداد با شرکت‌های چینی شده‌اند. 

پیشتر در روز چهارشنبه معترضان در دهلی تظاهرات کردند و در حالی که شعار «چین بیرون برود» سر داده بودند، برخی محصولات ساخت چین را تخریب کردند. 

شرکت چینی اوپو، پخش زنده اینترنتی مربوط به راه‌اندازی تلفن هوشمند خود در هند را لغو کرد. 

هر دو طرف یکدیگر را به شروع درگیری متهم می‌کنند. 

موضع چین بر این استوار است که سربازان هندی عمدا طرف چینی را تحریک کرده و به آنان حمله کردند. چین در عین حال خواستار مذاکره شده است. 

 ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای هندی خود به نقل از وزیر خارجه چین، وانگ یی، گفت «احترام و حمایت متقابل به نفع منافع طولانی‌مدت ماست.» هند و چین کشورهایی با اقتصادهای نوظهور و در تلاش برای رسیدن به توسعه کامل هستند. 

او در یک نشست خبری روزانه گفت:‌ «پس از درگیری، چین و هند صحبت کردند و از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی هماهنگی‌هایی انجام شد. دو طرف توافق کردند که با وقایع جدی ناشی از درگیری در دره گالوان، منصفانه مواجه شوند و در اسرع وقت تنش را کاهش دهند.» 

رویداد اخیر احتمال دارد که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را که در سال ۲۰۱۹ برای یک دوره پنج ساله دیگر به نخست‌وزیری انتخاب شد، به چالش بکشد. کمپین انتخاباتی او بر امنیت ملی تمرکز داشت. 

آقای مودی چهارشنبه گفت که «فداکاری سربازان فراموش نخواهد شد» و به چین هشدار داد که هند «خواستار صلح است، اما وقتی که تحریک می‌شود، فارغ از هر وضعیتی، پاسخ درخور خواهد داد.» 

چین و هند در سال ۱۹۶۲ جنگ کوتاهی در مرز داشتند و گه‌گاه ماموران گشت‌زنی دو طرف نیز در مرز موسوم به «خط کنترل واقعی» با هم برخوردهایی داشته‌اند. 

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان