کرونا در ایران؛ مرگ و میرها تا یک سال دیگر پابرجاست

«مردم منتظر تولید انبوه واکسن و یا دارو نباشند»

سیر صعودی ابتلا ایرانیان به کرونا و به تبع آن شدت گرفتن مرگ‌ومیر بیماران باعث شده است تا کشور ایران در فهرست کشورهایی باشد که بیشترین میزان ابتلا به کرونا در آن بسیار بالاست. براساس آخرین آمارها هم‌اکنون ایران بالاتر از آلمان در رتبه نهم کشورهایی با بیشترین تعداد دچارشدگان به کروناست. 

امروز، پنج‌شنبه ۲۸ خردادماه،  سخنگوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به عدد به ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر  رسیده است. به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷ نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت می‌گوید که « تا زمانی که واکسن موثری پیدا نشود و بعد از آن هم تا زمان توزیع مناسب واکسن و تاثیر آن در دراز مدت، تنها راه مقابله پیشگیری از بیماری با رعایت فاصله‌گذاری و رعایت بهداشت فردی است».

حریرچی هشدار داده است که با فرا رسیدن فصل گرما «مسافرت به مناطق ییلاقی و گردشگری باعث می‌شود تا ویروس از شهرها به روستای خوش آب و هوای مقصد گردشگری منتقل شود».

معاون کل وزیر بهداشت «خطرناک‌ترین» کار در وضعیت کنونی را دیدار به بزرگان و افراد مسن دانسته و تاکید کرده که «در این دیدارها افراد ناقل بیماری که بدون علامت هستند طی نیم ساعت افراد مسن  را مبتلا به این بیماری کشنده می‌کنند».

امروز هم‌چنین محمد جزایری، رئیس شبکه بیماری های ویروسی ایران با هشدار درباره اینکه وضعیت کرونا در ایران «شکننده» است گفت: «هموطنان باید بدانند که ویروس کرونا حداقل تا آخر سال با ما خواهد بود».  

به گفته این مقام بهداشتی «برگشت به زندگی عادی به زودی امکان‌پذیر نیست» و گفت که «وضعیت زندگی در آینده نزدیک نه در کشور ما و نه در سایر کشورها به حالت عادی بر نخواهد گشت».

این مقام بهداشتی و درمانی کشور می‌گوید «مردم باید به این درک برسند که حداقل تا پایان سال جاری مشی زندگی‌شان را عوض کنند».

به زعم جزایری اگر فاصله گذاری اجتماعی که چندان رعایت نمی‌شود هم رها شود، شاهد وضعیتی شبیه ماه‌های اسفند و فروردین خواهیم بود و آمار بیماران و مرگ و میرها افزایش چشمگیر خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه مردم به زودی منتظر تولید انبوه دارو یا واکسن نباشند، گفت: «اگر همین امروز واکسن موثر علیه این ویروس تولید شود، کمترین زمانی که این واکسن بتواند در دسترس مردم قرار می گیرد، کمتر از ۲ سال آینده نخواهد بود». 

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران تاکید کرده است که «حتی اگر این واکسن در داخل کشور هم ساخته و به تولید انبوه برسد، دسترسی اغلب ایرانی ها به آنها در آینده نزدیک اصلا امکان پذیر نیست».

جزایری درباره تولید دارو هم گفته است که «دارو هم مثل واکسن وضعیتی مشابه دارد. به همین دلیل به مردم توصیه می‌شود تا آخر سال جاری امیدی به این دو مورد (واکسن و دارو) نداشته باشند.

براساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 

بیشتر از