هشدار نسبت به بازگشت محدودیت‌های کرونا

موج دوم کرونا از سوی مقام‌های رسمی دولت تکذیب می‌شود

شمار ابتلا به کرونا در ایران که در اردیبهشت‌ماه نزولی شده بود، از هفته نخست خردادماه و ۱۰ روز پس از بازگشایی اماکن مذهبی دوباره اوج گرفت-ATTA KENARE / AFP

علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت ایران می‌گوید با اینکه «اصلاً علاقه‌ای به تعطیلی یا بازگشت محدودیت نداریم، اما اگر شیوع بیماری افزایش پیدا کند، مجبور به این کار هستیم».

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیش‌تر تداوم محدودیت‌ها را به برنامه «دشمن» و «رسانه‌های معاند» برای تعطیلی کسب‌وکار در ایران نسبت داده بود.

در یک‌ماه گذشته که محدودیت‌های کرونا در ایران به مقدار زیادی لغو شده است، برخی از استان‌ها و شهرهای ایران مجدداً در وضعیت قرمز  قرار گرفته‌اند.

هم‌اکنون استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ایرج حریرچی، دیگر معاون وزیر بهداشت که به شهر ایلام سفر کرده از مردم خواسته است که در محیط بیرون از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

در مقابل، ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای گذشته محدودیت‌های بیشتری را لغو کرده و به ستاد اقامه نماز جمعه مجوز برگزاری نماز جمعه را در شهر تهران از روز ۶ تیرماه داده است.

شمار ابتلا به کرونا در ایران که در اردیبهشت‌ماه نزولی شده بود، از هفته نخست خردادماه و ۱۰ روز پس از بازگشایی اماکن مذهبی دوباره اوج گرفت. به‌طوری‌که آمار ابتلای جدید روزانه در ۱۵ خرداد‌ماه به بیش از ۳۵۰۰ نفر رسید.

موارد مرگ ناشی از بیماری کووید۱۹ نیز که به زیر ۵۰ نفر در روز رسیده بود در چند روز گذشته دوباره سه‌رقمی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از لغو محدودیت‌ها به‌ویژه در اماکن مذهبی، سازمان نظام پزشکی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی این تصمیم را نادرست اعلام کرد و به او هشدار داد که لغو این محدودیت‌ها سبب اوج‌گیری بیماری در ایران خواهد شد.

در حالی که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از بازگشت موج دوم کرونا به استان‌هایشان خبر می‌دهند، حسن روحانی و مقام‌های وزارت بهداشت با رد این موضوع گفته‌اند که افزایش آمار مبتلایان به علت افزایش تست از افراد مشکوک و اطرافیان آنان است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، این بیماری تاکنون جان هشت هزار و ۹۵۰ را در کشور گرفته است.

بیشتر از