ظریف: روابط ایران و ترکیه تنگاتنگ است اما نیاز به مشورت دارد

هدف وزیر امورخارجه ایران از سفر به ترکیه بهبود روابط اقتصادی است

 دیدار محمدجواد ظریف و  مولود چاووش اوغلو در استانبول، ۱۵ ژوئن- HANDOUT / TURKISH FOREIGN MINISTRY / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه وارد استانبول شد تا با همتای خود در این کشور دیدار کند.

جواد ظریف در ابتدای ورود به استانبول و در پاسخ به خبرنگاران گفت : «روابط ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف تنگاتنگ است، اما نیاز به مشورت‌های مدام دارد.»

بنا به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران هدف از سفر جواد ظریف به استانبول علاوه بر بحث‌های اقتصادی، درخصوص تعیین تاریخ و نحوه برگزاری نشست سران کشورهای ترکیه، روسیه و ایران نیز هست.

یکی از مهم‌ترین بحث‌های مدنظر دوطرف مربوط به صادرات گاز از ایران به ترکیه است. امروز عباس موسوی سخن‌گوی وزارت خارجه با اشاره به این موضوع گفت: «طرف مقابل باید هر چه زودتر نسبت به تعمیر خسارت و انفجار اقدام کند و این موضوع ممکن است به عنوان یکی از مباحث در سفر ظریف مطرح شود امیدواریم هر چه زودتر خطوط تعمیر و صادرات گاز از سر گرفته شود.»

با شیوع کرونا و بسته شدن گذرگاه‌های مرزی ایران و ترکیه نزدیک به دوماه است که صادرات گاز از سوی ایران به کشور ترکیه متوقف شده است. هم‌چنین انفجار در خط لوله انتقال گاز به کشور ترکیه نیز باعث شده است که از اوایل ماه آوریل میلادی تاکنون این خط انتقال گاز تعمیر نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال امروز جواد ظریف گفته است که «خوشحالم و سپاس‌گزارم که با تلاش دولت ترکیه تا پایان این ماه انتقال گاز طبیعی به ترکیه از سر گرفته خواهد شد و در تابستان مردم و صنعت ترکیه می‌تواند از گاز ایران بهره‌مند شود.»

جواد ظریف هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مرزهای هوایی و به خصوص زمینی ایران و ترکیه در پی شیوع کرونا هم گفته است: «آن چه در مرحله اول برای هر دو کشور و اقتصادشان بسیار مهم بود، بازگشایی مرزها برای مبادلات تجاری بود. در این زمینه خوشحالیم که با همکاری در خصوص پروتکل‌های بهداشتی بین ایران و ترکیه، توانستیم بر بازگشایی مرزهای تجاری با ترکیه توافق کنیم.»

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز گفت: «ترکیه امیدوار است پروازها از یازدهم مرداد آغاز شوند.» پیش از این برخی خبرگزاری‌های ایران گفته‌ بودند پرواز مستقیم تهران-استانبول از تاریخ ۳۱ تیرماه توسط یک ایرلاین ایرانی و یک ایرلاین ترک از سر گرفته می‌شود.

جواد ظریف یادآوری کرده که موضوع از سرگیری پروازها به ترکیه هفته گذشته در دستور کار ستاد ملی کرونای ایران قرار داشته است و براساس دستور رییس‌جمهور قرار شده کمیته ویژه‌ای متشکل از وزارت میراث فرهنگی، بهداشت و امور خارجه در این خصوص فعالیت کنند.»

وزیر خارجه ایران گفته است که «به محض این که دو کشور در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرند، مرزها برای رفت‌وآمد مسافران نیز بازگشایی می‌شود.»

بیشتر از