ثروتمندترین بریتانیایی‌ها تنها ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند

نرخ مالیات برای افرادی که سالیانه بیش از ۱۵۰هزار پوند درآمد دارند، ۴۵ درصد است

یک دهم افرادی که بیش از ۱ میلیون پوند در سال درآمد دارند، مالیات کم‌تری از اشخاصی پرداخت کرده‌اند که حدود ۱۵ هزار پوند درآمد دارند- Getty

طبق پژوهشی جدید برخی از ثروتمندترین افراد در بریتانیا تنها نرخ مالیاتی ۲۰ درصدی می‌پردازند.

پژوهش‌گران دانشگاه وارویک و دانشکده اقتصاد لندن با بررسی اطلاعات مالیات‌های پرداختی پردرآمدترین‌ افراد از داده‌های اداره سلطنتی مالیات و گمرک، نتیجه گرفتند که به طور میانگین شخصی که سالانه حدود ۱۰ میلیون پوند درآمد دارد تنها مالیاتی ۲۱ درصدی می‌پردازد که کم‌تر از نرخ مالیات فردی با درآمد معمولی ۳۰ هزار پوند در سال است.

هم‌چنین یک دهم افرادی که درآمدی بیش از ۱ میلیون پوند در سال داشتند، مالیاتی کم‌تر از اشخاصی پرداخت کردند که حدود ۱۵ هزار پوند درآمد دارند.

افراد بسیار ثروت‌مند به صورت قانونی قادرند از طریق تنظیم ساختار اقدامات و درآمدهای خود، ثروتشان را به صورت سود سرمایه یا سود سهام شرکت دسته‌بندی کرده و مالیات خود را کاهش دهند.

سود سرمایه یا سود سهام شرکت، درآمدی است که نرخ مالیات بسیار کم‌تری از نرخ مالیات بر درآمد دارد.

بحران اقتصادی ویروس کرونا که تاثیری نابرابر بر اقشار مختلف داشته باعث شده توجهات عمومی بیش‌تری معطوف مساله نابرابری درآمد شود و افزایش قابل توجه بدهی عموم مردم که در اثر بحران جاری اتفاق افتاده نیز باعث شده فشار بیش‌تری وارد شود تا در آینده نرخ مالیاتی افزایش یابد.

محققان تخمین زده‌اند اگر دولت از سود سرمایه و سود سهام شرکت هم به همان نرخ مالیات بر درآمد مالیات بگیرد، می‌تواند درآمد خود را تا ۲۰ میلیارد پوند افزایش دهد. نرخ مالیات بر درآمد در حال حاضر برای کسی که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار پوند درآمد دارد ۴۵ درصد است.

با وجود این نویسندگان این گزارش، آرون عدوانی از دانشگاه وارویک و اندی سامرز از دانشکده اقتصاد لندن، با اشاره به این واقعیت که برخی از ثروت‌مندان نرخ مالیاتی بیش‌تری پرداخت می‌کنند، پیشنهاد «حداقل مالیات جایگزین» را ارائه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح تمام کسانی که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار پوند درآمد دارند -درآمد در هر شکل و نوعی- باید حداقل ۳۵ درصد مالیات بر درآمد و سود آن را بپردازند. به تخمین آن‌ها چنین طرحی درآمد دولت را حدود ۱۱ میلیارد پوند افزایش خواهد داد.

آن‌ها نوشتند: «به جای درخواست، آیا ممکن است افراد ثروت‌مند مالیات بیش‌تری بپردازند؟ در واقع سؤال بهتر این است که در میان ثروت‌مندان چه اشخاصی سهم منصفانه خود را از مالیات نمی‌پردازند؟»

بعضی از کارشناسان مالیاتی معتقدند تلاش برای افزایش مالیات ثروت‌مندترین اقشار جامعه، صرف نظر از منصفانه بودن یا نبودن، احتمال کمی دارد باعث افزایش درآمد دولت شود چرا که این افراد در آن صورت سرمایه و دارایی‌های خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند.

اما دکتر عدوانی پیشنهاد می‌کند در مقایسه با راه‌های سنتی افزایش نرخ مالیات بر درآمد بیش‌تر، طرح حداقل مالیات جایگزین می‌تواند بهتر تنظیم شود تا با خروج سرمایه از کشور هم مقابله کند.

او به ایندیپندنت گفت: «به نظر من چنین طرحی تاثیرات منفی خیلی کم‌تری از تغییر نرخ مالیات افراد ثروت‌مند دارد.»

کمک به کارآفرینان نیز در سال‌های اخیر یکی از راه‌های اصلی افراد ثروت‌مند برای کاهش تعهدات مالیاتی خود بوده است.

تحلیل‌گران معتقدند این طرح کمک چندانی به تشویق کارآفرینی واقعی نمی‌کند.

این طرح کمکی، در بودجه ماه مارس توسط ریشی سوناک، رییس خزانه کاهش یافت ولی حذف نشد.

مخالفان افزایش نرخ مالیات ثروت‌مندان به این نکته اشاره می‌کنند که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حدود ۳۰ درصد از کل درآمد بریتانیا از مالیات، توسط یک درصد از ثروت‌مندترین شهروندان کشور پرداخت شده است که از میزان ۲۵ درصد در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و بحران مالی آن دوران، بیش‌تر است در حالی که سهم آن‌ها از درآمد کشور در کل این مدت با چیزی حدود ۱۴ درصد ثابت بوده است.

اما این محاسبات سود سرمایه را شامل نمی‌شود.

تحقیقی دیگر در سال جاری توسط همین محققان دانشگاه وارویک و دانشکده اقتصاد لندن، نشان داد اگر سود سرمایه هم مشمول این محاسبات شود آن گاه سهم یک درصد از ثروت‌مندترین افراد از کل درآمد کشور بیش از آن چه تصور می‌شود در طول دهه گذشته افزایش داشته است و از ۱۵ درصد به ۱۷ درصد رسیده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد