جهانگیری: در بحرانی‌ترین وضعیت مالی و ارزی پس از انقلاب هستیم

معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید شرایط معیشتی، بودجه‌ای و ارزی کشور بحرانی است

جهانگیری شرایط کنونی منابع مالی و ارزی کشور را «خاص» توصیف کرده است- Khamenei.ir

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی صبح امروز گفته است که کشور با بحرانی کم‌سابقه پس از انقلاب مواجه شده است.

جهانگیری گفته که «شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است» و این شرایط «پس از انقلاب تاکنون کمتر مواجه بوده‌ایم»

او شرایط کنونی منابع مالی و ارزی کشور را نیز «خاص» توصیف کرده است.

در روزهای گذشته و پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه در بازار ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهور و عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کردند که به رغم کاهش منابع ارزی در دو ماه نخست سال، اکنون وضعیت صادرات و بازگشت ارز به کشور طبیعی شده است.

این سخنان تاکنون تأثیری بر بحران ارزی در بازار ایران نگذاشته است.

کمبود عرضه در سامانه نیما در هفته‌های گذشته سبب شد تا برخی از واردکنندگان و کسانی که تعهدات ارزی بلاتکلیف در این سامانه داشته‌اند روز گذشته در مقابل بانک مرکزی دست به تجمع بزنند.

محمدباقر نوبخت، دیگر معاون حسن روحانی نیز که بر صندلی ریاست سازمان برنامه و بودجه تکیه زده در نخستین دیدارش با نمایندگان مجلس یازدهم از آن‌ها خواست شرایط دولت را درک و انتظاراتشان را محدود کنند چراکه درآمد نفتی ایران که در ابتدای دهه ۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بود، هم‌اکنون به ۸٫۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در رویدادی دیگر در ارتباط با کمبود منابع ارزی، صبح امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز گفت که علی خامنه‌ای با تصمیم سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر ورود بدون محدودیت ارز به کشور موافقت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قوانین داخلی مرتبط با پول‌شویی و تعهدات بین‌المللی، ایران باید پیش از ورود ارز به کشور از منبع آن و حصولش از طریق یک تجارت مشروع اطمینان حاصل کند.

این تغییر سیاست و اعلام آن از سوی دولت می‌تواند فشار نهادهای مالی بین‌المللی بر سیستم مالی جمهوری اسلامی را بیش از پیش سازد.

جمهوری اسلامی متهم است که از سیستم مالی داخلی و بین‌المللی برای پول‌شویی استفاده می‌کند. مقام‌های رسمی ایران در مقابل اعلام کرده‌اند که به دلیل وجود قوانین داخلی مبارزه با پول‌شویی امکان این موضوع منتفی است.

بیشتر از اقتصاد