اعمال موفق فاصله‌گیری اجتماعی، نیویورک را در مسیر کاهش محدودیت‌ها قرار داد

فرماندار نیویورک استفاده نکردن شهروندان از ماسک را بی‌احترامی به کادر درمانی می‌داند

مشتری رستوران در حال پرداخت صورتحساب در منطقه سوهو در نیویورک-STEPHANIE KEITH / Getty Images via AFP

اندرو کومو گفته است عدم استفاده از ماسک «بی‌احترامی» به کارکنان واحدهای اورژانس است و هشدار داد با کسانی که قوانین فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت نکنند، برخورد خواهد کرد.

ایالت نیویورک در شرایطی در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا پیروزمندانه باز می‌گردد که شهر نیویورک هفته‌ها کانون اصلی کووید۱۹ در سطح جهان بود.

دلیل بزرگی از این پیروزی، اعمال قوانین سخت‌گیرانه فاصله‌گیری اجتماعی بود که موجب کاهش نرخ ابتلا و به دنبال آن بازگشایی مرحله به مرحله ایالت شد. این محدودیت‌ها حالا قرار است کمتر هم بشوند.

آخر این هفته، صحنه‌هایی از شلوغی‌های خیابانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مردم را بیرون از میکده‌ها و رستوران‌ها سرگرم خوردن و نوشیدن نشان می‌داد و فرماندار با دیدن این تصاویر بود که به طور جدی تهدید کرد، بازگشایی این اماکن را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

مقامات ایالتی تا کنون بیش از ۲۵ هزار شکایت نقض قوانین سلامت و ایمنی دریافت کرده‌اند که عمده آنها از سوی میکده‌ها و رستوران‌ها صورت گرفته‌اند. کسب و کارهای مناطق منهتن و همپتونز بدترین موارد نقض قوانین را داشته‌اند.

اندرو کومو در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که مایل نیست به خاطر سهل‌انگاری مسئولین محلی و عدم توانایی آنها در اعمال قوانین، دست به اقدامی بزند که تمام ایالت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با «لجام گسیخته» خواندن موارد اخیر نقض قوانین، بی‌کفایتی مسئولین را تقبیح کرد و گفت «اجازه نمی‌دهم این وضعیت ادامه پیدا کند. همه می‌دانیم که ویروس چقدر آسان می‌تواند دوباره شیوع پیدا کند. مقامات محلی! وظیفه خود را جدی بگیرید.»

فرماندار نیویورک می‌گوید از وقتی تصمیم به بازگشایی ایالت گرفته، تقریبا نیمی از ایالت‌های دیگر شاهد افزایش موارد کووید۱۹ بوده‌اند. این اتفاق در نیویورک نیفتاده و او می‌خواهد همین وضعیت را حفظ کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود «وقتی شما با این همه نقض قوانین رو به رو هستید، که به نوبه خود موجب بالا رفتن احتمال شیوع ویروس می‌شود، و دولت محلی بدون نظارت و کنترل، اعمال قانون نمی‌کند، معلوم است که ما هم به فکر تعطیلی دوباره این مناطق می‌افتیم. تنها راه دیگر این است که کلا فرآیند بازگشایی را متوقف کنیم.»

وی به میکده‌ها و رستوران‌ها هشدار داد که اگر قانون را زیر پا بگذارند، ممکن است پروانه کسب خود را از دست بدهند. افرادی که با بطری یا قوطی باز شده الکل در خیابان دیده می‌شوند، جریمه خواهند شد.

فرماندار همچنین به معترضان مرگ جورج فلوید و همین طور پلیس یادآور شد که باید از ماسک استفاده کنند و در صورت عدم رعایت قانون جریمه خواهند شد.

آقای کومو با ارائه تازه‌ترین آمار کرونایی در ایالت اعلام کرد که تعداد مرگ و میر کویید۱۹ روز شنبه با ۲۳ کشته، به پایین‌ترین میزان رسیده و تعداد مبتلایان بیمارستانی با ۱۶۵۷ مورد، به کمترین میزان از بیستم مارس تا کنون رسیده است.

ایالت نیویورک بیش از ۳۸۳ هزار مورد ابتلا و ۳۰۷۹۰ مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا را از زمان آغاز همه‌گیری ثبت کرده است.

بعضی از ایالت‌ها که بازگشایی اماکن را پیش از کاهش تعداد مبتلایان آغاز کردند، شاهد انتقال مجدد ویروس و افزایش ناگهانی آمار شدند.

فلوریدا زمانی که در اواسط ماه می شروع به بازگشایی کرد، روزانه شاهد ۳۷۵ مورد جدید بود اما این تعداد حالا در ۱۳ ژوئن به ۲۵۸۱ مورد در روز رسیده است. تگزاس نیز با همین وضع رو به رو است و کالیفرنیا روز جمعه بیش از ۳۶۰۰ مورد جدید ابتلا را به ثبت رساند.

© The Independent

بیشتر از جهان