جهانگیری اذعان کرد:‌ سقوط آزادِ درآمد نفتی ایران،‌ از صد به هشت میلیارد دلار

او مدعی شده است که مردم ایران از عملکرد دولت روحانی «رضایتمندی دارند»

حسن روحانی و اسحاق جهانگیری- عکس از تسنیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، روز شنبه خبر داد که کل درآمد نفتی ایران در سال گذشته به حدود هشت میلیارد دلار نزول کرده است. او تنها دلیل این اتفاق را تلاش «دشمنان انقلاب و ایران» به‌ویژه آمریکا دانست.

جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، که روز شنبه، ۲۴ خرداد، در مراسمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران سخن می‌گفت درآمد صد میلیارد دلاری ایران از نفت در گذشته را با درآمد نفتی در سال ۹۸ مقایسه کرد.

او گفت: «ما کشوری بودیم که در یک سال صد میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما کل درآمد نفتی کشور در سال ۹۸ حدود هشت میلیارد دلار بوده که این کاهش درآمد، بر همه بخش‌ها از جمله بودجه دولت تاثیر می‌گذارد.»  

او در ادامه ایالات متحده را متهم کرده است که «در اقتصاد کشور اخلال کرد» ولی «نتوانست به هدف خود برسد».

دونالد ترامپ که همواره از توافق اتمی ایران معروف به برجام انتقاد کرده بود در اردیبهشت سال ۹۷ رسما از آن خارج شد و بلافاصله دولتش اجرای سیاست «فشار حداکثری» را آغاز کرد.

اعمال این سیاست که با تحریم‌های فزاینده همراه بود باعث شد که فروش نفت ایران از روزی ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز به صد هزار بشکه سقوط آزاد داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسحاق جهانگیری روز شنبه همچنین ادعا کرده است که «آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف آنها از اعمال تحریم‌ها، فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران است».

این در حالی است که مقامات آمریکایی از جمله خود دونالد ترامپ بارها اعلام کرده‌اند که در پی تغییر رژیم نیستند و تنها خواستار آن هستند که ایران تعهدات دیگری را به توافق برجام اضافه کند،‌ از جمله کنترل برنامه موشکی‌اش و همین طور فعالیت‌هایش در خاورمیانه.

معاون اول حسن روحانی صبح شنبه از سقوط آزاد درآمد نفتی ایران گفته و اذعان کرده است که «زندگی مردم سخت شده»، اما ادعا کرده است که «اقتصاد کشور روی پای خود ایستاده و با رشد اقتصادی همراه است».

او عصر شنبه در مراسمی دیگر حاضر شده و ادعا کرده است که با وجود سخت شدن زندگی، مردم ایران از عملکرد دولت حسن روحانی «راضی» هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته و عدم رضایتمندی آنها نسبت به اسفند سال ۹۸ کاهش یافته و احساس جامعه این است که مسئولین در حال تلاش برای حل مشکلات آنها هستند.»

این مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی مشخص نکرده است که کدام نظرسنجی از رضایت مردم ایران خبر داده است.

او در عین حال هیچ اشاره‌ای به اعتراضات گسترده مردم به‌ویژه به وضعیت اقتصادی کشور نکرده است، از جمله اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸.

افزایش یک‌شبه بهای بنزین در کشور که در آبان‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد به اعتراضاتی چنان گسترده دامن زد که بیش از صد شهر در کشور را درنوردید، اعتراضاتی که تنها با سرکوب دامنه‌دار و مرگبار از طرف حکومت روبه‌رو شد و به گفته خود مقامات بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت.

بیشتر از