بن‌بست مذاکرات تجاری برگزیت؛ بوریس جانسون میزبان مذاکراتی با مکرون

امکان خروج بدون توافق بریتانیا، اگر توافقی مبنی بر تجارت آزاد حاصل نشود

امانوئل مکرون به همران بانوی اول فرانسه - JEAN-PAUL PELISSIER / POOL / AFP

بوریس جانسون هفته آینده در دفتر نخست وزیری میزبان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود که با نشستی مجازی با بروکسل ادامه خواهد یافت تا راهی برای خروج از بن‌بست مذاکرات تجاری برگزیت پیدا شود.

نخست وزیر قرار است روز پنج‌شنبه با آقای مکرون ملاقات کند. سفر رئیس جمهوری فرانسه به لندن به مناسبت بزرگداشت ۸۰مین سالگرد درخواست شارل دوگل از مردم فرانسه در دوران جنگ جهانی است تا در برابر اشغال نظامی آلمان مقاومت کنند.

آقای مکرون قبل از شرکت در مذاکرات با آقای جانسون در دفتر نخست وزیری، مهمان شاهزاده چارلز و دوشس کورنوال در کاخ کلرنس خواهد بود.

دفتر نخست‌ وزیری گفت آقای مکرون از قوانین قرنطینه در بریتانیا معاف خواهد بود، چرا که نمایندگان دول خارجی که در حال انجام کارهای اداری و تجاری در بریتانیا هستند، ملزم به قرنطینه کردن خود برای دو هفته نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ملاقات در حالی رخ می‌دهد که نخست وزیر قرار بود روز دوشنبه طی نشستی مجازی با اورزولا فون درلاین، رئیس اتحادیه اروپا، تلاش کند به بن‌بست فعلی مذاکرات تجاری خاتمه دهد.

بیانیه‌ کاخ کلرنس اظهار داشت:‌«رئیس جمهوری فرانسه در تاریخ پنجشنبه ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ از لندن دیدار خواهد کرد تا ۸۰مین سالگرد درخواست تاریخی شارل دوگل از مردم فرانسه برای مقابله با اشغال نظامی آلمان طی جنگ جهانی دوم را جشن بگیرد. به نیابت از دولت والاحضرت ملکه، شاهزاده ولز و دوشس کورنوال رسما به رئیس جمهوری امانوئل مکرون در کاخ کلرنس خوش‌آمد خواهند گفت و گاردهای افتخار از گروهان کلدستریم به همراه گروه موسیقی گاردهای کلدستریم در این مراسم حضور خواهند داشت.»

این بیانیه افزود، راهنماهای دولتی در زمینه فاصله‌گیری در اجتماع در طول مراسم رعایت خواهد شد و بخشی از برنامه در فضای باز اجرا خواهد شد.

این در حالی است که مایکل گوو، وزیر کابینه، روز جمعه رسما اعلام کرد بریتانیا برای دوران انتقالی از اتحادیه اروپا که فقط شش ماه را برای دستیابی به معاهده تجاری پیچیده‌ای باقی می‌گذارد، درخواست تمدید نخواهد کرد.

بریتانیا در ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی با پایان دوران انتقالی از بازار واحد و اتحاد گمرکی اروپا خارج خواهد شد، بدین معنا که روند تجارت بی‌وقفه و بدون مانع با اروپا پایان خواهد یافت.

اگر توافقی مبنی بر تجارت آزاد با بروکسل حاصل نشود، آنگاه بریتانیا علاوه بر آسیب اقتصادی شیوع ویروس کرونا که اکنون در جریان است، با سناریوی مضر خروج بدون توافق روبه‌رو خواهد شد.

آقای گوو همچنین از طرح‌های سابق دولت که بنا بود بعد از پایان دوران انتقالی بلافاصله تمام مرزها با اروپا مورد بررسی کامل قرار بگیرند، عقب نشینی کرد و گفت که به جای آن بریتانیا تغییرات را ظرف شش ماه پیاده خواهد کرد تا تجارات آسیب دیده از ویروس کرونا بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

© The Independent