وزارت بهداشت درباره کرونا: وضعیت پنج استان قرمز است

این وزارت‌خانه هم‌چنان از ارائه آمار استانی خودداری می‌کند

سخن‌گوی وزارت بهداشت روز جمعه ضمن اعلام ابتلای بیش از دو هزار و ۳۰۰ تن به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، خاطرنشان کرد که پنج استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سیما سادات لاری ۲۳ خردادماه از شناسایی دو هزار و ۳۶۹ مورد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: «استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان شرقی، لرستان و خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها مسؤولیت قرمز شدن وضعیت این استان را به گردن رییس جمهور انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی ۱۷ فروردین گفته بود که «وضعیت برخی استان‌ها در جنوب سفید است و در استان‌هایی مثل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشکلی وجود ندارد.»

به گزارش تسنیم کیانوش جهانبخش روز پنج‌شنبه خطاب به حسن روحانی گفت: «آقای رییس جمهور، استان هرمزگان وضعیت به نسبت مطلوبی داشت اما اظهارنظر باعجله و غیرکارشناسی در اعلام وضعیت عادی و سفید در ارتباط با کرونا، شرایطی به وجود آورد که امروز در بحرانی‌ترین شرایط و در وضعیت حاد و قرمز قرار داریم.»

آقای جهانبخش ادامه داد: «بهتر بود از وضعیت سفید هرمزگان سوال می‌کردید و بعد اظهارنظر می‌کردید هم‌چنان آمار مبتلایان و فوت‌شدگان در این استان بسیار نگران‌کننده است، چرا که حاصل بی‌تدبیری و بی‌مسؤولیتی‌اند. هرمزگان در شرایط عادی هم امکانات بهداشتی و درمانی‌اش پاسخ‌گوی نیازهای مردم نبود چه برسد به این روزهای سخت.»

در کردستان نیز، بهمن مرادنیا، استاندار، روز جمعه از تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ویژه بیماران مبتلا به کرونا خبر داد و افزود که برای جلوگیری از شیوع بیشتر گروه‌های نظارتی «فعالیت‌های نظارتی خود را تشدید خواهند کرد».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با توجه به وضعیت قرمز استان آذربایجان شرقی از احتمال اعمال دوباره محدودیت‌های اجتماعی خبر داده است. عباسعلی درستی موارد بستری و بیماران بدحال مبتلا به کرونا را در این استان «نگران‌کننده» دانسته است.

در استان لرستان اما در حالی که وضعیت قرمز اعلام شده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردش‌گری و صنایع دستی لرستان از بازگشایی تمام موزه‌های این استان خبر داده است.

امین قاسمی روز پنج‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «براساس اعلام اداره کل موزه‌ها، تمامی موزه‌های لرستان از جمله قلعه تاریخی- فرهنگی فلک الافلاک خرم‌آباد از امروز پنج‌شنبه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پذیرای عموم گردش‌گران و بازدیدکنندگان خواهند بود.»

و درنهایت در خوزستان رضا نجاتی، سخن‌گوی ستاد مدیریت کرونا در این استان روز جمعه تنها به اعلام «افزایش بیماری» در این استان اکتفا و از اعلام آمار دقیق خودداری کرد.

وزارت بهداشت اخیرا به استان‌ها اعلام کرد که از اعلام آمار استانی خودداری کنند. رضا نجاتی در این خصوص به خبرگزاری ایسنا گفت: «این تصمیم از سوی وزارت بهداشت برای همه استان‌ها بوده است اما شرایط خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است و باید متمایز از دیگر استان‌ها در نظر گرفته می‌شد.»

وی افزود: «زمانی که آمار شهرستانی ارائه می‌شود، فرماندار و یا مسؤول منطقه متناسب با آمارها ظرفیت خود را افزایش می‌دهد اما اکنون گفته شده که استان‌ها آمار را اعلام نکنند.»

در حال حاضر وزارت بهداشت تنها نهاد رسمی‌ است که آمار ابتلا به کرونا را به صورت کلی اعلام می‌کند. به گفته این وزارت‌خانه تاکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۱۸۲ هزار و ۵۴۵ نفر رسیده است.

بیشتر از