بزرگترین جمعیت لاک‌پشت‌های سبز دوبرابر آنچه که تصور می‌شد است 

پهپادها تصاویر ۶۴ هزار لاک‌پشت سبز در انتظار تخم‌گذاری را ثبت کرده‌اند

دانشمندان با استفاده از پهپادهایی که امکان مشاهده بهتر لاک‌پشت‌های سبز را فراهم ساخت، کشف کرده‌اند که بزرگترین جمعیت لاک‌پشتهای سبز دو برابر آن چیزی است که پیشتر گمان میشد. 

پهپادها تصاویری از ۶۴ هزار لاک‌پشت سبز را در انتظار برای تخم‌گذاری در جزیره رین، آبسنگ مرجانی و پوشیده از گیاه واقع در کرانه خارجی سد بزرگ مرجانی، ثبت کردند. 

محققان استرالیایی متعلق به پروژه نجات جزیره رین، در بنیاد سد بزرگ مرجان گفتند استفاده از پهپاد به آنان کمک کرد تا شمار دقیق هزاران لاک‌پشت را محاسبه کنند، کاری که از روی «یک قایق کوچک در آبهای متلاطم و هوای بد» بسیار دشوار است. 

یافته‌های آنان که در نشریه علمی «پلاس وان» منتشر شد، سه روش را برای محاسبه لاک‌پشت‌ها همزمان با حرکت آنها به زمین‌های تخم‌گذاری در جزیره رین بررسی کرده است. 

ریچارد فیتزپاتریک، همکار این تحقیق از «بنیاد اقیانوس‌های بیو پیکسل»، گفت شمارش‌های قبلی که از روی کشتی و قایق انجام شده بود، دقیق نبودند. 

او گفت:‌ «وقتی که شمارش با استفاده از پهپاد را با شمارش میدانی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در گذشته جمعیت آنها را با فاکتور ۷۳.۱ کمتر از شمار واقعی محاسبه کرده بودیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با استفاده از پهپاد توانستیم داده‌های تاریخی را مطابقت دهیم. چیزی که در گذشته مستلزم کار چندین محقق برای مدت طولانی بود، اکنون می‌تواند با یک اپراتور پهپاد و ظرف یک دقیقه انجام شود.»

دکتر اندرو دانستن، نویسنده ارشد تحقیق مطالعاتی، از دپارتمان محیط زیست و علوم کوئینزلند، گفت:‌ «روش قبلی شمارش از طریق زدن علامت سفید با رنگ بر لاک لاک‌پشت‌ها در زمانی بود که در ساحل در انتظار بودند؛ و بعد محققان سوار قایق می‌شدند و لاک‌پشت‌های بدون رنگ سفید را شمارش می‌کردند.» 

او گفت: «چشم ما بیشتر جذب لاک‌پشت‌هایی می‌شد که دارای خط سفید روی لاکشان بودند تا لاک‌پشت‌های رنگ‌نشده، اما رنگ بعد از چند روز پاک می‌شد و دقت شمارش از بین می‌رفت.»

او افزود:‌ «تلاش برای شمارش دقیق هزاران لاک‌پشت رنگ شده و رنگ نشده از روی قایقی کوچک در آبهای متلاطم، دشوار بود. استفاده از پهپاد آسانتر، ایمن‌تر و بسیار دقیق‌تر است و داده‌ها برای همیشه ذخیره می‌شوند.» 

مدیر عامل بنیاد سد بزرگ مرجانی، آنار مارزدن، ضمن تبریک به پژوهش‌گران، تصاویر بدست آمده از طریق پهپاد را «فوق‌العاده» توصیف کرد. 

او گفت:‌ «جزیره رین بزرگترین محل تخمگذاری لاک‌پشت‌ها در جهان است و از همین روست که ما با شرکایمان در پروژه نجات جزیره رین کار می‌کنیم تا زیستگاه حیاتی جزیره را حفظ کنیم. ما برای بهبود و بازسازی سواحل محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و همچنین ساختن حصار برای جلوگیری از مرگ لاک‌پشت‌ها تلاش می‌کنیم، تمام این کارها برای تقویت پایداری جزیره و اطمینان از بقای لاک‌پشت‌های سبز شمالی و بسیاری از گونه‌های دیگر است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی