کاهش بی‌سابقه ۲۰ درصدی تولید ناخالص داخلی بریتانیا

این بالاترین میزان افت از زمان شروع رکود اقتصادی در سال ۱۹۹۷ میلادی است

بازاری در قلب لندن، بریتانیا - May 28, 2020. REUTERS/Henry Nicholls

به گفته دفتر آمار ملی بریتانیا ( ONS) اقتصاد این کشور با ۲۰.۴ درصد سقوط در ماه آوریل امسال، رکورد بالاترین میزان کاهش تولید ناخالص داخلی را از زمان آغاز رکود ثبت کرده است. 

براساس آمار منتشر شده، تولید ناخالص داخلی بریتانیا در اولین ماه از قرنطینه ویروس کرونا با تعطیلی فروشگاه ها و کارخانجات و خانه نشینی کارگران، بیش از یک پنجم کاهش یافته است. 

این بالاترین میزان افت طی یک ماه از زمان شروع رکود اقتصادی در سال ۱۹۹۷ میلادی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاناتان اتوو، معاون مدیر مرکز امار ملی در گفت و گویی با برنامه «تودی» رادیو ۴ بی بی سی گفته افت تولید ناخالص داخلی «واقعا بی سابقه است». 

او افزود: «در واقع اگر شما ماه مارس و آوریل را یکجا حساب کنید، میزان افت به ۲۵ درصد می رسد. بنابراین می بینید که ظرف دو ماه اقتصاد یک چهارم کوچکتر شده. در حالی که بزرگترین کاهشی که قبلا شاهد آن بودیم فقط کمی بیش از دو درصد بود. بنابراین، آمار جدید ۱۰ برابر بیشتر از چیزی است که ما تا پیش از بحران کرونا تجربه کرده بودیم. تقریبا همه بخش های اقتصادی کوچکتر شده است.» 

کاهش اخیر به طور چشمگیری از آخرین رکورد ثبت شده کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه مارس ، ۵.۸ درصد، پیشی گرفته است. به این معنا که تولید ناخالص داخلی طی سه ماهه منتهی به ماه آوریل به میزان ۱۰.۴ درصد کاهش داشته که بریتانیا را در بدترین فصل اقتصادی در تاریخ این کشور قرار می دهد. 

این در حالیست که میزان تولید ناخالص داخلی در ماه مه نیز قبل از بازگشایی  تدریجی اقتصادی در ماه ژوئن، چشم انداز خوبی ندارد. 

طبق آمار گردآوری شده از سوی نهاد «پانتیون ماکرواکانومیکس» کارشناسان پیش بینی کرده بودند که تولید ناخالص داخلی در ماه آوریل کاهشی ۱۸.۷ درصدی داشته باشد. 

انلیز دادز، وزیر دارایی دولت سایه هشدار داده که اقتصاد بریتانیا با سرعتی بالاتر از سایر کشورهای پیشرفته جهان در حال کوچک شدن است. 

خانم دادز، در گفت و گو با برنامه صبحگاهی بی بی سی گفته: «چیزی که به طور ویژه من را نگران می کند این است که ما در واقع فقط به یک ماه آسیب اقتصادی نگاه نمی کنیم. چند روز پیش گزارشی از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر شده که نشان می دهد افت میزان تولید ناخالص داخلی در بریتانیا در سال جاری در واقع بدتر از همه کشورهای صنعتی دیگر است. بنابراین ما در شرایط خیلی خیلی دشواری هستیم و به اقدامی قاطع در اولین فرصت ممکن برای فائق آمدن بر این وضعیت نیازمندیم.» 

نیل بیرل، افسر ارشد سرمایه گذاری در شرکت مدیریت املاک «پریمیر میلتون» گفته: «با کاهش تدابیر قرنطینه، داده های مربوط به سایر کشورها در حال بهبود است در حالی که بریتانیا همانطور که ما شاهدیم از از این روند عقب مانده. بازارهای سهام نسبت به هر گونه تهدیدی برای احیای اقتصاد کشور حساس هستند.» 

تج پریک، اقتصاددان ارشد موسسه مدیر عاملان (Institute of Directors) گفته همزمان با کاهش محدودیت های قرنطینه، بسیاری از کسب و کارها کماکان نیاز به کمک دارند. 

او گفته: «طرح وام های اضطراری دولت به شرکت ها کمک کرده تا ورشکست نشوند اما بسیاری از آنها زیر بار قرض رفته اند. کسب و کارها تمایلی به استخدام نیرو و هزینه کردن برای پروژه های جدید ندارند. در حالی که به اوضاع مالی خود سر و سامان می دهند. بویژه آن که فاصله گذاری اجتماعی بر تقاضا و بازدهی آنها اثر می گذارد؛ و نیز در حالی که شرکت ها کماکان با چالش هایی برای گردش مالی خود در ماه های پیش رو دست به گریبانند.»‌

© The Independent

بیشتر از اقتصاد