سقوط رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های بریتانیا

دانشگاه آکسفورد از جایگاه چهارم به پنجم سقوط کرده و کالج دانشگاهی لندن با دو رتبه سقوط از جایگاه خود در ۲۰۲۰ به رتبه دهم رسید

آمادگی پلیس قبل از آغاز تظاهرات در مقابل دانشگاه آکسفورد، ۹ ژوئن ۲۰۲۰-Adrian DENNIS / AFP

نزدیک سه‌چهارم دانشگاه‌های بریتانیا، از جمله مؤسساتی عالی نظیر آکسفورد و کالج دانشگاهی لندن، شاهد سقوط رتبه خود در رده‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها بودند.

بنا‌بر راهنمای دانشگاه‌ ۲۰۲۱ که توسط شرکت انتشاراتی کاکارلی سیموندز جمع‌آوری‌شده است، مجموع ۶۲ دانشگاه از ۸۴ موسسه آموزشی در بریتانیا برای چهارمین سال متوالی شاهد سقوط رتبه خود در رده‌بندی جهانی بودند.

این اطلاعات جدید که روز چهارشنبه منتشر شد نشان می‌دهد دانشگاه آکسفورد از جایگاه چهارم به پنجم سقوط کرده و کالج دانشگاهی لندن با دو رتبه سقوط از جایگاه خود در ۲۰۲۰ به رتبه دهم رسید.

کالج سلطنتی لندن از جایگاه نهم به رتبه هشتم صعود کرد که تنها دانشگاه بریتانیایی در جمع ۲۰ موسسه برتر است که رتبه خود از سال ۲۰۲۰ را بالابرده است.

دانشگاه‌های کمبریج و ادینبورا نیز جایگاه‌های خود به ترتیب در رتبه‌های هفتم و بیستم را حفظ کردند.

بن ساولر، دبیر تحقیقات انتشاراتی کاکارلی سیموندز سقوط دانشگاه‌های بریتانیایی را به دلیل ضعف تدریس و کاهش تحقیقات دانست. او همچنین افزود به خاطر برگزیت، برترین دانشجویان و نخبگان دانشگاهی از اروپا و سراسر جهان ممکن است دیگر بریتانیا را به‌عنوان مقصدی جذاب برای ادامه آموزش و پژوهش خود در نظر نگیرند.

آقای ساولر گفت: «منابع متعددی از جمله اداره پذیرش دانشگاه‌ها و موسسه سیاست‌های آموزشی به نتیجه‌ای مشابه درزمینهٔ ارتباط برگزیت با کاهش جذابیت بریتانیا در میان دانشجویان بین‌المللی رسیده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از نیمی از دانشگاه‌های بریتانیا که در این فهرست رتبه‌بندی شده‌اند (۶۶ دانشگاه) شاهد کاهش نرخ کارمندان خود برای دانشجویان بودند و ۵۹ دانشگاه منابع تحقیقاتی کمتری از گذشته ذکر کرده بودند. بر اساس این اطلاعات، ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های مختلف نیز در ۵۱ دانشگاه کاهش داشته است.

آقای ساولر افزود عملکرد ضعیف بریتانیا در این رتبه‌بندی همچنین «نشان‌دهنده افزایش روزافزون رقابت در میان مؤسسات آموزشی سراسر جهان است.» سرمایه‌گذاری بیشتر درزمینهٔ تدریس و آموزش به مؤسسات بریتانیایی کمک خواهد کرد «موقعیت ازدست‌رفته خود را باز به دست آورند.»

آقای ساولر گفت: «و همین‌طور تلاش‌هایی متمرکز و هماهنگ باید صورت پذیرد تا مطمئن شویم بریتانیا مقصدی جذاب برای دانشجویان و دانشگاهیان نخبه باقی خواهد ماند تا برای ادامه آموزش و پژوهش خود در آینده آن را انتخاب کنند و همچنین اراده ملی در کشور ادامه خواهد یافت تا با شرکای اروپایی و همکاران جهانی خود بر روی پروژه‌های تحقیقاتی تحول‌آفرین کار کنیم.»

آقای ساولر افزود دیگر دانشگاه‌های امریکای شمالی و اروپا نیز به خاطر افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش عالی در سراسر جهان به‌ویژه در آسیا، در رتبه‌بندی امسال سقوط کرده‌اند.

در اثر بحران بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ دانشگاه‌های سراسر بریتانیا با چالش‌هایی بی‌سابقه و کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی مواجه هستند. دانشجویانی که معمولاً هزینه‌هایی بسیار بیشتر از دانشجویان بریتانیایی می‌پردازند و بنابراین یکی از منابع حیاتی تأمین بودجه بسیاری از این مؤسسات می‌باشند.

ترس این وجود دارد که بدون تأمین کسری‌های مالی توسط دولت، بسیاری از دانشگاه‌ها ممکن است بدون بودجه بمانند.

گزارش شورایی در بریتانیا پیشتر در هفته جاری، گزارش شورایی در بریتانیا تخمین زده است که در سال تحصیلی آینده حدود ۱۱۱ هزار دانشجوی بریتانیایی و ۱۲۱ هزار دانشجوی بین المللی در سال اول دانشگاه های کشور ثبت نام خواهند کرد.

این گزارش تخمین زد در مقایسه با سال تحصیلی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ تنها از آسیای شرقی حدود ۱۴ هزار دانشجوی کمتر در سال تحصیلی آینده ثبت‌نام خواهند کرد.

این گزارش بعد از تحلیل دانشکده اقتصاد لندن برای اتحادیه دانشگاه‌های کشور منتشر شد که در ماه آوریل اخطار داده بود کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی ممکن است به کسری بودجه‌ای ۲.۵ میلیارد پوندی برای دانشگاه‌های کشور منجر شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی