از اعماق فضا تا عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌ها در جهان

کاترین سالیوان وارد گودال چلنجر شد که ویژگی آن تاریکی مطلق، فشار بسیار زیاد و دمای کم است

 سالیوان ۶۸ ساله با غواصی خود را به گودال چلنجر رساند، نقطه‌ای که عمیق‌ترین مکان شناخته‌شده روی زمین است-Brad Barket/ Getty Images via AFP

یکی از فضانوردان سابق ناسا عنوان اولین زنی را که به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس رسیده از آن خود کرد. او ۳۷ سال پس از آن که به عنوان اولین زن آمریکایی به فضا سفر کرد، موفق به انجام این کار شد.

به گزارش مؤسسه ایاس اکسپدیشن دکتر کاترین سالیوان ۶۸ ساله به همراه خلبان ویکتور وسکاوو با غواصی خود را به گودال چلنجر رساندند، نقطه‌ای که عمیق‌ترین مکان شناخته‌شده روی زمین است.

ویژگی اصلی گودال چلنجر تاریکی مطلق، فشار بسیار زیاد و دمای کم است. فقط ریزجانداران ساده می‌توانند در چنین محیطی زنده بمانند.

دکتر سالیوان هشتمین نفر در جهان است که توانسته به این نقطه سفر کند. دو نفر اول دان والش و ژاک پیکارد بوده‌اند که در سال ۱۹۶۰ به آنجا رفته‌اند.

شایان ذکر است که بدین ترتیب دکتر سالیوان اولین انسانی است که هم به فضا و هم به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس یعنی به عمق حدود ۱۱ کیلومتر سفر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سالیوان گفت «امروز برای من که هم اقیانوس‌شناسم و هم فضانورد روز خارق‌العاده‌ای بود، روزی که فقط یک بار در عمر آدم پیش می‌آید. در این روز سطح ماه ‌مانند کف اقیانوس را در گودال چلنجر دیدم و سپس از کشتی اقیانوس‌پیمای دی‌اس‌اس‌وی پرژر دراپ با ایستگاه فضایی بین‌المللی تماس گرفتم.»

دکتر سالیوان سوار بر زیردریایی دی‌اس‌وی لیمیتینگ فکتور به این سفر رفت، اولین اقیانوس‌پیمای تاریخ که بارها به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس رفته است.

پس از بازگشت این زیردریایی از این سفر تاریخی به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس، شرکت ایاس اکسپدیشن ترتیب برقراری تماس اقیانوس‌پیمای دی‌اس‌اس‌وی پرژر دراپ (کشتی مادرِ لیمیتینگ فکتور) با ایستگاه فضایی بین‌المللی را داد، اتفاقی که در تاریخ برای اولین بار رخ می‌داد.

رییس شرکت اکسپدیشن راب مک‌کالم گفت «برقراری تماس میان این دو «سفینه» محشر بود، سفینه‌هایی که یکی ابزاری است برای تحقیقات در فضای بیرونی و دیگری وسیله‌ای است برای اکتشاف در «فضای درونی»؛ دو گروه انسان که از آخرین فناوری روز دنیا برای اکتشاف در دنیاهایی بیرون از دنیای ما استفاده می‌کنند.

این تماس گستره وسیع تلاش‌های بشری را نشان می‌دهد و همزمان ما محققان را به عنوان همکار به یکدیگر پیوند می‌دهد. دیگر کاملاً به بلندپروازی‌های مشتری‌هایمان در تلاش‌های اکتشافی عادت کرده‌ایم... اما این «اولین بار» برای خودمان هم جدید بود.»

آقای خلبان وسکاوو پیش از این چهارمین نفری در جهان بود که در پی اجرای طرح فایو دیپز اکسپدیشن به گودال چلنجر رسیده بود. در این طرح در بازه زمانی هفت روزه گروه آقای وسکاوو خود را به پنج نقطه عمیق در درازگودال ماریانا رسانده‌اند.

آقای وسکاوو گفت «کار امروزمان دوباره تاریخ‌ساز شد... بعد هم که توانستیم همنوعان و همکارانمان را در ایستگاه فضایی بین‌المللی در شادی این تجربه شریک کنیم. بودن در کنار کیتی باعث خوشحالی‌ام بود، هم به عنوان اقیانوس‌شناس در طول سفر به اعماق و هم به عنوان فضانورد در مکالمه با ایستگاه فضایی.»

دکتر سالیوان تجربه سفر با سه سفینه فضایی را دارد و اولین زن آمریکایی بوده که در سال ۱۹۸۳ در فضا راه رفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان