برایان هوک: نتیجه اعمال تحریم‌ها علیه ایران «عالی» بوده است

گروهی از نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم‌ها را دنبال می‌کنند

هوک بار دیگر از احتمال استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه در صورت وتوی پیش‌نویس قطعنامه تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران سخن گفت-Riccardo Savi / Getty Images via AFP

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره بر اینکه اعمال تحریم‌ها علیه تهران نتیجه «عالی» داشته بار دیگر تاکید کرد که در نتیجه استراتژی فشار حداکثری واشینگتن دسترسی جمهوری اسلامی به میلیاردها دلار منابع مالی قطع شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا طرحی برای افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران را دنبال می‌کنند.

هوک با ادعای دست داشتن جمهوری اسلامی در تامین مالی تروریسم در جهان گفت، گروه‌هایی مانند حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه در عراق، حماس و حزب‌الله از گروه‌های نیابتی ایران هستند و قطع منابع مالی به این معنی است که تهران پول کمتری دارد تا آن را «خرج تروریسم» کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران که در کنفرانس مجازی بنیاد هریتیج سخن می‌گفت، بار دیگر بر لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تاکید کرد.

این تحریم‌ها بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است در ۲۷ مهرماه امسال لغو می‌شود و واشینگتن به دنبال تمدید نامحدود آن است.

هوک بار دیگر از احتمال استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه در صورت وتوی پیش‌نویس قطعنامه تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران سخن گفت.

روسیه و چین در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به خروج آمریکا از برجام تاکید کرده‌اند که این کشور حق ندارد تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه ایران را دوباره اعمال کند یا مکانیسم ماشه را به کار بیاندازد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز موضع مشابهی در این زمینه دارد.

اما هوک می‌گوید اختلافات با دیگر کشورها بر سر مساله ایران بیشتر تاکتیکی است تا ریشه‌ای.

هوک در بخش دیگری از اظهارات خود با آزادی زندانیان آمریکایی از ایران بدون تحویل پول اشاره کرد و گفت واشینگتن برای بازگرداندن سه زندانی دیگر، باقر و سیامک نمازی و مراد طاهبار تلاش می‌کند.

او همچنین گفت که آمریکا می‌خواهد بقایای جسد رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که ۱۳ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد را تحویل بگیرد. مقامات تهران می‌گویند از سرنوشت لوینسون بی‌اطلاع هستند.