قدردانی خامنه‌ای از نیروهایی که به ونزوئلا بنزین رساندند

سپاه مدعی ا‌ست نفت‌کش‌های ایرانی به وسیله ماهواره «نور» رصد می‌شدند

کارکنان شرکت نفتی «پترولئوس دی ونزوئلا» با در دست گرفتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا از ورود نفتکش ایران به پورتو کابه‌یو استقبال می‌کنند، ۲۵ مه- Miraflores Palace/REUTERS

چند روز پس از پهلو گرفتن نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی در سواحل ونزوئلا حالا رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیامی از «نیروهایی» که به ونزوئلا «بنزین» رسانده‌اند تشکر کرده است.

علی خامنه‌ای در پیامی خطاب به خدمه نفت‌کش‌های ایرانی اعزامی به ونزوئلا گفته است: «به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خدا قوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید.»

با وجود مخالفت‌ها و هشدارهای مقامات آمریکایی و با این‌که ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم اقتصادی‌اند، جمهوری اسلامی چیزی نزدیک به یک‌و‌نیم میلیون بشکه بنزین و فرآورده‌های نفتی دیگر را به ونزوئلا در آمریکای جنوبی رساند.

ادعای مقامات جمهوری اسلامی این است که پول محموله یک‌ونیم میلیون بشکه‌ای را از ونزوئلا دریافت کرده‌. این درحالی ا‌ست که ونزوئلا در یک سال گذشته شرایط بسیار سخت اقتصادی را پشت سر گذاشته است.

از سوی دیگر امروز دوشنبه ۱۹ خرداد، علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره «ماهواره نور» که ابتدای اردیبهشت ماه در مراسمی توسط سپاه به فضا پرتاب شد به جزییات بیشتری اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده سپاه در بخشی از این گفت‌وگو در توضیح اقدامات صورت گرفته توسط ماهواره نور گفت: «در چند روز اخیر که نفت‌کش‌های ما به سمت ونزوئلا حرکت کردند، در پهنه اقیانوس اطلس که طبیعتا دسترسی سخت‌تر می‌شود، رصد موقعیت این نفت‌کش‌ها و وضعیت اطراف آن‌ها در دستور کار ماهواره نور بود که انجام شد.»

بنا به ادعای این فرمانده سپاه: «در کنار این کارهای عملیاتی، ماهواره نور امروز برای ما عملا به یک آزمایشگاه واقعی فضایی تبدیل شده است.»

به گفته وی: «از این دستاوردها حتما در طراحی بهینه ماهواره‌های بعدی نیز استفاده خواهد شد و ما هم در آینده تا جایی که به ماموریت ماهواره لطمه نزند، این تجربیات را مکتوب کرده و در اختیار جامعه فضایی قرار می‌دهیم.»

پس از این‌که سپاه پاسداران نخستین ماهواره نظامی ایران را به اسم «نور» به فضا پرتاب کرد برخی مقامات نظامی مملکت این پرتاب موفقیت‌آمیز را یک دستاورد بزرگ و پیش‌رفت در زمینه موشکی دانستند.

بعدتر جی ریموند، فرمانده نیروی فضایی ایالات متحده، درباره این ماهواره‌ گفت که «این ماهواره فن‌آوری جدیدی ندارد و هیچ خطری ایجاد نمی‌کند به دلیل این که دوربین نصب شده بر روی موشک، از نوع بسیاری معمولی است و نمی‌تواند اطلاعات خاصی جمع‌آوری کند.»

او با اشاره به ادعای ایران مبنی بر قابلیت‌های تصویربرداری این ماهواره گفته بود که دوربین به کار برده شده یک دوربین «لرزان» است و «غیر محتمل است که بتواند اطلاعاتی ارائه دهد».

بیشتر از