تاکید معاون رئیس جمهوری افغانستان بر لزوم جدی گرفتن کرونا

امرالله صالح: ویروس کرونا یک آفت همه‌گیر و جدی است

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان (چپ) و امرالله صالح معاون رئیس جمهور- AFP/ WAKIL KOHSAR

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که ویروس کرونا یک آفت همه‌گیر و جدی است و مردم باید توصیه‌های علمی بهداشتی را به خاطر نجات خود و خانواده‌‌هاشان مراعت کنند. 

آقای صالح در صفحه فیس‌بوک اش از همه‌گیر بودن ویروس کرونا و ضرورت مراعات توصیه‌های وزارت بهداشت این کشور نوشته و نیز گفته است: «ویروس کرونا یک آفت همه‌گیر و جدی است و ما باید توصیه‌ها و حرف‌های علمی وزارت بهداشت را مراعت کنیم و بر رفتار خود و خانواده‌مان تطبیق دهیم تا آسیب‌های ناشی از این ویروس مهلک را کم سازیم.»

معاون نخست ریاست جمهوری این کشور در این پیام از مبتلا شدن شماری از اعضای خانواده و کارمندان دفترش نیز خبر داده و گفته است: «هیچ کسی از آسیب‌های این ویروس در امان نیست. بیشتر از نصف اعضای خانواده و اعضای دفترم به این ویروس مبتلا شده‌اند و ما باید موارد بهداشتی را جدا مراعت کنیم تا به آن مبتلا نشویم.»

او در ادامه افزوده است: «افغانستان در حال حاضر در بدترین مرحله از شیوع ویروس کرونا قرار دارد و ما این همه مراحل را از قبل پیش‌بینی می‌کردیم. حالا تمام منابع و توان دولت ما در خدمت مردم است و همکاری شما مردم، از شدت و گسترده این بحران می‌کاهد.»

آقای صالح، در پایان این پیام خود از شهروندان کشورش خواسته است که «به خاطر خود و خانواده‌تان با وزارت بهداشت همکاری کنید و با این کارتان گستره این بحران مهلک را کم سازید.»

این مقام دوم حکومت افغانستان، هفته گذشته نیز در یک پیام ویدیویی وضعیت کنونی این کشور را به دلیل شیوع ویروس کرونا نگران کننده خواند و گفت: «اگر شهروندان کشور رهنمودهای بهداشتی وزارت بهداشت را که عبارت است از گرفتن فاصله دو متری و نرفتن به بیرون از خانه‌هاشان مراعت کنند، خواهیم توانست به شکل درست از شیوع این ویروس کشنده جلوگیری کنیم و تا آخر همین سال (۱۳۹۹) دوباره کشور را به حالت عادی برگردانیم. در صورتی که این نکات بهداشتی مراعت نشود، شاهد قربانی شدن دسته‌جمعی مردم در اثر این ویروس مهلک خواهیم بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شفیع‌الله نیکزاد، استاد یکی از مدارس کابل، نیز رعایت موارد بهداشتی و نرفتن به اجتماعات را یگانه راه نجات از این ویروس می‌داند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «مردم مجبور و مکلفند که به توصیه‌های وزارت بهداشت در رابطه با ویروس کرونا گوش فرا دهند و نکاتی را که برای جلوگیری این ویروس گفته شده است، جدا مراعات کنند تا به این مرض کشنده مبتلا نشوند. من از حکومت افغانستان می‌خواهم که اگر بخشی از مردم به توصیه‌های بهداشتی دولت توجه نکنند، باید به زور قانون به آنان قبولانده شود تا سایر مردم از گسترش شیوع این ویروس در امان باشد.»

ذاکر شمس، از دست‌فروشان بازار در کابل، نیز در پیوند با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌گوید: «من مجبورم که کار کنم تا بتوانم برای خانواده خود لقمه نانی فراهم کنم، اما از زمانی که این ویروس شیوع پیدا کرد، نکاتی را که وزارت بهداشت ما گفته است جدا مراعات می‌کنم. می‌بینید که دستکش و ماسک نیز دارم و تا خانه نروم، این دو را بیرون نمی‌کنم. الحمدالله خوب هستم و کار هم می‌کنم.از تمام مردم افغانستان می‌خواهیم که به خاطر خود موارد بهداشتی را مراعت کنند تا همه از این ویروس نجات پیدا کنیم.»

در همین حال، وزارت بهداشت این کشور پوشیدن ماسک را در اماکن عمومی، رعایت دو متر فاصله از یکدیگر، جلوگیری از تجمعات بیش از ده نفر، جلوگیری از رفتن افراد مسن به بیرون از خانه، و ضدعفونی کردن محیط‌های کاری را بر شهروندان الزامی کرده است.

گفتنی است که تا کنون ۲۰ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از میان آنان ۸۷۵ بیمار دوباره بهبود یافته‌اند و ۳۵۷ تن دیگر جان باخته‌اند.

بیشتر از