گرتا تونبرگ رئیس جمهور برزیل را به «شکست» مقابل کرونا متهم کرد

دولت بولسونارو بدون شک در مقابله با شیوع ویروس کرونا شکست خورده است

گرتا تونبرگ می‌گوید دولت برزیل در مقابل با بحران کرونا مانند بسیاری دیگر از کشوره شکست خورده است- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

گرتا تانبرگ گفت که ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، در نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا که شمار موارد مرگ در آن به رکورد جدیدی در هفته جاری رسید، شکست خورده است و یک ائتلاف محیط زیستی از دولت او به دلیل به خطر انداختن آب وهوا و جنگل‌های آمازون شکایت کرد. 

این فعال نوجوان، امروز در یک پیام ویدیویی گفت:‌ «دولت بولسونارو بدون شک در مقابله با شیوع ویروس کرونا شکست خورده است؛ درست مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان.»

وزارت بهداشت برزیل روز پنجشنبه از هزار و ۴۳۷ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد و به این ترتیب شمار کلی موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در برزیل به بیش از ۳۴ هزار نفر رسیده  است و از آمار قربانیان ایتالیا سبقت گرفته است تا به سومین کشور جهان از نظر شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا برسد. 

خانم تانبرگ این سخنان را در یک کارزار جمع‌آوری بودجه برای تجهیزات و امکانات پزشکی و خدمات پزشکی از راه دور برای جنگل‌های بارانی آمازون در برزیل ایراد کرد. جوامع و گروه‌های ساکن مناطق آمازون در برزیل به علت نبود خدمات بهداشت و درمان، به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. 

همکاران و فعالان دیگری از جنبش «فرایدی‌ز فور فیوچر» (جمعه‌ها برای آینده) در برزیل، که همراه با بنیاد پایداری جنگل‌های آمازون صندوقی را تدارک دیده است، در این مراسم سخنرانی کردند. 

 تانبرگ خطاب به کسانی که در این نشست ویدیویی شرکت داشتند، گفت که دولت‌های جهان، از جمله برزیل، «در نجات جان‌ها شکست خورده‌اند و در نتیجه آن شاهد مرگ‌های بسیاری هستیم که می‌توانست پیشگیری شود.»

بولسونارو به شدت از قوانین و تدابیر تعطیل کردن کسب ‌وکارهای غیرضروری و همچنین در خانه ماندن مردم برای مهار سرعت سرایت کووید۱۹ انتقاد کرده و گفته است که صدمه اقتصادی، بیش از خطر سلامتی است. 

در روز جهانی محیط زیست، سه شکایت جداگانه از سوی ائتلافی از سازمان‌های غیردولتی، انجمن دادستان‌های عمومی برزیل و احزاب سیاسی اپوزیسیون علیه دولت بولسونارو انجام گرفت و دولت را به جنایت علیه محیط زیست و جنگل آمازون متهم کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکایات حاکی از آن است که ریکاردو سالس، وزیر محیط زیست برزیل، و دستیار او، ادواردو بیم، رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست، با صادرات چوب و قطع بودجه دو برنامه بزرگ حفاظت از محیط زیست، مرتکب خلاف شده‌اند. 

این گروه امروز در بیانیه‌ای گفت که «دولت به دلیل نگرش ایدئولوژیک، جنگل‌‌های آمازون و آب و هوای جهان را به خطر انداخته  است و با تسلیم در مقابل بخش تجارت چوب، به‌رغم توصیه کارشناسان ، به شکل عامدانه قوانین خود را زیر پا گذاشته است.» 

سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری برزیل، به درخواست ایندیپندنت  برای ابراز نظر جواب فوری نداد. 

این گزارش با همکاری رویترز تهیه شده است

© The Independent