موارد ابتلا به ویروس کرونا در برزیل از مرز ۶۰۰ هزار نفر گذشت

رییس‌جمهور برزیل همواره نسبت به اهمیت ویروس کرونا بی‌اعتنا بوده است

 ماه گذشته نرخ مرگ حداقل پنچ برابر بیشتر از آماری بود که توسط دولت منتشر شد - Michael DANTAS / AFP

شیوع ویروس کرونا در برزیل روز به روز بدتر شده و آمار مبتلایان به ۶۱۵ هزار نفر نزدیک می‌شود و در این میان آمار مرگ مبتلایان از ایتالیا که سومین کشور با بیشترین نرخ مرگ حاصل از کووید-۱۹ بود، پیشی گرفته است.

روز پنجشنبه، وزیر بهداشت برزیل تعداد مرگ‌ روز بر اثر کرونا را ۱۴۷۳ نفر اعلام کرد که تعداد کل درگذشتگان را به ۳۴ هزار و ۲۱ نفر رساند. کشورهایی که از برزیل نرخ مرگ بیشتری دارند، ایالات متحده در جایگاه اول و بریتانیا در رتبه دوم است.

سراسر امریکای لاتین اکنون به مرکز توجهات برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است و مقامات مکزیک نیز آمار بی‌سابقه‌ای از مبتلایان جدید را اعلام کرده و اظهار داشته اند که نرخ مرگ در این کشور از ۱۲ هزار نفر عبور کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات بهداشتی از دولت‌های محلی خواسته‌اند پیش از موعد به تمهیدات قرنطینه پایان ندهند تا از موارد ابتلای بیشتر جلوگیری شود، اما رهبران محلی در حال فشار برای برداشتن محدودیت‌ها و بازگشایی اقتصادهای خود هستند.

جائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل از زمان شروع این بیماری عالم‌گیر سعی داشته آن را کم اهمیت جلوه داده، از تمهیدات فاصله‌گیری در اجتماع به شدت انتقاد کرده و دولت‌های محلی را تشویق کرده است تا به خاطر اقتصاد کشور محدودیت‌های جاری را کنار گذارند.

او از ویروس کرونای جدید به عنوان «آنفلوآنزایی کوچک» یاد کرد و در روز سه‌شنبه وقتی از او درباره افرادی که جان خود را به کووید-۱۹ باخته‌اند پرسیده شد، به شهروندان برزیلی گفت مرگ «سرنوشت همه» است.

در ویدیویی آنلاین در روز پنجشنبه، آقای بولسونارو به حملات خود علیه تمهیدات قرنطینه ادامه داد و از دادستان کل کشور خواست ایالات را مورد تعقیب قانونی قرار دهد تا آنها را مجبور سازد سواحل خود را باز کنند.

او گفت: «ما نمی‌توانیم این گونه ادامه دهیم. اثرات جانبی این وضعیت بسیار بیشتر از افرادی خواهد شد که طی سه ماه گذشته در کشور متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.»

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک نیز از هموطنان خود خواسته است واکنشی بیش از حد نسبت به این بیماری عالم‌گیر نشان ندهند و با هشدار نسبت به «روان‌پریشی» حاصل از این وضعیت، اشاره کرد سرانه نرخ مرگ برای این منطقه که میزبان ۱۳۰ میلیون نفر است هنوز بسیار پایین‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

به گزارش ال یونیورسال، روزنامه اسپانیایی زبان، آقای اوبرادور از واکنش دولت خود به شیوع این بیماری دفاع کرده و گفت واکنش آنها «کافی» بوده است.

او روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما خیلی خوش‌شانس هستیم که این بیماری عالم‌گیر اول از همه به سراغ ما نیامد و به ما اجازه داد برای مقابله با آن آماده شویم، به همین خاطر ما با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه نشدیم و تمام موارد مبتلا امکان بستری شدن دارند.»

این اظهارات او بعد از انتشار گزارش‌هایی از سردخانه‌ها و انبارهایی پر از اجساد بیان شد که حاکی از آن است که آمار درگذشتگان کووید-۱۹ در این کشور احتمالا بسیار بیشتر از آمار رسمی دولت است.

 ماه گذشته نرخ مرگ حداقل ۵ برابر بیشتر از آماری بود که توسط دولت منتشر شد.

در شهر ریودوژانیرو که به شدت تحت تاثیر شیوع این بیماری قرار گرفته است، شهردار روز پنجشنبه اجازه داد بیش از ۱۰ هزار فروشنده خیابانی به سر کار برگردند. بر اساس ردیاب دانشگاه جانز هاپکینز تاکنون بیش از ۶۰ هزار و ۹۳۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا در این شهر وجود داشته و ۶ هزار و ۳۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان