مشکل عجیب تلفن‌‌های همراه اندروید

برخی از تصاویر پس‌زمینه روی گوشی‌های اندروید، کل سیستم تلفن را از کار می‌اندازد

طبق گزارش‌ها این ایراد روی گوشی‌های گوگل، سامسونگ، وان پلاس، نوکیا و شیائومی تاثیر می‌گذارد- PIXABAY

کاربران اندروید باید مواظب تصاویر رنگارنگی که برای زمینه انتخاب می‌کنند باشند، چرا که معلوم شده است که بعضی از آنها ممکن است گوشی هوشمند شما را به یک «تکه آجر» تبدیل کند.

«تکه آجر» اصطلاحا به وسیله الکترونیک یا گوشی هوشمندی گفته می‌شود که روشن می‌شود، اما به خاطر اشکال نرم‌افزاری دایم «ری‌ست» یا قفل می‌شود. تنها راه نجات از این وضعیت، یا بازیابی نسخه پشتیبان است یا برگرداندن دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه.

خبرچین «جهان یخ» (Ice Universe) کشف کرده است که اگر بخواهید پس‌زمینه گوشی اندروید خود را به تصویر یک منظره خاص تنظیم کنید، دستگاه بلافاصله به هم می‌ریزد. با این کار، گوشی «ری‌ست» می‌شود اما قبل از این که بالا بیاید، دوباره «ری‌ست» می‌شود. حتی راه‌اندازی گوشی در «حالت ایمن»، که با گرفتن همزمان دکمه تنظیم صدا و خاموش-روشن انجام می‌شود، نیز نمی‌تواند مشکل را برطرف کند.

هنوز به طور قطع معلوم نیست چرا چنین مشکلی ایجاد می‌شود، اما بعضی کاربران حدس می‌زنند که جزئیات رنگ در این تصاویر باعث آن است. گویا جزئیات رنگ، فراتر از محدوده‌ای است که سیستم عامل اندروید می‌تواند مدیریت کند و بنابراین، گوشی به هم می‌ریزد. ظاهرا با انتخاب تصویری دیگر، مشکل برطرف می‌شود.

دیلان راسل، برنامه نویس اندروید، در توییتر خود گفته است که این مشکل فقط  در گوشی‌های اندروید ۱۰ رخ می‌دهد و گوشی‌هایی که به سیستم عامل جدید اندروید ۱۱ مجهز هستند، چنین مشکلی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که اندروید می‌خواهد فضای رنگ sRGB را نمایش دهد، اما عکس مربوطه از فضای رنگ RGB استفاده کرده است. از آنجا که اندروید ۱۰ نمی‌تواند فضای رنگ از از یک حالت به حالت دیگر تبدیل کند، برنامه عامل گوشی به‌هم می‌ریزد. اما اندروید ۱۱ قادر به تبدیل فضاهای رنگی است و بنابراین دچار این مشکل نمی‌شود.

ایندیپندنت برای توضیح بیشتر با گوگل تماس گرفته است.

طبق گزارش، تمامی دستگاه‌های ساخت گوگل، سامسونگ، وان پلاس، نوکیا و شاومی، این مشکل را دارند.

ایندیپندنت در یک اقدام آزمایشی برای ایجاد همین مشکل، متوجه شد که گوشی مایت ۳۰ هوآوی هیچ مشکلی ندارد، ولی پیکسل ۳آ گوگل بلافاصله خراب می‌شود، به این ترتیب که نمایشگر روشن می‌شود، تصویر پس‌زمینه را هم نشان می‌دهد، اما دوباره خاموش می‌شود. نهایتا خود گوشی پیشنهاد می‌کند که به تنظیمات کارخانه‌ای «ری‌ست» شود، که ظاهرا تنها راه نجات گوشی است.

به گفته «جهان یخ» (Ice Universe)، سامسونگ ماه گذشته از این اشکال مطلع شد و نسخه به‌روزشده سیستم عاملش را تهیه کرد. گوگل نیز در سال ۲۰۱۸ از وجود چنین مشکلی خبردار شد، اما از آنجا که برنامه‌نویسان اندروید نتوانستند مشکل را در آزمایشگاه بازتولید کنند، پرونده بسته شد.

فقط عکس و تصویر نیست که می‌تواند گوشی شما را از کار بیندازد. اخیرا یک «بمب متنی» برای آیفون‌های با سیستم عامل ۱۳، توانست گوشی‌های مربوطه را از کار بیندازد. این پیام متنی حاوی ترکیبی از شکلک پرچم ایتالیا و حروف هندی است که بلافاصله آیفون را از کار می‌اندازد.

این اشکال هم منحصر به آیفون نیست. کامپیوترهای مک، ساعت اپل و آیپد هم در صورت گرفتن چنین پیامی، از کار می‌افتند. در گذشته نیز چنین اشکالات عجیبی از جمله «نیروی مؤثر» (Effective Power) در سال ۲۰۱۵ و خطای ChaiOS در سال ۲۰۱۸ کشف شده بودند.

© The Independent

بیشتر از زندگی