نقص نرم‌افزاری جدید در گوشی‌های آیفون

«بمب» پیامکی جدید می‌تواند تنها با رشته‌ای از حروف باعث وقفه در عملکرد سیستم عامل ۱۳ آیفون  شود

این اشکال نرم‌افزاری بیشتر آزاردهنده است تا خطرناک - Andrew Burton/Getty Images/AFP

«بمب» پیامکی جدید اپل می‌تواند باعث وقفه در عملکرد سیستم عامل ۱۳ در آیفون‌هایی شود که آن پیامک را دریافت می‌کنند.

این پیامی که ظاهری معصومانه دارد و متشکل از شکلک پرچم ایتالیا و حروف زبان سیندی [زبانی در پاکستان] است، باعث می‌شود دستگاه دریافت کننده انباشه از اطلاعات شده و به اجبار خاموش شود.

این پیام روی لپ‌تاپ مک، ساعت‌های هوشمند اپل و آیپد هم علاوه بر آیفون کار کرده و به سختی بتوان کاری کرد که جلوی آسیب‌رسانی آن را گرفت.

این اشکال نرم‌افزاری ظاهرا از نقایص موجود در نوتیفیکیشن پیامک در گوشی سوءاستفاده می‌کند، یعنی گوشی قادر به نشان دادن نوتیفیکیشنی برای پیام جدید نبوده و باعث وقفه در عملکرد این نرم‌افزار می‌شود.

گرچه این مشکل معمولا باعث وقفه در برنامه پیامک‌رسان گوشی شده و باعث بسته و باز شدن مجدد آن می‌شود، بعضی از کاربران گزارش کرده‌اند، این مشکل باعث شده گوشی آیفون آنها به طور کامل خاموش شود. این بمب پیامکی به نرم‌افزار پیام‌رسان آیفون هم محدود نیست و با هر برنامه پیام‌رسانی که نوتیفیکیشن بفرستد، مانند واتس‌اپ یا مسنجر فیسبوک، نیز کار کرده و احتمالا از این اشکال نرم‌افزاری سواستفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این قطعا اولین باری نیست که اشکالی این چنینی در آیفون مورد حمله واقع شده است. در سال ۲۰۱۵، این گوشی تحت حمله اشکالی نرم‌افزاری قرار گرفت که «نیروی موثر» نام داشت و در سال ۲۰۱۸ نیز موردی دیگر که «آشوب» نام گرفت آیفون را هدف قرار داد. هر دوی این موارد نیز از کلمات و حروف متفاوتی بهره جسته و شیوه عملکردی تقریبا یکسان با مورد اخیر داشتند.

گزارش‌های اولیه اظهار داشتند به حروف زبان سیندی، علاوه بر پرچم ایتالیا برای ساخت این بمب نیاز است و به نظر می‌رسد این رایج‌ترین نوع آن باشد ولی بعضی نیز ادعا کرده‌اند سایر شکلک‌ها هم نتیجه‌ای مشابه دارند، ویديوهای مختلف منتشر شده که نشان‌ می‌دهد دستگاه‌های آیفون پس از دریافت پیامک‌هایی متشکل از حروف و کاراکترهای متفاوت، تقریبا به طور کامل از کار باز ایستاده‌اند.

گرچه این مشکل در اکثر اوقات صرفا باعث توقف لحظه‌ای گوشی و بازیابی خودکار آن می‌شود، برخی از کاربران گزارش کرده‌اند می‌تواند منجر به مشکلات خیلی جدی‌تری هم شود از جمله خاموش شدن صفحه نمایش، که این مشکل تنها از راه قرار دادن گوشی در حالت بازیابی (DFU) قابل رفع است، که باعث خواهد شد تمام اطلاعات آن پاک شود.

هیچ راه آسانی برای محافظت از گوشی در برابر این حمله وجود ندارد. به نظر می‌رسد تاثیر آن بیشتر روی نوتیفیکیشن پیام‌ها است تا آن که با خود پیام کاری داشته باشد. این بدان معنی است که غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها احتمالا بتواند جلوی خطرات احتمالی را بگیرد ولی این همچنان باعث می‌شود کاربر نتواند هیچ نوتیفیکیشن دیگری از پیام‌های غیرمشکل‌دار را نیز دریافت کند.

تنها راه برای اجتناب از این مشکل به طور کامل این است که اپل سیستم عامل خود را به روز رسانی نماید تا جلوی این نقص نرم‌افزاری گرفته شود. در گذشته اپل چنین به روز رسانی‌هایی را ظرف تنها چند روز پس از کشف مشکل ارائه کرده است.

به نظر نمی‌رسد این مشکل به هکرها اجازه دسترسی به گوشی افراد را بدهد یا گوشی را به هر طریق ادامه‌داری به خطر اندازد. به همین خاطر بیشتر مشکلی آزاردهنده است تا آنکه خطرناک باشد.

اپل هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی